1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. اولین خودروی هایما 8S در ابتدای تیر ماه تولید شد

اولین خودروی هایما 8S در ابتدای تیر ماه تولید شد

7 تیر 1401
  • 0

تولید نخستین نمونه خودرو هایما 8S در هفته اول تیرماه در ایران‌خودرو خراسان آغاز شده است. مدیرعامل ایران‌خودرو خراسان اعلام کرد که با هدف تحقق راهبردهای شرکت ایران‌خودرو و ایجاد تنوع به سبد محصولات این شرکت، براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، تولید نمونه اولیه هایما ۸S را در هفته اول تیر ماه آغاز کرده ایم.

مدیرعامل ایران خودرو خراسان، بیژن زاهدی‌فرد ضمن تأکید بر به حمایت‌های ویژه مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو جهت تولید این محصول بیان کرد  که در مرحله مقدماتی، نمونه اولیه این محصول به صورت SKD ساخته می‌شود، سپس نصب جیگ‌ها و تجهیزات خطوط بدنه‌سازی انجام شده و سپس تولید به شکل CKD آغاز خواهد شد.

زاهدی فرد معتقد است که تولید این محصولات اقدام موفقی در زمینه توسعه پایدار ایران خودرو خراسان است. به گفته وی، تولید دو محصول جدید آریسان۲ و هایما ۸S در سال «تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین» حدود ۷۰۰ فرصت شغلی جدید در ایران خودرو خراسان می کند.

مشخصات فنی

هایما 8S از یک موتور 4 سیلندر 1.6 لیتری توربو شارژر با کد YF-HMAGA16 بهره می برد. این موتور توانایی تولید 192 اسب بخار قدرت در 5000 دور در دقیقه و 293 نیوتون متر گشتاور از 1500 تا 4500 دور در دقیقه را دارد و این توان تولیدی را توسط یک گیربکس 6 دنده اتوماتیک AT به چرخ های جلو منتقل می کند. طبق اعلام هایما، شتاب صفر تا صد این خودرو 8 ثانیه بوده و حداکثر سرعت قابل دستیابی با آن نیز 180 کیلومتر بر ساعت است.

هایما 8S در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و در محور عقب از سیستم تعلیق مولتی لینک بهره می برد. ترمز های این خودرو نیز در جلو دیسکی خنک شونده و در عقب دیسکی بوده و به امکانات جانبی نظیر ترمز ضد قفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) و سیستم ترمز کمکی (BAS) نیز مجهزند.

مصرف سوخت هایما 8S نیز 7.2 لیتر در هر 100 کیلومتر رانندگی سیکل ترکیبی اعلام شده که برای یک خودروی 1560 کیلوگرمی نسبتا پر شتاب مناسب به نظر می رسد.

امکانات ایمنی و رفاهی


هایما 8S از 6 ایربگ برای راننده، سرنشین جلو، جانبی های جلو و پرده ای بهره می برد. متاسفانه هیچ تست تصادفی از این خودرو منتشر نشده و ایمنی آن در هاله ای از ابهام قرار دارد اما وجود سیستم های متعدد کمک رانندگی در این خودرو نظیر سیستم کنترل پایداری (ESP)، سیستم کنترل کشش (TCS)، سیستم کمکی حرکت در سربالایی (HHC)، سیستم کمکی حرکت در سراشیبی (HDC)، سیستم هشدار برخورد از جلو، سیستم کمکی حرکت بین خطوط، سیستم کمکی جابجایی بین خطوط، سیستم تشخیص نقاط کور، سیستم هشدار عبور از خطوط و سیستم ترمز اضطراری هوشمند (AEB) می تواند تجربه رانندگی با هایما 8S را ایمن تر کند تا خطر بروز حادثه کاهش یابد.

در زمینه امکانات رفاهی نیز هایما 8S خودرویی تقریبا کامل بوده و آپشن های خوبی را در اختیار سرنشینان خود قرار می دهد؛ شیشه بالابر های برقی با پاور ویندوز، آینه های جانبی با تنظیم و تاشوندگی برقی، سقف پانوراما برقی، کروز کنترل تطبیقی، سیستم ورود و خروج بدون کلید و استارت دکمه ای، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دو منطقه ای، صندلی های جلو برقی با تنظیم 8 حالته برای راننده و 4 حالته برای سرنشین، گرمکن صندلی های جلو، گرمکن آینه های جانبی، سیستم مولتی مدیا با صفحه نمایش لمسی 10 اینچی و دکمه های کنترل از روی فرمان و 4 بلندگو، ترمز پارک برقی، اتوهلد، دوربین 360 درجه، سنسور های پارک جلو و عقب و سنسور TPMS از جمله آپشن های قابل ذکر این خودرو هستند.

 


نظرات