1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار خودرو
  4. بررسی بازار خودرو پس از آزادسازی واردات خودرو

بررسی بازار خودرو پس از آزادسازی واردات خودرو

11 تیر 1401
  • 2

پس از گذشت ۴ سال از ممنوعیت واردات خودرو بالاخره قرار است مرزهای کشور بر روی محصولات خودروسازان خارجی باز شود. در اوایل سال ۹۷ و پس از اعمال تحریم‌های ظالمانه‌ی امریکا، دولت برای حفظ منابع ارزی تصمیم به ممنوعیت واردات خودرو گرفت و در نهایت پس از کش و قوس فراوان پس از ۴ سال ممنوعیت واردات خودرو لغو شد.

 

هنوز قوانین و شرایط واردات خودرو به طور رسمی اعلام نشده است و فقط شایعاتی در رسانه‌ها نقل قول می‌شوند. با این حال پر واضح است که در صورت واردات خودروهای مناسب آشفتگی بازار خودرو کاهش پیدا خواهد کرد.

 

در چند سال اخیر و پس از اعمال تحریم‌ها تولید خودرو در ایران به شدت کاهش یافت در نتیجه‌ی این کاهش و بیشتر بودن تقاضا نسبت به تولید قیمت خودرو هر روز به طور سرسام آوری افزایش یافت، تا جایی که خرید خودرو برای گروهی از مردم به ارزویی محال تبدیل شده است. خودروسازان تلاش‌های زیادی در راستای افزایش تولید و تکمیل خودروهای ناقص خود کردند اما همچنان بازار خودرو در ایران در شرایط بسیار بدی به سر می‌برد. امید است واردات خودرو بتواند بخشی از تقاضای بازار خودرو را رفع کند و از عطش این بازار بکاهد، هر چند که برای رفع نیاز این بخش از بازار خودرو، دولت باید برنامه‌ای برای واردات خودروهای ارزان قیمت یا کاهش تعرفه‌ی واردات خودرو داشته باشد.

 

کیفیت پایین خودروهای داخلی نیز از مواردی است که در چند سال اخیر مسئله ساز شده است تا جایی که حتی باعث اعتراض مسئولان نیز شد. در صورت واردات خودرو با برنامه‌ریزی درست و دقیق و امکان فراهم کردن ورود تکنولوژی به کشور، خودروسازان داخلی می‌توانند از این دانش و تکنولوژی در راستای بهبود کیفیت خودروهای داخلی استفاده کنند.

 

از طرف دیگر برخی کارشناسان معتقدند در صورتی که خودروهای وارداتی قیمت بالایی داشته باشند اثری که بر بازار می‌گذارند کاملا متفاوت است. در این سال‌ها با وجود تحریم‌ها و به دنبال آن تورم ایجاد شده قیمت خودرو داخلی با افزایش غیر قابل باوری مواجه شده و همین مسئله در قیمت خودروی خارجی نیز تأثیرگذار است. علاوه بر آن به محض ورود خودرو خارجی گران قیمت به ایران قیمت آن دچار شوک شده و گاهاً در بازار آزاد تا چندین برابر قیمت به فروش می‌رسد. بنابراین امکان خریداری این خودروها تنها برای قشر مرفه جامعه فراهم است و با این وجود نمی‌توان امیدی به کاهش قیمت خودرو در بازار و کارخانه داشت.

 

در هر صورت برای بررسی بیشتر باید منتظر اعلام قوانین و شرایط واردات خودرو بمانیم. امید است با لحاظ کردن قوانین و شرایط مطلوب آشفته بازار خودرو بهبود یابد و شرایط خرید خودروی مناسب برای هر ایرانی فراهم شود.

 

 
منبع car.ir


نظرات

  • ههههه ههههه (21 تیر 1401 ساعت 00:35)

    چقدر قشنگ با کلمات بازی میکنن ...تحریم ظالمانه امریکا چه غلطی کردین تحریمتون کردن ...خودروسازان تلاش‌های زیادی در راستای افزایش تولید و تکمیل خودروهای ناقص خود کردند وای اخی خسته نشن انقدر تلاش کردن بنده خدا ها دلالی و بین مردم رواج دادن مافیا خودرو سر کار اوردن مردم پولشون همون بود ولی قیمت همه چی از جمله خودرو رفت بالا و پول مردمو خوردن چند ماه با تاخییر به زور ماشینارو دادن و منتم گذاشتن ...چه سایت خبری هستی شما که هم از اخور میخوری هم توبره دس خوش

  • علی علی (12 تیر 1401 ساعت 22:22)

    فعلا باید فقط و فقط تمرکز رو روی خودروهای تا سقف ۲۰ هزار دلار گذاشت.
    اونم با تعرفه پایین.
    اونوقت شاید تا حدی بشه این آشفته بازار چینی‌های ایران رو جمع و جور کرد.