1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. ورود خودروساز جدید به بازار، انحصار را از بین می برد؟

ورود خودروساز جدید به بازار، انحصار را از بین می برد؟

19 تیر 1401
  • 2

خبر دریافت مجوز خودروساز جدید از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت با نام احتمالی زرخودرو و با سرمایه گذاری نزدیک به 2 میلیارد دلاری، در روزهای گذشته واکنش های زیادی را در بین کاربران فضای مجازی ایجاد کرده است.

ورود گروه زر که تاکنون با عنوان تولید کننده ماکارونی و محصولات مشابه در سطح کشور شناخته شده به حوزه خودرو، سوالات زیادی را در رابطه با امکان و توانایی ورود آن به صنعت جدید، به ویژه با مدنظر قرار دادن چالش های کنونی خودروسازان کشور مطرح کرده است. برخی ورود یک تولیدکننده موادغذایی را به صنعت خودرو، ضعف در سیستم مدیریت صنعت کشور می خوانند، عده ای نیز با مقایسه این گروه صنعتی با کمپانی های مختلف در سطح جهان که در عرصه های مختلف ورود کرده اند، این عمل را عادی و رایج قلمداد می کنند.

وزیر صمت بارها اذعان کرده است که وضعیت صنعت خودرو قابل قبول نیست اما روند قابل قبولی دارد. فاطمی امین در جلسات متعدد به لزوم رقابتی کردن بازار خودرو از طریق واردات و افزایش کیفی و کمی تولید محصولات داخلی اشاره کرده است که بر همین اساس طبق آماری که ایران خودرو و سایپا منتشر می کنند، این خودروساز تاکنون توانسته اند تعداد خودروهای ناقص را در کف پارکینگ کاهش دهند و رونمایی های متعددی در راستای خودروهای آتی در بازار ایران انجام داده اند، در حالی که برخی از آنان بدون وجود برنامه دقیقی از زمان عرضه آنان معرفی می شوند و برخی دیگر، تحت عنوان خودروی تمام برقی و هیبریدی هنوز زیرساخت های لازم را برای تولید انبوه و روانه شدن به بازار کشور در دست ندارند.

از سوی دیگر زرخودرو کار خود را در شرایطی آغاز خواهد کرد که خودروسازان معتبری به علت تحریم ها، ایران را ترک کرده اند و خروج آنان، کاهش تیراژ، افت کیفیت و توقف تولید را درخودروسازها به همراه داشته و هرکدام از آنان را به نحوی تحت تأثیر قرار داده است. خروج شرکت های خارجی، گاه منجر به کاهش شدید تولید و افت کیفی و از دست دادن شریکی بین‌المللی برای خودروسازان داخلی شده و در بعضی خودروسازان، اثراتی محدودتری به جای گذاشته است. از این رو شرایط رقابتی مطلوب، هنوز تا حد زیادی در گرو نتایج توافقات با غرب قرار دارد.

طی ماه های اخیر، بسیاری از مردم، سیاستگذاران، پلیس و ... نسبت به کیفیت پایین محصولات خودروسازی در صنعت خودروسازی کشور معترض بوده و برنامه هایی از سوی وزارت صمت مبتنی بر واردات خودرو، گسترش تیراژ و توسعه محصولات خودروسازی های داخلی به گوش می رسد. در این میان این گروه صنعتی خبر از دریافت مجوز از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تولید یک میلیون خودرو در سال می دهد؛ ادعایی که به معنای ایجاد یک رقیب و از بین بردن انحصار در صنعت خودرو کشور است.

به نظر می رسد که هنوز توافقی در رابطه با مدل خودرو صورت نگرفته و در رابطه با این موضوع تصمیم گیری صورت نگرفته است. با این حال با توجه به شرایط کنونی خودروسازی های اصلی کشور و چالش های پیش روی صنعت کشور، ظاهراً خودروساز جدید با نام احتمالی « زرنام» کار خود را با مونتاژ خودروهای وارداتی اقتصادی آغاز خواهد کرد.

همچنین بابک صدرایی کارشناس صنعت خودرو در رابطه با تاکید وزارت صمت بر تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو تا پایان سال ۱۴۰۱ گفت: در شرایط کنونی بازار خودرو، اصرار وزارت صمت بر ادامه فعالیت سامانه یک پارچه فروش خودرو، بیانگر آن است که مقامات وزارت صمت نیز به نتیجه رسیده‌اند که تحقق این وعده تا پایان سال ۱۴۰۱، شرایط فعلی اقتصاد کشور یک امر غیر قابل اجرا است.

امید قالیباف سخنگوی وزارت صنعت در رابطه با تولید یک میلیون خودرو توسط یک شرکت تولیدکننده ماکارونی زر ماکارون می گوید: در بهار سال گذشته تعدادی از هلدینگ‌های بزرگ تولیدی و سرمایه گذاری تفاهمنامه‌ای را با وزارت صمت منعقد کردند و این تفاهمنامه در چارچوب اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و برای توسعه سرمایه گذاری اجرایی شده است.

وی می گوید: در قالب این تفاهم نامه گروه صنعتی زر با یک پیشنهاد ۴ میلیارد دلاری، سرمایه گذاری در حوزه‌های حمل و نقل، غذایی، پتروشیمی و خودرو وارد می شود. در حوزه خودرو، این هلدینگ پیشنهاد سرمایه‌گذاری یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون یورو برای تولید یک میلیون خودرو در سال را ارائه می کند که شامل ۶۰۰ هزار خودروی سواری، ۲۰۰ هزار خودرو هیبریدی و ۲۰۰ هزار خودروی سنگین مطرح شده است.می شود. 

بررسی کارنامه عملکردی گروه صنعتی زر در حوزه های مختلف و با توجه به اینکه این گروه در دهه ۶۰ به ساخت قطعات خودرو مانند سرسیلندر و میل لنگ را آغاز کرده بود و در این زمینه صاحب تجربه بوده است، با این درخواست موافقت می شود و در  تیرماه ۱۴۰۰ مجوز تولید خودرو برای این گروه صادر شد و در حال حاضر با تخصیص زمین، در حال حاضر خط تولید در حال تکمیل است.

همچنین مدتی پیش، قائم مقام مدیر عامل گروه صنعتی زرماکارون گفته بود که زرخودرو، ساختمان مرکزی و زمینی به مساحت تقریبی ۴۴۰ هکتار در استان البرز، اتوبان کرج خریداری و جواز تاسیس ساخت یک میلیون دستگاه انواع خودروهای مختلف، از خودروی اقتصادی تا خودروی سواری و انواع کامیون و کامیونت را به خود اختصاص داده است. 

با این حال زر که گام های نخست خود را در صنعت، با ورود به بخش قطعه سازی وسایل نقلیه برداشته است هدف نهایی خود را ورود به صنعت‌های جدید با هدف بهبود سبک و کیفیت زندگی جامعه بشری معرفی می کند، امید که تنها به یک نوید برای رفع انحصار در بازار خودرو کشور بدل نشود.

 
منبع car.ir


نظرات

  • الیاس الیاس (20 تیر 1401 ساعت 09:44)

    خوبی زر خودرو اینه که اگه گرسنه شدی میتونی ازش بخوری.اینجوری دوام بیشتری میاری.راستی نگفتین زر خودرو بسته چند گرمی تو ماشین میخواد تولید کنه

  • علی علی (19 تیر 1401 ساعت 15:53)

    ساده نباشید سفره حرانی باز شده دو تا دزد و دار و دسته بشه ده دزد و دارو دسته