شناسنامه بینالمللی خودروی تاریخی برای یک دستگاه پیکان ساخت ایران و همچنین یک دستگاه BMW در ایران برای نخستینبار از سوی رییس فدراسیون جهانی وسایل نقلیه صادر شد.
همزمان با ۵۵ سالگی ساخت خودرو پیکان، شناسنامه بین المللی خودروی تاریخی برای آن صادر شد. رییس فدراسیون بین المللی وسایل نقلیه تاریخی که صادر کننده این شناسنامه است، طی سفری که به ایران داشت، در مراسم مربوط به صدور شناسنامه حاضر شد و گفت : رییس فدراسیون بینالمللی وسایل نقلیه تاریخی که به همراه همسرش برای صدور این شناسنامه به ایران سفر کرده و در این مراسم حاضر بود، گفت:
مطلع شدم اولین خودرویی که برای دریافت این کارت (شناسنامه) انتخاب شده «پیکان» است که سال ۱۹۷۰ میلادی تولید شده است. این خودرو پایه صنعتی شدن کشور ایران است که باعث شد بسیاری از ایرانیها به خودرو دسترسی پیدا کنند و ثبت آن بسیار مهم است.
تیدو برسترس افزود: ماشین بعدی که این شناسنامه را گرفته یک مدل از BMW است که از سوی کارخانه BMW به عنوان خودرویی که حرفهای بازسازی شده، تایید شده است که سطح توانمندی ایران را در این زمینه میرساند و جای تبریک به کلوپ BMW در ایران دارد که از سوی کارخانه، این خودرو به رسمیت شناخته شده است.
با صدور این شناسنامه که تاییدی بر اصالت تاریخی این خودروهاست، امکان تردد بین المللی و حضور در مسابقات رالیهای بینالمللی برای صاحبان این شناسنامهها امکانپذیر خواهد شد و به نوعی این خودروها ثبت جهانی محسوب میشوند.
رییس فدراسیون بینالمللی وسایل نقلیه تاریخی FIVA همچنین اضافه کرد این شناسنامه برای خودروهایی با عمر بالای ۳۰ سال که اصالت آنها تایید شده صادر می شود، درصورتی که همچنان امکان تحرک داشته باشند، اما به عنوان خودروی روزمره استفاده نمیشوند و جزو میراث فرهنگی و محسوب میشوند. برترس افزود: شناسنامهای که کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران برای خودروهای تاریخی صادر میکند، معتبر بوده و تأیید بینالمللی را دارد.
علاوهبر پیکان و خودروی BMW، با حضور عزتالله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به شش دستگاه دیگر از جمله فولکس واگن بیتل، رنجروور، BMW 2002, مرسدس یونیماگ، بنز اسالسی ۴۵۰ و بنز ۱۹۰، پلاک تاریخی صادر شد.
«پیکان» شناسنامه بینالمللی خودروی تاریخی گرفت
رییس فدراسیون جهانی وسایل نقلیه تاریخی همچنین در نشستی که پیش از اعطای این شناسنامه با حضور صاحبان خودروهای تاریخی برگزار شد، گفت: آنچه در دو روز سفرم به ایران شاهد بودم، احترام مردم و نهادهای دولتی به خودروهای تاریخی بود که امیدوارم صدور این شناسنامه بینالمللی در این مسیر کمک کند.
او یادآور شد که فیوا و کانون جهانگردی و اتومبیلرانی و همچنین انجمن وسایل نقلیه تاریخی در ایران مطابق با اهداف فیوا، صیانت خودروهای تاریخی را پیگیری میکنند تا این میراث برای نسل های آینده محفوظ بماند.
"برسترس " ایران را جزو هشتاد کشور عضو فیوا اعلام کرد که با توجه به قدمت تاریخی این کشور، عضویت در فدراسیون جهانی خودروهای تاریخی دارای ارزش است.
او همچنین به همکاری این فدراسیون با یونسکو اشاره کرد و از آغاز همکاریهای جدید با ایران برای صیانت و حفاظت از خودروهای تاریخی سخن گفت.
همچنین، عزتالله ضرغامی ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ هم بیان کرد: ما در گذشته آثاری را ثبت ملی و جهانی میکردیم و امروز با موقعیتی که از سوی فیوا ایجاد شده است، خودروهای تاریخی را ثبت میکنیم. براساس شاخصهای این فدراسیون، اعتماد به کارشناسان ایران صورت گرفته که آنها هم مطابق با شاخصهای فیوا شناسنامه جهانی برای خودروهای تاریخی واجد شرایط صادر میکنند که به این ترتیب آن میراث متعلق به همه آحاد جهان است.
او ادامه داد: غیر از بحث تاریخی و میراث فرهنگی، خودرو در حوزههای مختلف گردشگری جایگاه ویژهای دارد، از مسابقات رالی تا سافاری و کمپرها. ما در این سه حوزه برنامه داریم، بخشی را اعلام کردهایم و باقی در موقعیتهای مختلف انجام میشود.در حوزه کمپر و یا کاروانها صحبتهایی با نیروی انتظامی شده تا مشکلات کمپرها برای تردد جادهای حل شود.