هایما 8S یک خودروی کراس اور ساخت شرکت هایما چین است که از سال 2019 روی خط تولید هایما قرار گرفته و لقب سریع ترین کراس اور تولیدی این شرکت را نیز یدک می کشد. در واقع، هایما نام 8S را به علت شتاب صفر تا صد 8 ثانیه ای اعلامی خود برای 8S روی آن گذاشته تا تاکید زیادی روی پر شتاب بودن این خودرو داشته باشد!
هایما 8S در ایران نیز توسط گروه صنعتی ایران خودرو در چهارمین دوره نمایشگاه خودروی تهران در سال 1401 معرفی شده و در طول سال فرایند شروع تولید و فروش این خودرو آغاز شد. اولین سری هایما 8S نیز در بورس کالا به فروش رسید و در اسفند 1401 تحویل مشتریان شد.
مشخصات فنی هایما 8S
هایما 8S از یک موتور 4 سیلندر 1.6 لیتری توربو شارژر با کد YF-HMAGA16 بهره می برد. این موتور توانایی تولید 192 اسب بخار قدرت در 5000 دور در دقیقه و 293 نیوتون متر گشتاور از 1500 تا 4500 دور در دقیقه را دارد و این توان تولیدی را توسط یک گیربکس 6 دنده اتوماتیک AT به چرخ های جلو منتقل می کند. طبق اعلام هایما، شتاب صفر تا صد این خودرو 8 ثانیه بوده و حداکثر سرعت قابل دستیابی با آن نیز 180 کیلومتر بر ساعت است.
هایما 8S در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و در محور عقب از سیستم تعلیق مولتی لینک بهره می برد. ترمز های این خودرو نیز در جلو دیسکی خنک شونده و در عقب دیسکی بوده و به امکانات جانبی نظیر ترمز ضد قفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) و سیستم ترمز کمکی (BAS) نیز مجهزند.
مصرف سوخت هایما 8S نیز 7.2 لیتر در هر 100 کیلومتر رانندگی سیکل ترکیبی اعلام شده که برای یک خودروی 1560 کیلوگرمی نسبتا پر شتاب مناسب به نظر می رسد.
ایمنی هایما 8S
هایما 8S از 6 ایربگ برای راننده، سرنشین جلو، جانبی های جلو و پرده ای بهره می برد. متاسفانه هیچ تست تصادفی از این خودرو منتشر نشده و ایمنی آن در هاله ای از ابهام قرار دارد اما وجود سیستم های متعدد کمک رانندگی در این خودرو نظیر سیستم کنترل پایداری (ESP)، سیستم کنترل کشش (TCS)، سیستم کمکی حرکت در سربالایی (HHC)، سیستم کمکی حرکت در سراشیبی (HDC)، سیستم هشدار برخورد از جلو، سیستم کمکی حرکت بین خطوط، سیستم کمکی جابجایی بین خطوط، سیستم تشخیص نقاط کور، سیستم هشدار عبور از خطوط و سیستم ترمز اضطراری هوشمند (AEB) می تواند تجربه رانندگی با هایما 8S را ایمن تر کند تا خطر بروز حادثه کاهش یابد.
امکانات رفاهی هایما 8S
در زمینه امکانات رفاهی نیز هایما 8S خودرویی تقریبا کامل بوده و آپشن های خوبی را در اختیار سرنشینان خود قرار می دهد؛ شیشه بالابر های برقی با پاور ویندوز، آینه های جانبی با تنظیم و تاشوندگی برقی، سقف پانوراما برقی، کروز کنترل تطبیقی، سیستم ورود و خروج بدون کلید و استارت دکمه ای، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دو منطقه ای، صندلی های جلو برقی با تنظیم 8 حالته برای راننده و 4 حالته برای سرنشین، گرمکن صندلی های جلو، گرمکن آینه های جانبی، سیستم مولتی مدیا با صفحه نمایش لمسی 10 اینچی و دکمه های کنترل از روی فرمان و 4 بلندگو، ترمز پارک برقی، اتوهلد، دوربین 360 درجه، سنسور های پارک جلو و عقب و سنسور TPMS از جمله آپشن های قابل ذکر این خودرو هستند.
طراحی ظاهری هایما 8S
ظاهر هایما 8S طراحی مدرنی دارد و کاملا متفاوت از محصولات قدیمی تر هایما مانند S7 طراحی شده که ظاهری ساده و قدیمی دارد.
در نمای جلو از خطوط تیز و حجم های اغراق آمیز استفاده زیادی شده تا هایما 8S را متفاوت و مدرن جلوه دهد. چراغ های جلو از ترند جدید طراحی بهره می برند که در آن یک جفت دی لایت نازک و خمار جای چراغ اصلی را گرفته و چراغ اصلی با 4 لنز به میان سپر منتقل شده. یک جلو پنجره ذوزنقه ای شکل نیز با طرح کهکشانی نمای جلوی خودرو را اغراق آمیز تر کرده است.
در نمای کناری طراحان از چند خط کاملا تیز استفاده کرده اند که برخلاف روال معمول در طراحی، خطوط گلگیر ها و درب ها در اینجا جدا از یکدیگر کشیده شده اند.
نمای عقب هایما 8S نیز هنجار شکنانه بوده و استفاده از خطوط تیز و حجیم در این نما هم به وفور دیده می شود. چراغ های عقب یک تکه بوده و از نوع LED هستند و چراغ های مه شکن در طرحی هماهنگ با نمای جلو در یک حفره جعبه ای شکل در گوشه های سپر عقب جا خوش کرده اند. قسمت پایینی سپر عقب مشکی رنگ است و دو خروجی اگزوز در اطراف آن به چشم می خورند.
کابین و فضای داخلی هایما 8S
نمای مدرن هایما 8S به طراحی داخلی آن نیز کشیده شده و در اینجا نیز با طراحی خوبی مواجه هستیم که کاملا اسپرت و مدرن است. در کابین هایما 8S از چرم دوزی و قطعات پلاستیکی با کیفیت قابل قبولی استفاده شده است که نسبت به افتضاحی مانند هایما S7 پیشرفت قابل توجهی محسوب می شود. فرمان خودرو از نوع 3 شاخه D کات است و در پشت آن یک صفحه کیلومتر دیجیتالی به چشم می خورد. در قسمت بالایی کنسول میانی داشبورد یک مانیتور 10 اینچی قرار گرفته و پایین تر از خروجی های 3 گانه تهویه مطبوع و پنل تنظیمات آن به چشم می خورند. نکته جالب این خودرو دسته دنده آن است که به شکل عجیبی از روی محصولات بی ام و کپی شده و در کنار آن کلید های درایو مود و پشت آن کلید های رادار ها و یک موس برای استفاده از سیستم مولتی مدیا قرار گرفته اند.
صندلی های هایما 8S فرمی اسپرت دارد و در ردیف عقب نیز فضای کافی برای سر و پای سرنشینان در نظر گرفته شده است.
هایما 8S در بازار؛ قیمت و رقبا
در بازار امروز خودرو، هایما 8S در مقابل محصولاتی چون فونیکس تیگو 7 پرو، فیدلیتی پرایم، دیگنیتی پرایم، فردا T5 و لاماری ایما قرار می گیرد. اگر مدعای شرکت سازنده مبنی بر شتاب 8 ثانیه ای این خودرو صحیح باشد، هایما 8S شتاب گیری بسیار قوی تری از تمام رقبای خود خواهد داشت و از این نظر می تواند با دیگنیتی پرستیژ، فونیکس تیگو 8 پرو و فونیکس FX مقابله کند.
در واقع، شتاب گیری خوب و رادار های متعدد و کامل این خودرو مواردی هستند که می تواند برگ برنده هایما 8S در مقابل رقبای هم کلاس خود باشد و هایما 8S را در مقابل خودرو های قدرتمند تری نظیر تیگو 8 پرو و FX پریمیوم قرار بدهد.
بهترین خودرو چینی در ایران فقط هایما واقعا عالی و بدون مشکلی من عاشق خودروی هایما هستم از خدا میخوام بتوانم صاحب هایما شوم