1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. آمادگی شرکت های زیرمجموعه دو خودروساز برای واگذاری به بخش خصوصی

آمادگی شرکت های زیرمجموعه دو خودروساز برای واگذاری به بخش خصوصی

30 خرداد 1401
  • 0

وزیر صمت در گفت و گوی تلویزیونی خود خبر از آمادگی شرکت های زیر مجموعه سایپا و ایران خودرو در رابطه با واگذاری به بخش خصوصی داد و از سوی دیگر، رئیس سازمان خصوصی سازی هم در نامه ای به این نکته اشاره کرده است که سهام باقیمانده دولت در دو شرکت سایپا و ایران خودرو بسیار ارزشمند است و برای واگذاری آن به صورت بلوکی، باید ارزش مدیریتی این سهام هم ارزش گذاری و لحاظ شود.

 واگذاری سهام شرکت‌های سایپا و ایران خودرو، در فروردین سال جاری توسط وزیر صمت مطرح شد و بعد از آن، رئیس سازمان خصوصی سازی سه شرط را برای عملیاتی شدن این طرح مشخص کرد. سه شرط واگذاری سهام شامل آزادسازی سهام دولتی در وثیقه بانکها، اختصاص سهام درونی خودروسازها به بازپرداخت تسهیلات، اصلاحات و شفافیت مالی این شرکت‌ها و تجمیع سهام صندوق بازنشستگی کشوری، سهام درونی خودروسازها و سهام دولتی ایران خودرو و سایپا برای عرضه بود.

فاطمی امین، وزیر صمت شب گذشته اعلام کرد که صحبت مردم در خصوص تعلق خودروسازان به دولت هم می‌تواند درست باشد و هم می‌توان گفت که این‌طور نیست، اما برای از بین رفتن این شائبه از اسفند سال گذشته(۱۴۰۰) اقدامی انجام شد که بر اساس آن مرکز کانون وکلا و کارشناس رسمی قوه قضاییه تمام اموال مربوط به ایران‌خودرو و سایپا را قیمت‌گذاری کردند و نزدیک به ۷۰۰ ابلاغ در سایپا و ۶۰۰ ابلاغ در ایران‌خودرو برای کارهای مختلف صادر شد. امیدواریم در هفته آینده قیمت‌گذاری تمام اموال این دو شرکت به‌پایان برسد تا بلافاصله واگذاری را آغاز کنیم، به‌طوری‌که در مرحله نخست شرکت‌های پارس‌خودرو، موندرو، سایپا سیترون و ایران‌خودرو خراسان خواهند بود و سهام مدیریتی واگذار خواهد شد. در اصل به سمتی خواهیم رفت تا اصلاح ساختار مدیریتی در صنعت خودرو محقق شود.

 
منبع ایسنا


نظرات