صنعت خودرو به مغزی متفکر و سیستمی پویا نیاز دارد

7 تیر 14014:00
3 دقیقه


صنعت خودرو به مغزی متفکر و سیستمی پویا نیاز دارد

یک کارشناس صنعت خودرو می گوید : مشکلات صنعت خودرو در کشور به جایی رسیده که خلاً وجود نظرات کارشناسانه در آن به‌شدت احساس می‌شود. در این صنعت، به حدی مشکلات اقتصادی، فنی و تجهیزاتی افزایش یافته و مشکلات برنامه‌ریزی در این صنعت به میزانی است که حتی در صورت حل مشکل در یک بخش، نقص در قسمت های دیگر، آن قسمت را هم تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین حالتی به وجود می آید که همواره مسائلی را درخود نهفته دارد.

وزیر وقت صنایع سنگین، در ابتدای دهه هفتاد تصمیم گرفت که به تشکیل شورای سیاستگذاری خودرو با حضور کارشناسان متخصص در حوزه‌های مختلف صنعت خودرو و همچنین مدیران عامل وقت خودروسازی کشور بپردازد.

اعضای این شورا با همفکری سایرین تصمیم هایی می گرفتند که از طریق برنامه ریزی صنعت خودرو با ترکیب تصمیمات قانونگذاری کلان کشور و همچنین بضاعت اقتصادی جامعه ذینفعان انجام می شد؛ یعنی زنجیره تولیدکنندگان و مصرف کنندگان که مشکلات حوزه خودرو را تعدیل می کردند. با روی کار آمدن دولت نهم و نظر وزیر وقت صنایع، متاسفانه شورای سیاستگذاری خودرو دیگر تشکیل نشد و به نوعی تصمیمات در حوزه صنعت خودرو منحصر به جلسات اختصاصی مدیران این حوزه با ستاد و به صورت جزیره‌ای شد. اگرچه فشار اقتصادی کمتری به تبع ارز‌آوری نفتی در این مدت بر صنعت خودرو وارد بود و تیراژ تولید نیز در کنار واردات تا حدودی کفایت بازار را می‌کرد، لیکن مشکلات کیفی کماکان در تولیدات داخلی خودرو وجود داشت

در مجموعه کلانی مانند صنعت خودرو می‌طلبد مغزی متفکر بر آن نظارت داشته باشد تا هر گونه اشکال را در بخش‌های کوچک قبل از آنکه به دیگر بخش‌ها سرایت کند و هزینه‌های زیادی را روی دست صنعت بگذارد تشخیص داده و کنترل شود. در همین راستا نیاز به یک سیستم پویا که وظیفه تشخیص، کنترل و بازخورد از طریق برنامه‌ریزی بهینه را دارد، در صنعت خودرو کاملا احساس می‌شود.

وزیر صمت به عنوان شخص تصمیم‌گیر در این حوزه، بنا به مقتضیات و شوک‌های پیش‌آمده در ادوار مختلف مورد هجمه منتقدان و ذینفعان صنعت بوده و در مقاطع مختلف از طرف جامعه مصرف‌کنندگان، قانونگذاران و کارشناسان مورد خطاب قرار گرفته، تا جایی که حتی به بی‌کفایتی نیز متهم می‌شود. اما آیا وزیر صنعت، معدن و تجارت که مانند دیگر انسان‌ها از محدودیت‌هایی برخوردار است، جز با یک اتاق فکر متشکل از کارشناسان زبده و آگاه به امور می‌تواند تصمیمات کارشناسی و دقیق اتخاذ کرده و فرمان صنعت عظیم خودرو را به کنترل درآورد؟

ECU در خودرو نقش بسزایی در تشخیص عیوب و اشکال قطعات و مجموعه‌های خودرو دارد و تعمیرکار را به جهت تعمیر یا تعویض به‌موقع قطعه معیوب هدایت می‌کند. هرچه ECU بهتر کار کند تشخیص و تعمیر خرابی بهتر و به‌موقع صورت خواهد گرفت. وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز هر چه زودتر اتاق فکرش را فعال کند، نقش خود را در جهت رفع اشکالات و تصمیم‌سازی بهینه بهتر ایفا خواهد کرد.