1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. سعید محمد: واردات خودرو به مناطق آزاد ممنوع است

سعید محمد: واردات خودرو به مناطق آزاد ممنوع است

4 تیر 1401
  • 0

دبیر شورای عالی مناطق آزاد خبر از ممنوعیت واردات خودرو به مناطق آزاد، طبق مصوبه هیئت وزیران در خصوص واردات خودرو داد. 

سعید محمد مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی با بیان اینکه واردات برخی اقلام از قبیل خودرو به کشور ممنوع شده و مناطق آزاد هم مشمول آن شده‌اند گفت: این ممنوعیت، مصوبه هیئت وزیران است ولی واردات برخی اقلام دیگر آزاد است و اتفاقاً استقبال خوبی هم از آن وجود دارد؛ میزان خریدهایی که مردم از مناطق آزاد انجام می‌دهند، بد نیست.

چرا مناطق آزاد جدید راه اندازی نمی شود؟

محمد در خصوص علت عدم راه اندازی مناطق آزاد جدید نیز اظهار کرد: ما در لایحه بودجه 1401 یک میلیارد دلار منابع در نظر گرفته ایم تا زیرساخت‌های مناطق آزاد جدید راه اندازی شود، اما در هنگام بررسی این لایحه در مجلس، این بخش از لایحه حذف شده است.

وی همچنین گفت که تصمیم به ایجاد منابع برای راه اندازی 7 منطقه آزاد جدید داریم، ولی در حال حاضر از مناطق آزاد 8 گانه موجود، برای احداث زیرساخت‌های این مناطق آزاد جدید استفاده می کنیم، با این حال نیاز است که منابع ایجاد شود. در این خصوص پیگیریم که به نحوی اعتبارات مورد نیاز را تأمین کنیم.

مشاور رئیس جمهور: مناطق آزاد درگاه واردات یا قاچاق کالا نیست

لازم به ذکر است که پیش از این هم سعید محمد، بحث درگاه واردات یا قاچاق شدن مناطق آزاد را رد کرده و گفته بود که تراز تجاری مناطق ویژه و آزاد در سال گذشته مجموعاً مثبت 11 میلیارد دلار شده که نشان دهنده افزایش تولید و صادرات در مناطق آزاد و ویژه است.

همچنین مصوبه هیئت وزیران دولت دوازدهم در خصوص ممنوعیت واردات خودرو در 29 خرداد 1398 شامل مناطق آزاد هم شد و از آن زمان تا کنون، امکان واردات خودرو در مناطق آزاد وجود ندارد.

در روزهای اخیر، دبیر شورای عالی مناطق آزاد از قول رئیس جمهور برای آزادی واردات خودروی خارجی به مناطق آزاد کیش و قشم در ایام نزدیک به جام جهانی فوتبال قطر در صورت انتقال بخشی از گردشگران قطر به این دو جزیره خبر داده بود که هنوز این موضوع در هیئت دولت مطرح و تصویب نشده است.

 


نظرات