1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. ادامه انتقادها به کیفیت خودروی داخلی؛ نماینده مجلس: « مگر مافیای خودرو چقدر زور دارد؟»

ادامه انتقادها به کیفیت خودروی داخلی؛ نماینده مجلس: « مگر مافیای خودرو چقدر زور دارد؟»

ادامه انتقادها به کیفیت خودروی داخلی؛
20 اردیبهشت 1401
  • 0

 تعدادی از نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز (سه شنبه)، خطاب به دولت و خودروسازان خواستار رسیدگی جدی به مسأله کیفیت تولید خودروهای داخلی شدند. در این جلسه ضمن اشاره به ضرورت واردات خودرو برای ایجاد فضای رقابتی و مجبورکردن خودروسازان به تولید خودروهای باکیفیت،  به مسائل مربوط به مافیای خودرو نیز اشاره شد. این اظهارات، پس از دیدار دیروز رهبرانقلاب با جمعی از تولیدکنندگان کشور و مسئولین اقتصادی و صنعتی صورت گرفت.

آیت الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب دیروز در دیدار با جمعی از تولیدکنندگان کشور و مسئولین اقتصادی و صنعتی، در خصوص کیفیت پایین خودروهای داخلی تأکید کردند و افزودند در برخی از محصولات داخلی شاهد آن هستیم که علی‌رغم حمایت های فراوان از صنعت خودرو، به کیفیت توجه نمی شود؛ مردم حق دارند و این صنعت نتوانسته رضایت مشتری را جلب کند. 
تعدادی از نمایندگان، امروز در جلسه علنی مجلس، دولت و خودروسازان را در خصوص کیفیت محصولات خطاب قرار داده و خواستار رسیدگی جدی به موضوع کیفیت تولید خودروهای داخلی شدند. برخی از آنان پیشتر در فضای مجازی هم به سوء کیفیت خودروهای داخلی اشاره کرده بودند. صالحی عضو کمیسیون اقتصادی از خودروسازان خواست که تذکرات را جدی بگیرند تا شاهد افزایش کیفیت خودروها باشیم.
نماینده مردم لامرد و مهر نیز در جلسه امروز تاکید کرد که دولت باید هرچه زودتر واردات ماشین خارجی را آغاز کند تا از طریق ایجاد رقابت، خودروساز داخلی را وادار به افزایش کیفیت خودرو کنیم. وی همچنین خطاب به رئیس جمهور، به موضوع مافیای پشت پرده خودرو اشاره کرد و گفت : « مافیای پشت پرده خودرو مگر چقدر زور دارد که علی رغم مصوبه مجلس هنوز جلوی واردات را گرفته است؟» 
نماینده مردم تهران برای رفع بحران افزایش قیمت خودرو پیشنهاد داد که حداقل چند هزار خودرو در محدوده قیمتی خودروهای تولید داخلی، به کشور وارد شود. روح الامینی نجفی افزود: « حل یکی از مشکلات بزرگ کشور که ممکن است جراحی بزرگ اقتصادی نامیده شود، می‌طلبد که تمامی ارکان نظام و مردم پای کار بیایند. به فرموده مقام معظم رهبری دولت کارهای اقتصادی بزرگی در پیش دارد. بهترین کمک به دولت اجرای به موقع قوانین و تمهید مقدمات اجرایی آن خصوصا در عرصه رسانه‌ای است.» 
نماینده کاشمر در همین خصوص خطاب به دولت گفت: « درباره خودرو تصمیم جدی بگیرید. چرا واردات خودرو را ممنوع اعلام می‌ کنید که کالای استراتژیک هم نیست؟ اگر دو شرکت بزرگ تولیدکننده خودرو تعطیل شود و فقط مابه‌التفاوت قیمت مصرفی بنزین به آنها بدهید، کار درست می‌شود.» 
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس نیز، در نطق میان دستور مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت اقتصادی کشور، مشکلات ایجاد شده برای مردم را ناشی از عوامل ساختاری در حوزه اقتصاد دانست که در طول سالیان و دولت‌های مختلف شکل گرفته است. وی افزود بخشی از مشکلات ناشی از تصمیم گیری‌ها وسیاست‌های دولت است و انتظار داریم که تصمیم گیری‌های دولت از پشتوانه کارشناسی برخوردار باشد. این تصمیمات باید با تعامل با مجلس و کمیسیون‌های تخصصی شکل گیرد.
 نماینده مردم بروجن هم اشاره کرد: «دولت امروز در اجرای طرح‌های تحولی خود تصمیماتی را اتخاذ کرده که در زندگی و معیشت مردم تاثیرگذار است. مجلس با تایید اقدامات اصلاحی دولت و با حفظ وظایف نظارتی خود توصیه‌هایی دارد. اقداماتی که ناظر به معیشت مردم است نیاز به اقناع سازی افکار عمومی و گفت‌و‌گوی مستقیم با مردم و همچنین اجماع سازی دارد. باید تمامی دستگاه‌های نظام هماهنگ حرکت کنند. به نظر می‌رسد این اجماع سازی وجود ندارد.»  
این در حالی است که ایران‌خودرو در روزهای اخیر اعلام کرد که از ابتدای خردادماه سال جاری، تولید خودروهای ناقص را متوقف خواهد کرد. مدیران این گروه صنعتی، طی منشوری اعلام کردند که در راستای ارتقای تولید محصولات باکیفیت و صرفه جویی های چندمیلیاردتومانی، تولید خودروهای دارای کسری متوقف خواهد شد. 
در همین خصوص سردارهادیانفر، رئیس پلیس راهور در روزهای اخیر، درانتقاد به کیفیت خودروهای داخلی گفته بود که تصادف در همه جای جهان اتفاق می افتد؛ اما درهیچ جایی از دنیا، میزان مرگ و میر بر اثر تصادفات به اندازه ایران نیست.
به نظر می رسد در شرایطی که درهر ساعت دو نفر در تصادفات رانندگی کشته می شوند، می بایست هرچه زودتر اقدامات جدی و کارا در زمینه کیفیت خودرو به مرحله اجرا برسد. به گفته برخی کارشناسان، درصورتی که واردات خودرو به گونه ای رقابتی و منصفانه آزاد شود و در انحصار خودروسازان قرار نگیرد، قیمت خودروهای داخلی نیز به میزان واقعی خودش خواهد رسید. چنین شرایطی نه تنها اختلالی در تولید خودروی داخلی ایجاد نمی کند، بلکه فضای رقابتی ایجاد شده، خودروسازان را وادار به ارتقای کیفیت و ایمنی محصولات خود خواهد کرد.



نظرات