1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. همکاری صنعت خودرو ایران و روسیه امیدوار کننده نیست

همکاری صنعت خودرو ایران و روسیه امیدوار کننده نیست

12 تیر 1401
  • 1

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران عنوان کرد: چشم اندازها نسبت به همکاری صنعت خودرو ایران و روسیه امیدوار کننده نیست چرا که صنعت خودرو روسیه اگر زنجیره کاملی داشت با تحریم ها متوقف نمی شد.

امیرحسن کاکایی در خصوص ادعای مقامات دولتی مبنی بر همکاری صنعت خودرو ایران با روسیه با هدف مونتاژ محصولات رنو در ایران اظهار داشت: ایران و روسیه هر دو دارای نقاط ضعف و قوت مشترکی هستند و هر دو کشور دارای انرژی ارزان و در تحریم هستند. بنابراین شرکت های خودروساز خارجی مانند رنو از دیدگاه مشابهی برای سرمایه گذاری در کشورهایی مانند ایران و روسیه برخوردار بودند.

وی ادامه داد: شرکت رنو در زمان تولید خودرو ال 90 در ایران موتور این محصول را در اختیار ایران قرار نداد حال اگر در جریان این همکاری موتور ال 90 توسط روسیه تولید شود این همکاری قطعا به نفع ایران خواهد بود در غیر این صورت ایران و روسیه رقیب یکدیگر باقی خواهند ماند.

این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه ایران و روسیه می توانند روی موتور رنو سرمایه گذاری مشترک داشته باشند، عنوان کرد: نوع دیگری از همکاری صنعت خودرو ایران با روسیه می تواند بر مبنای صادرات باشد اما متاسفانه در این زمینه نیز با محدودیت هایی مواجه هستیم چراکه مدت زیادی است که خط تولید ال 90 در ایران متوقف شده است.

کاکایی یادآور شد: چشم اندازها نسبت به همکاری صنعت خودرو ایران و روسیه امیدوار کننده نیست چراکه صنعت خودرو روسیه اگر زنجیره کاملی داشت با تحریم ها متوقف نمی شد.بنابراین در شرایط فعلی همکاری با چین به عنوان شریک خارجی به نفع صنعت خودرو ایران است.

وی با اشاره به مزیت های همکاری صنعت خودرو ایران و چین بیان کرد: همکاری با چین از این جهت که می توان به ازای صادرات محصولات انرژی بر به چین تکنولوژی وارد کرد مزیتی برای صنعت خودرو ایران محسوب می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران اظهار داشت: از آنجا که چین شریک راهبردی ایران است ارتباط موثر با چین به نفع صنعت خودرو ما است اما در همکاری با چین نیز باید احتیاط کرد زیرا چینی ها مانند موریانه عمل می کنند.

کاکایی در پایان خاطرنشان کرد: اینکه چین در بلند مدت نیز شریک تجاری خوبی برای ایران است بستگی به سیاست های ما ما در ارتباط با چین دارد و قطعا هر کشوری به دنبال منافع خود است اما همکاری با روسیه مزیتی برای صنعت خودرو ما ندارد چراکه روس ها در اغلب موارد رقیب ما محسوب می شوند مگر اینکه روسیه در تولید موتور محصولات رنو با ایران همکاری داشته باشد. 

 


نظرات

  • علی علی (13 تیر 1401 ساعت 08:43)

    متاسفانه هیچ چیزی در این مملکت امیدوار کننده نیست .!