1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. شماره‌گذاری سمند و تیبا مشروط به رفع نواقص؛ تولید سمند متوقف می شود

شماره‌گذاری سمند و تیبا مشروط به رفع نواقص؛ تولید سمند متوقف می شود

7 خرداد 1401
  • 0

به گفته مدیرکل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد و به تشخیص دفتر تخصصی تمدید اعتبار گواهینامه تأیید، در صورتی تیبا و سمند تمدید اعتبار می شوند که رفع نقص شوند. همچنین پلیس راهور نیز اعلام کرده است که شماره گذاری این خودروها، درصورت ارائه مستندات کامل و تأییدیه سازمان ملی استاندارد امکان پذیر خواهد بود. 

 مهدی انگورج، مدیر کل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد، در یک برنامه تلویزیونی درباره حذف سمند و تیبا از فهرست تمدید اعتبار سازمان ملی استاندارد، گفت: سازمان ملی استاندارد به وکالت از مردم مدعی العموم کیفیت است و نه متولی آن. منشاء این گزارش‌ها می‌تواند از سه طریق باشد یکی گزارشات واصله مردمی، دوم آمار و اطلاعاتی که از تعمیرگاه‌های خدمات پس از فروش خودروسازها در ارتباط با تعویض قطعات و خرابی سیستمها و... وجود دارد و سومی بر اساس ارزیابی که شرکت‌های بازرسی سازمان ملی استاندارد ایران از آن طریق اتفاق افتاد.

 مهدی انگورج، مدیر کل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد در یک مصاحبه تلوزیونی درخصوص خارج شدن سمند و تیبا از فهرست تمدید اعتبار به این موضوع تأکید کرد که سازمان ملی استاندارد به وکالت از مردم، خود مدعی العموم کیفیت محصولات است و نه متولی آن. گزارش هایی که در این رابطه دریافت می شود در نتیجه گزارشات واصله، آمارهای رسمی و اطلاعاتی است که از تعمیرگاه های خدمات پس از فروش خودروسازها در ارتباط با تعویض قطعات و خرابی سیستم ها و ... وجود دارد و در نهایت براساس ارزیابی‌هایی است که شرکت های بازرسی سازمان ملی استاندارد ایران، انجام داده اند.  

وی گفت براساس تعهد 15 ماده ای برای خودروسازها و مهلت قانون تعیین شده برای رفع نواقص، افزود: برای افزایش رضایت مردم و احترام به خواست ایشان، کسب تایید ایمنی ( سی. او.پی) که تاکنون به صورت سالیانه برای خودروهای سواری، تجاری، فنی ، تریلرها و موتورسیکلت ها دریافت می شد، به یه ماه کاهش یافته است. 

انگورج همینطور اشاره کرد که کیفیت، ایمنی زیست محیطی و عملکردی در ابتدای تولید و طراحی محصول، در شروع کار تأیید می شود و سپس در مدت زمان تولید انبوه کالا نیز، ارزیابی های مربوطه انجام می شود تا تطابق با خودروی اولیه تأیید شود. 

وی همچنین با اشاره به تأکید رئیس جمهور مبنی بر 9 استاندارد تعیین شده در سال گذشته، گفت : خودروسازها تا قبل از اینکه اعتبار محصولات را دریافت یا تمدید کنند، نباید به تبلیغ و به خصوص پیش فروش محصولات بپردازند. وی انجام چنین کاری را غیرقانونی برشمرد.

چرا سمند و تیبا از لیست خارج شدند؟

به گفته انگورج، بیشتر ایرادات پرتکرار خودروهای سمند و تیبا، در انتقال قدرت در سیستم موتور، در بدنه، رنگ خودرو، سیستم فرمان و چراغ‌ها بوده است. این ایرادات براساس دیدگاه‌های مشتریان به دست آمده و با در نظر گرفتن این موضوع، این نوع خودروها نتوانستند تاییدیه‌های ایمنی لازم را دریافت کنند.

این مقام مسئول ادامه داد: به تشخیص دفتر تخصصی تمدید اعتبار گواهینامه تایید، مربوط به رفع نواقص یاد شده است. معاون مهندسی پلیس راهور نیز شرط شماره گذاری این خودروها را، ارائه مستندات کامل و ارائه تاییدیه سازمان استاندارد اعلام کرده است. 

سمند و تیبا شماره گذاری نمی‌شود

همچنین سرهنگ محمدعلی زارع معاون فنی مهندسی پلیس راهور نیز درخصوص این بحث ادامه داد: با توجه به اینکه سمند و تیبا در حال حاضر در لیست تاییدیه استاندارد خارج شده اند، پلیس هم بر اساس آن تکلیف قانونی، خودروهایی که بی کیفیت عمل می کنند و نقص و مشکلات فنی دارند، شماره گذاری نخواهد کرد. در قانون نیز، برای هر دستگاه تکلیف مشخص شد و بر اساس آن نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، الزامی است که  پس از اخذ تاییدیه‌های سازمان ملی استاندارد و سازمان محیط زیست، اقدام به شماره گذاری خودرو کند. همچنین اگر نقصی در رابطه با خودرو و یا جاده و راه ها، توسط کارشناسان تصادف بررسی و مشخص شود، افرادی که قصور آنها محرز می شد، مراجع صالح معرفی خواهند شد.

بعد از اجرای تعهدات، سمند از چرخه تولید خارج خواهد شد

در ادامه محسن رضایی منش، معاون تحقیقات و طراحی ایران خودرو با اشاره به تعهدات این شرکت گفت: مشتریانی، مخصوصا در حوزه تاکسیرانی، ثبت نام کرده بودند. بنابراین بعد از اینکه این تعداد تعهد را تولید کردیم و به دست مشتریان رساندیم، تولید سمند از دستورکار خارج خواهد شد.  

برنامه ای برای حذف تیبا 2 نداشته ایم

معاون مهندسی گروه سایپا نیز با اشاره به اینکه ضروری است که خودروسازها از الزامات استاندارد تبعیت کنند گفت: 

اینکه خلق الساعه اعلام کنیم خودرو به خاطر عیوب پرتکرار به خودروی ناایمن تبدیل شده، متوجه این موضوع نمی‌شوم. ضمن اینکه در راهبرد هیچ خودروسازی نیست که خودروی نا ایمنی را کشف کند و تحویل مشتری بدهد.وی در ادامه گفت: سال ۱۳۹۸ برنامه مدونی به خودروسازان ابلاغ شد و خودروساز روی آن کار می‌کند. حالا حسب یک شرایط جدید و بدون آن اجماعی که شورای عالی استاندارد به عنوان محوریت شکل داده، سازمان استاندارد اعلام کرده می‌خواهد این استانداردها را تعلیق کند. بر اساس دستور مدیریت ارشد شرکت سایپا خودروی تیبا تا انتهای سال از خط تولید خارج می‌شود، اما برای تیبا ۲ این برنامه را نداشتیم.

 
منبع ایسنا


نظرات