فونیکس FX در واقع همان چری اومودا 5 است که مدیران خودرو آن را با نام FX و با برند لوکس خود یعنی فونیکس به بازار ایران عرضه می کند. این خودرو یکی از جدید ترین محصولات کمپانی چینی چری است که از سال 2022 روی خط تولید چری قرار گرفته است. در ایران نیز داغ شدن بازار کراس اور های کوپه نظیر دیگنیتی، باعث شد مدیران خودرو به عنوان نمایندگی رسمی چری عرضه فونیکس اف ایکس را در برنامه خود قرار داده و این خودرو را ازاوایل دی ماه سال 1401 راهی بازار تشنه کشورمان کند.
مراسم رسمی رونمایی فونیکس FX در روز اول دی ماه 1401 در هتل استقلال تهران برگزار شد و در این مراسم مشخص شد مدیران خودرو فونیکس FX را در 3 تیپ وارد بازار خواهد کرد، نخستین سری FX تیپ اکسلنت است که فروش آن از روز سوم دی ماه 1401 آغاز شد. سپس در اواخر دی ماه، فونیکس FX پریمیوم نیز وارد شبکه فروش مدیران خودرو شد.
قیمت و زمان عرضه فونیکس FX
مدیران خودرو یک هفته پس از مراسم رونمایی نخستین فروش نقدی فونیکس FX اکسلنت را با قیمت 1 میلیارد و 280 تومان انجام داد، مسئولین این شرکت در مراسم رونمایی تیراژ نسخه پایه تیپ اکسلنت فونیکس FX را محدود و تنها 700 دستگاه عنوان کردند و آغاز فروش فونیکس FX پریمیوم با موتور 1.6Tgdi را منوط به خریداری شدن تمام آن 700 عدد کردند.
در تاریخ 24 دی ماه نیز فروش نسخه پریمیوم فونیکس FX با قیمت قطعی 1 میلیارد و 360 میلیون تومان آغاز شد.
بررسی مشخصات فنی فونیکس FX
مطابق اطلاعات بدست آمده، تیپ فول آپشن فونیکس FX قرار است با یک موتور 1.6 لیتری عرضه شود که مشترک با موتور تیگو 8 پرو خواهد بود. این موتور 4 سیلندر تزریق مستقیم که به توربو شارژر نیز مجهز است توانایی تولید 197 اسب بخار قدرت و 290 نیوتون متر گشتاور را دارد و آن نیرو را از طریق یک گیربکس 7 دنده دو کلاچه تر به چرخ های جلو منتقل می کند. این مشخصات در کنار وزن 1450 کیلوگرمی خودرو نشان می دهند احتمالا اومودا 5 با این مشخصات شتاب صفر تا صدی در حدود 8 ثانیه داشته باشد که بسیار مناسب خواهد بود. در تست شتابی که توسط Car.ir انجام شد، شتاب فونیکس FX در حدود 7.7 ثانیه به ثبت رسید، ویدیوی این تست شتاب را می توانید در قسمت بالای همین صفحه مشاهده نمایید، همچنین گزارس بررسی و تست رانندگی این خودرو توسط Car.ir نیز در معرفی و تجربه رانندگی با فونیکس FX در پیست آزادی + تصاویر قرار گرفته است.
فونیکس FX در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و ترمز های دیسکی خنک شونده و در محور عقب از سیستم تعلیق مولتی لینک و ترمز های دیسکی استفاده می کند. سیستم هایی نظیر ABS و EBD که اکنون به یک اجبار در صنعت خودروسازی تبدیل شده اند نیز همراه این خودرو خواهند بود.
البته مدیران خودرو قصد عرضه تعداد محدودی فونیکس fx نیم فول را نیز دارد که آن خودروها از موتور 1.5 لیتری توربو در کنار گیربکس cvt 9 سرعته بهره می برند، مشخصاتی کاملا مشابه با ام وی ام X55 Pro، اکسل عقب این خودرو ها نیز مولتی لینک نبوده و به تعلیق عقب نیمه مستقل تبدیل شده است.
نام خودرو | پیشرانه | قدرت | گشتاور | جعبه دنده | انتقال قدرت |
فونیکس FX اکسلنت | 1.5 لیتری توربو | 156 اسب بخار | 230 نیوتن متر | 9 سرعته CVT | دیفرانسیل جلو |
فونیکس FX پریمیوم | 1.6 لیتری توربو GDi | 197 اسب بخار | 290 نیوتن متر | 7 سرعته W DCT | دیفرانسیل جلو |
فونیکس FX AWD | 1.6 لیتری توربو GDi | 197 اسب بخار | 290 نیوتن متر | 7 سرعته W DCT | دو دیفرانسیل AWD |
امکانات ایمنی و رفاهی فونیکس اف ایکس
آنطور که اعلام شده، فونیکس FX در ایران به سطح بالایی از امکانات رفاهی و ایمنی مجهز خواهد بود، مواردی نظیر 6 ایربگ و سیستم کنترل پایداری ESP، ترمز ABS و EBD، ترمز پارک برقی، اتوهلد، درایو مد، کی لس استارتر، صندلی برقی با گرمکن، سانروف و… از جمله امکانات این خودرو خواهند بود، علاوه بر این ها، فونیکس FX نیز همانند تیگو 8 پرو به بسیاری از امکانات ایمنی هوشمند ADAS مجهز خواهد بود و مواردی مانند رادار نقطه کور، رادار خروج از خط، دستیار کنترل خودرو بین خطوط، کروز کنترل هوشمند، ترمز اضطراری و.... نیز به غنی تر شدن لیست امکانات این خودرو کمک خواهند کرد.
تست تصادف فونیکس FX در موسسه EuroNcap در آذر ماه سال 1401 انجام شد و طی آن، این خودرو توانست تمام 5 ستاره ایمنی را کسب کند، به این ترتیب می توان با اطمینان گفت فونیکس Fx یکی از ایمنترین کراس اور های بازار کشور خواهد بود.
طراحی ظاهری و کابین
فونیکس FX مدیران خودرو طراحی بسیار نوینی دارد که احتمالا به ذائقه برخی از خودرو دوستان خوشایند نیست. فرم جلو پنجره بزرگ و چراغ های بسیار باریک جلوی این خودرو تا حد زیادی از هیوندای توسان جدید الهام گرفته شده و همچنین شباهت عجیبی به چانگان Uni-T دارد. اما در نمای کنار و پشت شاهد طراحی متفاوتی هستیم. فرم سقف کوپه مانند این خودرو نکته بارز آن است که آن را در سگمنت جدیدی قرار می دهد. در نمای عقب نیز دیدن چراغ های به هم پیوسته دیگر موجب تعجب ما نمی شود زیرا این روزها تبدیل به یک عنصر جدا نشدنی از کراس اور های چینی و ترند همیشگی آنها شده. به طور کلی، طراحی این خودرو فضایی و تا حدودی عجیب است.
در کابین نیز داشبورد از زبان طراحی محصولات اخیر کمپانی پیروی می کند و فرم کلی آن بی شباهت به تیگو 8 پرو نیست، هرچند که سازنده تلاش کرده تا با انجام تغییراتی روی کنسول میانی مقداری آن را مدرن تر کند. صندلی های جلوی فونیکس FX فرم اسپرت گونه ای دارند و جذاب به نظر می رسند اما از سوی دیگر در ردیف عقب اوضاع چندان ایده آل به نظر نمی رسد و ممکن است کمی کمبود فضا برای سرنشینان بلند قامت حس شود.
فونیکس FX در بازار ایران
فونیکس FX در بازار ایران رقیبایی مانند لاماری ایما، دیگنیتی پرستیژ و جک کی 7 کرمان موتور را در مقابل خود می بیند، محصول فونیکس از همه رقبا سریع تر و پر آپشن تر است، مجموع نقاط قوت این خودرو در مقابل رقبا مواردی نظیر طراحی ظاهری خاص، عملکرد فنی مناسب، امکانات رفاهی کامل و البته شرایط فروش و خدمات پس از فروش متفاوت آن هستند که شانس موفقیت آن را در بازار افزایش می دهند، در مقابل عواملی مانند حساسیت زیاد به کیفیت سوخت و متریال متوسط کابین نیز به عنوان نقطه ضعف های فونیکس FX مطرح می شوند، تجربه کوتاه مدت عرضه تیگو 8 پرو در ایران به ما نشان داده که موتور پیشرفته و تزریق مستقیم این خودروها، نیاز مبرمی به بنزین سوپر دارد و در صورت استفاده از بنزین معمولی می تواند علاوه بر کاهش راندمان، دچار آسیب هایی جدی شود.