1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. شرکت ABB اولین ماشین هنری نقاشی شده با روبات را ایجاد کرد

شرکت ABB اولین ماشین هنری نقاشی شده با روبات را ایجاد کرد

22 اردیبهشت 1401
  • 0

علاقه به نقاشی روی خودرو چیز جدیدی نیست. برای مثال، جان لنون، خواننده انگلیسی، در دهه 1960 رولزرویس فانتوم V خود را با یک طراحی شخصی سازی شده عجیب و غریب نقاشی کرد. یا اندی وارهول، هنرمند و کارگردان آمریکایی ب ام و M1 خود را در دهه 1970 نقاشی کرده بود و این خودرو اکنون حدود 50 میلیون پوند ارزش دارد.

 

john-lennon-phantom-v-rolls-royce.webp

جان لنون در کنار رولزرویس رنگ شده خود

 

warhol-bmw-art-car-1.webp

خودروی اندی وارهول

اکنون کار ساده تر شده و یک روبات طوری برنامه ریزی شده که آثار هنرمندان را روی ماشین نقاشی کند. به گفته یان کالوم، طراح سابق جگوار و استون مارتین، این بدان معناست که شرکت‌های خودروسازی به زودی می‌توانند آثار هنری را روی خودروی جدید شما نقاشی کنند.

کالوم که به خاطر طراحی خودروهای آستون مارتین ونکوئیش (Vanquish) و جگوار آی پیس (I-Pace) مشهور است، گفت: «ماشین‌های زیادی در جاده‌ها هستند و در واقع همه آنها بسیار شبیه به هم هستند، اما مردم می خواهند خودروی خود را شخصی‌سازی کنند».

«این پیشنهاد نقاشی روی خودرو خارق العاده است، چرا که ظاهری کاملاً یکتا و دلخواه صاحبش برای هر خودرو ارائه می‌کند. قبلا، این کار با استفاده از یک روکش پیچیده ممکن بود، که من هیچ وقت با آن احساس راحتی نداشتم. من فکر می کنم که راهش استفاده از رنگ واقعی روی ماشین است. این تکنولوژی سطح جدیدی از امکان پیاده سازی طرح های شخصی را روی خودرو ارائه می دهد. این باورنکردنی است

«ای بی بی» که روبات‌هایش در کارخانه‌های سراسر جهان خودروها را می‌سازند و رنگ می‌کنند، ربات جدیدی را با 1000 سوزن پاشش رنگ معرفی کرده که می‌تواند طرح‌های پیچیده را با رنگ های متنوع نقاشی کند. این ربات در یک مرکز پژوهشی مخفی آزمایش شده است و پیش‌بینی می‌شود که در یکی دو سال آینده تجاری شود.

ABB اولین سفارش طرح ها را به هنرمند هشت ساله «آدوایت کولارکار» (Advait Kolarkar)، که آثار انتزاعی او مجموعا به ارزش بیش از 100,000 پوند به فروش رفته است و هفته آینده اولین نمایش انفرادی خود را در یک گالری لوکس در چلسی برگزار می کند و نیز به یک گروه طراحی دیجیتال متاورس به نام «ایلوسر» (lllusorr) داد تا برای ربات هنرمند خلق کنند. سپس این طرح ها به ربات داده شد تا آنها را روی یک خودروی فولکس واگن تیگوان بازیافتی پیاده کند.

abb_robotics_pixelpaint_art_car_advait_kolarkar_carries_his_zebra_utopia_artwork_on_a_canvas.webp

کولارکار با طرحی که برای ABB آماده کرده است

کولارکار که به عنوان یکی از 100 کودک نابغه جهان انتخاب شده است، طرح تک رنگ خود را به نام «آرمان شهر گورخرها» (Zebra Utopia) روی یک بوم نقاشی در استودیوی خانگی خود در هند نقاشی کرد. او در مورد این طرح گفت که پگاسوس (اسب بالدار اسطوره های یونانی) را در حال پرواز در سرزمین رویایی تصور می کرده، با این تفاوت که اسب بالدار افسانه ای، به جای اینکه یک رنگ سفید باشد، مانند یک گورخر سیاه و سفید بوده است. این طرح سپس برای ربات اسکن شده است تا بتواند آن را روی ماشین نقاشی کند.

کولارکار با دیدن ربات در حال پیاده سازی طرح گفت: «نمی‌توانستم باور کنم که یک ربات برای اولین بار یک اثر هنری را نقاشی می‌کند. و البته نه هر اثری، بلکه این کار هنری من بود که داشت می کشید. به نظر من هنر و روبات ها شباهت هایی با هم دارند. آنها هر دو با جهان تعامل دارند و این قدرت را دارند که دنیا را برای بهتر شدن تغییر دهند

VW Tiguan art car ABB-3.webp

کولارکار در حای تماشای ربات نقاش

کارهای Illusorr همگی به صورت دیجیتالی ساخته شده بودند و بنابراین آماده پیاده سازی توسط روبات بودند. در طرح آینده نگرانه سه رنگ آنها «باد» جریان دارد و به گفته بیگوم آیدین اوغلو، یکی از بنیانگذاران این گروه: «طرح از خود طبیعت الهام گرفته شده است؛ سرعت و جریان هوایی که در اطراف ماشین توسط حرکات ماشین ایجاد می شود».

VW Tiguan art car ABB-5.webp

طرح گروه ایلوسر روی تیگوان

امکان نقاشی روی ماشین با استفاده از تکنیک‌های سنتی وجود دارد، اما برخی از آثار هنری هستند که نیاز به اجرای رباتیک دارند، چرا که چشم یا دست انسان نمی‌تواند چنین سطحی از پیچیدگی را در طراحی اجرا کند.

ABB ادعا کرده که فناوری Pixelpaint آن پایدار است و باعث صرفه جویی در رنگ و زمان می شود. سازندگان خودروهای لوکس احتمالاً جزو اولین مشتریانی هستند که نقاشی های هنری سفارشی را به لیست گزینه های سودآور خود اضافه می کنند.

کالوم صحبت های خود را این طور جمع بندی کرد که «این فناوری می تواند فراتر از صرفا یک امکان برای گروه های خاصی از مشتریان باشد و من فکر می‌کنم می‌تواند به سراغ تولید نیمه انبوه برود. من می‌توانم تصور کنم که این آپشن در خودروهایی که من و شما می‌توانیم بخریم هم اعمال می‌شود و به نظرم این بسیار هیجان‌انگیز است

منبع اتوکار


نظرات