1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. خرید سهام رنو کُره توسط جیلی؛ دروازه صادرات به بازار ایالات متحده

خرید سهام رنو کُره توسط جیلی؛ دروازه صادرات به بازار ایالات متحده

22 اردیبهشت 1401
  • 0

شرکت چینی جیلی، مالک برندهای ولوو، زیکر (Zeekr) و لوتوس، 34/02 درصد از سهام رنو کره را به قیمت حدود 200 میلیون دلار خریداری خواهد کرد. اقدامی که به این شرکت اجازه می دهد خودروهایش را در آنجا بسازد و با برچسب ساخت کره جنوبی به بازار ایالات متحده صادر کند.

جیلی در بیانیه رسمی منتشر شده در روز سه شنبه گفت: «این توافق همکاری بین گروه رنو و جیلی را در پروژه های آینده در بازار کره جنوبی افزایش می دهد».

همانطور که «اخبار خودرو در اروپا» (Automotive News Europe) گزارش داده، یک منبع نزدیک به جیلی این معامله را «دری باز به ایالات متحده» برای این شرکت توصیف کرده است. به لطف توافق تجارت آزاد بین دولت های کره جنوبی و ایالات متحده، جیلی می تواند خودروهای ساخت کره را در ایالات متحده بدون مالیات بفروشد. رنو نیز از این توافق سود خواهد برد و به بودجه بیشتری برای طرح برقی‌سازی خودروهای جدید خود دست پیدا خواهد کرد.

 

در حالی که هنوز جزئیات خاصی از این توافق فاش نشده است، گمان می رود که جیلی «روبو تاکسی زیکر» (Zeekr Robotaxi) را در کارخانه بوسان رنو-کره در کره جنوبی تولید کند که ظرفیت تولید 300,000 خودرو را در سال دارد. این سواری خودران برای عرضه در بازار ایالات متحده در سال های آینده تأیید شده است و در آنجا قرار است که به ناوگان «وِیمو» (Waymo) بیوندد.

روبو تاکسی جیلی زیکر-مفهومی.webp

طبق اعلام رسمی، رنو کره 45.4 میلیون سهم را به قیمت هر سهم 4.56 دلار به جیلی خواهد فروخت که مجموعا به معنی پرداخت 207 میلیون دلار برای 34/02 درصد از سهام رنو کره است. با این حال، حتی پس از این انتقال، رنو همچنان سهامدار عمده رنو کره باقی می ماند و سامسونگ-کارت نیز 20 درصد سهام خود را حفظ خواهد کرد.

این خبر چند ماه پس از اعلام همکاری جیلی و رنو-سامسونگ برای تولید طیف جدیدی از مدل‌های مبتنی بر معماری CMA جیلی منتشر می‌شود که زیربنای مدل‌هایی مانند ولوو XC40، پولستار 2، C40 و جیلی ژینگ‌یو ال (Xingyue L) است. در خط تولید مشترک آنها، خودروهای احتراقی و هیبریدی با نشان رنو-سامسونگ تولید خواهد شد که از سال 2024 در کره جنوبی عرضه و همچنین به خارج از کره نیز صادر می شود.

 


نظرات