1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. صرف نظر 20 نماینده مجلس؛ استیضاح وزیر صمت منتفی می شود؟

صرف نظر 20 نماینده مجلس؛ استیضاح وزیر صمت منتفی می شود؟

1 تیر 1401
  • 3

معاون پارلمانی دولت سیزدهم اعلام کرد: طبق صحبت هایی که روز گذشته در مجلس انجام شد، ۳۶ نفر از اعضای مجلس این طرح را امضا کرده بودند که از این تعداد  تاکنون ۲۰ نفر امضای خود را پس گرفته و امیدواریم در جلسه کمیسیون تعداد امضاها به کمتر از ۱۰ نفر کاهش یابد.

سیدمحمد حسینی معاون پارلمانی دولت در خصوص استیضاح وزیر صمت نیز بیان داشت: بحث استیضاح وزیر صمت مدت ها پیش مطرح شده بود و تعدادی از نمایندگان امضاهای خود را پس گرفتند؛ با این حال بعد از اعلام هیئت رئیسه  و ارجاع به کمیسیون مربوطه، در روز دوشنبه امضاهای دیگری نیز دریافت شد.

معاون پارلمانی دولت همچنین گفت: نمایندگان حق دارند که امضاهای خود را افزایش بدهند. طبق آن چیزی که دیروز در مجلس به ما داده شد، 36 نفر امضا کرده بودند، تاکنون 20 نفر امضایشان را پس گرفتند، امیدواریم در جلسه کمیسیون تعداد امضاها به کمتر از 10 نفر کاهش یابد و استیضاح مطرح نشود، البته اگر 10 نفر امضا کنند و بیشتر باشد، استیضاح می‌تواند مطرح شود.

وی در رابطه با مجاب شدن نمایندگان ابراز امیدواری کرد و گفت: اکنون وقت استیضاح نیست و وزرا اکنون با تمام توان درحال کار کردن هستند. به اعتقاد وی در حال حاضر شرایط کشور به گونه‌ای نیست که تلقی نوعی تقابل صورت بگیرد.

با توجه به اینکه تاکنون 20 نفر از اعضای مجلس از استیضاح وزیر عقب نشینی کرده اند، در صورتی که تعداد امضا برای استیضاح به همین میزان باقی بماند، استیضاح همچنان قابلیت عملی شدن دارد. 

طرح استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت در 24 خردادماه اعلام وصول شد و از سوی سخنگوی هیأت رئیسه مجلس، رسانه‌ای شد. بعد از سخنان فاطمی امین در حضور نمایندگان مجلس، پس از آنکه از پاسخ‌های او قانع نشدند، به او کارت زرد دادند و بیان کردند که مشکلات این حوزه به خصوص در حوزه خودرو در مدت 5 ماه قابل حل شدن بوده است.

فاطمی امین کابینه ای را تحویل گرفت که بیشتر از 170 هزار خودرو ناقص در پارکینگ وجود داشت، خودروها با 90 درصد نقص قطعه تولید می‌شدند، تقاضاهای زیادی برای خرید خودرو بی‌پاسخ مانده بود، قیمت ها به صورت روزانه افزایش می یافت، تیراژ تولید دچار کاهش شده بود، کیفیت خودروها در شرایط مناسبی قرار نداشت و همچنان به تولید خودروهای قدیمی پرداخته می شد.

سیاهکلی درباره اینکه «هنوز پس از قریب به یکسال برنامه مشخصی از سوی دولت برای اداره کشور مشاهده نمی‌شود، به نظر شما تعویض افراد بدون برنامه می‌تواند ثمربخش باشد؟»، عنوان کرد: وزرا با برنامه آمدند و رأی گرفتند، حتما برنامه دارند. وزیر جدیدی هم که معرفی شود مثلا الان برای وزارت کار حتما با برنامه می‌آید، اما اینکه چقدر برنامه‌های‌شان عملیاتی و اجرایی است، این بحث بسیار مهم است. انتظار ما این است که وزرا برنامه‌هایی که می‌دهند، چون خودشان می‌آورند بتوانند آن را اجرا کنند.

در همین راستا برخی از نمایندگان درخواست‌کننده استیضاح وزیر صمت  معتقدند که  مجلس به اندازه کافی به وزیر صمت فرصت  داده است و درخواست استیضاح وزیر صمت، چند ماه پیش مطرح شده است و تنها به علت اینکه از آغاز کار دولت کمتر از یک سال  گذشته است، استیضاح‌ها اجرا نشده است.

با این حال، از میان 36 نفر از اعضای مجلس که به عوض شدن وزرا برای تغییر شرایط امید داشتند، امروز 20 نفر عقب نشینی کرده و استیضاح را در شرایط فعلی به نفع وضعیت صنعت ندانسته اند. باید دید در صورتی که استیضاح وزیر صمت در دستور کار مجلس قرار نگیرد، تکلیف وعده هایی که در رابطه با بازار خودرو مطرح شده، افزایش غیرمنطقی قیمت خودروها، مشکلات مربوط به تخصیص خودرو از طریق سامانه و نابه سامانی های آن، تا چه میزان قابل رفع خواهد بود؟

 

 



نظرات

  • حسن روحانی حسن روحانی (2 تیر 1401 ساعت 11:58)

    احتمالا وزیر دمشون رو دیده گفته امضاتون رو پس بگیرید بقیه اش با من.

  • مسعود مسعود (1 تیر 1401 ساعت 23:09)

    مجلس بی فایده و بی درایت!

  • مهدی مهدی (1 تیر 1401 ساعت 21:31)

    یک دفعه معجزه می شود20نماینده به منافع شخص شان می رسندامضا یشان رابدون هیچ دلیلی پس می گیرن آره اشتباه کردن ملت مسخره کردن..؟