در سالهای اخیر با تشدید تحریم ها علیه خودروسازی کشور، شاهد خروج روزافزون خودروسازان اروپایی و آسیایی از صنعت خودروی کشور بوده ایم و گزینه های روی میز برای همکاری با خودروسازان خارجی تا حد زیادی محدود شده است.
شرکت ایران خودرو و سایپا، به عنوان دو خودروساز بزرگ دولتی کشور نیز به دلیل تأثیرپذیرفتن از شرایط تحریم ها، مجبور به تعطیلی خط تولید برخی از محصولات با کیفیت و محبوب خود شده اند. موارد فوق در کنار وابستگی صنعت خودروسازی کشور به قطعات خارجی خودرو موجب به وجود آمدن خلا بزرگی در عرضه خودرو به بازار کشور شده است.
در این میان، کشور چین با استفاده حداکثری از موقعیت بوجود آمده، تلاش کرده است که با صادرات برخی از مدل های تولیدی خود به ایران، تا حد قابل توجهی بازار خودروی ایران را از آن خود کند. البته با مشاهده خودروهایی که اکنون در بزرگترین نمایشگاه خودروی تهران و حتی در خیابان ها می بینیم، این کشور توانسته است تا حد زیادی به خواسته خود دست پیدا کند.
بیشتر خودروی های جدید چینی که وارد بازار خودروی ایران می شوند، مجهز به موتور 1/5 لیتری هستند و وارد کنندگان خودروی کشور نیز انگیزه زیادی برای ورود خودروهایی دارند که دارای این حجم از موتور است.
این موضوع ناشی از آن است که در کشور چین، خودروهای با حجم موتور پایین مشمول مالیات کمتری می شوند و همین نکته، انگیزه لازم را برای تولید خودروهایی با حجم موتور 1/5 لیتر در کشور چین فراهم می کند.
برای این موضوع انگیزه دیگری را هم می توان متصور شد و آن این است که خودروهای دارای حجم موتور کم مصرف، سوخت کمتری استفاده می کنند، گازهای آلوده کننده کمتری تولید می کنند که این موارد دلایل کافی را برای تولید خودروهایی با حجم موتور پایین برای خودروسازان چینی فراهم می کند.
با توجه به این توضیحات می توان دریافت که ما در کشور ایران به طور ناخواسته محکوم به استفاده از سلایق مردم کشور چین شده ایم و این اوضاع تا زمانی که تحولی در صنعت خودروسازی کشوراتفاق نیفتد و یا در روابط سیاسی و بین المللی ایران پیشرفت قابل توجهی حاصل نشود، ادامه دار خواهد بود.
البته ناگفته نماند که برندهای خودروساز اروپایی و آمریکایی بسیاری از موتورهای 1/5 لیتری استفاده می کنند و با استفاده از تکنولوژی هایی مانند پرخوران و تزریق مستقیم سوخت ( GDI ) توانسته اند تا حد زیادی ضعف و قدرت پایین این موتورها را بهبود دهند. اما برخی از خودروهای چینی با عرضه خودروهای سنگین وزن مجهز به گیربکس های ضعیف و موتورهای تنفس طبیعی باعث نارضایتی مصرف کنندگان ایرانی شدهاند.
امیدواریم با رفع موانع تولید و واردات خودرو شاهد عرضه خودروهایی باکیفیت و متناسب با سلایق ایرانیان در کشور باشیم. اگر شما نیز مالک خودرویی با پیشرانه 1/5 لیتری یا تنفس طبیعی هستید یا تجربه رانندگی با خودروهایی مجهز به این نوع موتور را دارید تجارب خود را با ما و مخاطبان car.ir درمیان بگذارید.