در حالی که طرح واردات خودرو در دولت ایران همچنان در حال بررسی است، زمزمه هایی از بازگشت چند برند خودروسازی به ایران به گوش می رسد. به گفته وزیر صمت، پس از نهایی شدن آیین نامه واردات خودرو، سه الی چهار ماه زمان نیاز خواهد بود تا خودروهای وارداتی به گمرک ایران برسند. از سوی دیگر با توجه به وضعیت اقتصادی و درآمدها در ایران، اولویت بیشتر خانواده های کشور، خرید خودرویی است که قابلاعتماد، کم استهلاک و ایمن باشد و تجهیزات رفاهی، طراحی ظاهری و داخلی و… در اولویتهای بعدی مطرح خواهند شد. با توجه به این موارد و تمرکز بر روی استهلاک پایین و هزینههای نگهداری کم، برندهایی که در این متن معرفی می شوند، می توانند گزینههای مطلوبی برای بازار خودروی کشور باشند
داچیا (کشور رومانی)
رنو با داچیا به چنان موفقیتی دست یافته است که شاید تصورش را هم نمیکرد. این برند ارزانقیمت رومانیایی هماکنون حرف اول را در برخی بازارهای اروپایی میزند و محصولاتش نیز با استقبال زیادی بین خانوارهای کمدرآمد و طبقه متوسط همراه شدهاند. ضمن اینکه برند داچیا به واسطه حضور خودروهای تندر، ساندرو و داستر تا حدی بین مردم شناخته شده هرچند که این محصولات با برند رنو عرضه شدهاند. تمرکز اصلی داچیا روی محصولاتی ارزانقیمت با استهلاک و هزینههای نگهداری کم بوده و البته در تریم های بالاتر تجهیزات قابل قبولی نیز وجود دارند. محصولات اخیر این شرکت همچون نسل جدید ساندرو و داستر نسبت به نسلهای پیشین طراحی بهتری دارند و مجهزتر نیز نشان میدهند. داچیا همچنین خودروهای جدید اسپرینگ الکتریکی و جاگر را نیز در سبد محصولاتش دارد که به گسترش بازارهای این خودروساز کمک میکنند.
داچیا در صورت ورود به کشور و با قیمتهای واقعی میتواند گزینهای معقول باشد چراکه ساختههای پیشین این شرکت ثابت کردهاند کیفیت فنی خوبی دارند هرچند که از طراحی زیبایی برخوردار نباشند. البته به ورود محصولات این شرکت و هر خودروساز خارجی با قیمت نازل خوشبین نیستیم چراکه در حال حاضر تندر ۹۰ چند سال پیش با قیمتهای نجومی خریدوفروش میشود!
گروه فولکسواگن برندهای زیادی را تحت تملک دارد که یکی از آنها اشکوداست. این برند دوستداشتنی سابقه زیادی در صنعت خودرو دارد و البته با حمایتهای فولکسواگن موفقیتهای زیادی را نیز کسب کرده است. محصولات این خودروساز در بیش از ۱۰۰ کشور دنیا عرضه میشوند و طرفداران زیادی نیز دارند. خودروهای اشکودا به کیفیت مناسب، طول عمر بالا، فضای داخلی و بار زیاد و هزینههای کم مشهور هستند. سبد محصولات این خودروساز اهل چک گستره مناسبی دارد و از کراس اوور تمام الکتریکی انیاک تا کودیاک و کاروک شاسیبلند، ساپرب سدان، اوکتاویا، رپید و هاچبک فابیا را شامل میشود. این محصولات بر اساس پلتفرم، پیشرانهها و تکنولوژیهای فولکسواگن شکل میگیرند و میتوانند گزینه مناسبی برای واردات به کشورمان باشند.
یکی دیگر از زیر برندهای گروه فولکسواگن سئات است که مدتی بهصورت بسیار محدود نیز وارد کشورمان شد. سئات قبلاً محصولات اسپرت تر خود را با پسوند کوپرا تولید میکرد اما کوپرا هماکنون به برندی مستقل تبدیل شده است. تولید سالانه این خودروساز در سال ۲۰۲۰ به بیش از ۴۶۸ هزار دستگاه بوده و اکثر آنها نیز به بیش از ۷۵ کشور در دنیا صادر شدهاند.
محصولات سئات نیز به عنوان گزینههای ارزانقیمتتر در مقایسه با خودروهای فولکسواگن شناخته میشوند و به علت اشتراکات زیادی با خودروهای فولکسواگن از نظر کیفیت، تکنولوژی، ایمنی و استهلاک گزینههای مناسبی محسوب میشوند. یکی از مشهورترین خودروهای این شرکت لئون نام دارد که بهصورت هاچبک و استیشن در دسترس است. اگرچه محصولات استیشن در کشور ما طرفداران زیادی ندارند اما نسخه هاچبک این خودرو میتواند جوانان زیادی را به خود جذب کند. سوپرمینی جمعوجور ایبیزا نیز میتواند باب میل خانمهای جوان باشد. از دیگر محصولات قابلاعتنای سئات میتوان به کراس اوور کلاس C آتکا و برادر بزرگتر آن یعنی تاراکو کلاس D اشاره داشت.
رنو یکی از شناختهشدهترین برندهای خودرویی برای ما ایرانیهاست. در واقع قصه خودرو در ایران با ورود دو خودروی رنو به کشور شروع شد. اگر بخواهیم به محصولات معاصر رنو در کشور اشاره کنیم میتوانیم رنو ۵ و ۲۱ و مگان را نام ببریم که قطعاً ایرانیهای زیادی با آنها خاطره دارند. همانطور که گفتیم محصولات داچیا در کشور نیز با برند رنو عرضه شدهاند چراکه برای مردم ما برند رنو شناخته شده تر است. این گروه خودروسازی فرانسوی ثابت کرده محصولاتی باکیفیت، مطمئن و نسبتاً کم استهلاک را عرضه میکند.
رنو و زیربرندهای آن در سال ۲۰۲۱ تولید ۲,۵۲۴,۲۳۴ دستگاهی داشتهاند و میزان درآمد این گروه نیز به ۴۶.۲۱ میلیارد یورو میرسد. مالکان رنو به ترتیب دولت فرانسه (۱۵.۰۱ درصد)، نیسان (۱۵ درصد) و سهامداران خرد (۶۲.۷۴ درصد) هستند. اتحاد رنو-نیسان-میتسوبیشی به تولید محصولات متنوعی میپردازد و سبد محصولات گسترده یکی از نقاط قوت آن به شمار میرود. هاچبک کلیو و توئینگو، هاچبک و استیشن مگان، کراس اوور کپچر، کراس اوور کولئوس و… تنها بخشی از محصولاتی هستند که در ذهن ایرانیان جای دارند و در صورت ورود با قیمت معقول میتوانند بخشی از بازار را به خود اختصاص دهند.
یکی از غولهای خودروسازی دنیا گروه فولکسواگن است که برند فولکسواگن نیز در دل همین مجموعه قرار دارد. فولکسواگن که به معنی “خودروی مردمی” است در سال ۱۹۳۷ تأسیس شد و از همان ابتدا به دنبال تولید خودروهایی برای عامه مردم بود. یکی از مشهورترین محصولات این برند بیتل است که در کشور ما نیز خودرویی کاملاً شناخته شده محسوب میشود.
مردم ما با فولکسواگن کاملاً آشنا بوده و از جمله محصولات خاطرهانگیز آن در کشورمان میتوان گلف و پاسات اشاره کرد. این خودروساز همواره جزو بزرگترین تولیدکنندگان خودرو در دنیاست و رقابت تنگاتنگی با تویوتا برای کسب عنوان بزرگترین خودروساز دنیا دارد. فولکسواگن سبد محصولات فوقالعاده گستردهای دارد و پس از رسوایی دیزل گیت نیز استراتژی جدید الکتریکی سازی را با شدت دنبال کرده است. محصولات فولکسواگن به خاطر طراحی کاملاً آلمانی، کیفیت خوب، استهلاک پایین و… شناخته میشود. از جمله گزینههای مناسب برای ورود به بازار کشورمان میتوان به خودروهای پاسات، گلف، تی راک، جتا و… اشاره کرد.
یکی از پرحاشیه ترین برندهای حاضر در کشور را میتوان پژو دانست که اغلب نیز به خاطر محصولات کنونی مونتاژ شده توسط ایرانخودرو مورد سرزنش قرار میگیرند! البته واضح است که پژوی اروپا فرسنگها با ۴۰۵ و ۲۰۶ تولیدی در کشور ما فاصله دارد و محصولات مدرن آن همواره جزو پرفروشترین خودروهای اروپا محسوب میشوند.
باید اذعان کرد محصولات اخیر این برند فرانسوی از نظر طراحی و کیفیت ساخت بسیار بهتر از گذشته عمل میکنند و حضور طولانیمدت پژو در کشورمان و وجود زیرساختهای تولید و توزیع نیز میتواند یکی از برگهای برنده این خودروساز باشد. خودروهایی همچون ۲۰۰۸، ۵۰۸ و ۲۰۸ میتوانند جزو گزینههای وارداتی به کشور باشند هرچند باید اعتراف کرد عموم افراد نخواهند توانست پشت فرمان این خودروها بنشینند ضمن اینکه ماجرای ادغام با فیات-کرایسلر و تشکیل شرکت استلانتیس نیز میتواند مانع از ورود خودروهای پژو به کشور شود.
سیتروئن نیز تا حدی شرایط مشابه پژو را در کشور ما دارد و از قدیمالایام خودروهای این شرکت توسط سایپا مونتاژ و عرضه شدهاند که از جمله مشهورترین آنها میتوان به سیتروئن زانتیا اشاره کرد.
همزمان با آغاز واردات خودروهای خارجی به کشور در چند سال پیش، محصولات کرهای ورودی قدرتمند به بازار کشور داشتند و از همان زمان بود که رقابت تنگاتنگی بین خودروهای ژاپنی و کرهای در کشورمان شکل گرفت. با گذشت زمان محصولات هیوندای و کیا طرفداران زیادی در کشور ما پیدا کردند و هماکنون نیز با قیمتهای نجومی خریدوفروش میشوند.
هیوندای در سال ۱۹۶۷ تأسیس شد و در حال حاضر ۳۳.۸۸ درصد سهام کیا را در اختیار دارد. این خودروساز همچنین مالک برندهای جنسیس و آیونیک بوده و با یکدیگر گروه هیوندای موتور را تشکیل میدهند. اگرچه محصولات مشهوری همچون سوناتا، آزرا، سانتافه، اپتیما، سورنتو و… از سالهای قبل در بازار در کشورمان حضور پررنگی داشتهاند اما واقعیت این است که این خودروها در دسترس عموم مردم نیستند و حالا هم با قیمتهای نجومی فروخته میشود؛ اما نکته خوب این است که هیوندای از سبد محصولات گستردهای برخوردار بوده و محصولات ارزانقیمتی همچون اکسنت، سانترو، گرند i10، ونیو و کرتا را نیز تولید میکند که در صورت قیمتگذاری صحیح و با توجه به ذهنیت خوب محصولات این برند در کشورمان میتوانند فروش خوبی را تجربه کنند.
قطعاً تویوتا یکی از محبوبترین برندهای خودرویی کشور ما خواهد بود. خودروهای این برند به خاطر دوام، طول عمر زیاد، استهلاک پایین و سواری نرم و راحت شناخته میشوند. ایرانیان از سالهای قبل به محصولات این شرکت از جمله کرولا و کمری علاقهمند بودهاند و هماکنون نیز نمونههای مربوط به اوایل دهه ۷۰ شمسی همچنان بدون عیب خاصی کار میکنند.
تویوتا در سال ۱۹۳۷ توسط کیچیرو تویودا تأسیس شد. این شرکت یکی از بزرگترین خودروسازان دنیاست و در سال حدود ۱۰ میلیون خودرو تولید و عرضه میکند. تویوتا برای بازارهای نوظهور و کمتر توسعه یافته خودروهایی را تولید میکند که در عین داشتن کیفیت قابلقبول قیمت پایینی دارند. برای مثال میتوان به خودروهای اوربان و گلانزا اشاره کرد که در هند عرضه میشوند. البته اگر بتوان محصولات کارکرده را نیز وارد کرد قطعاً کرولا و کمری جزو اولین گزینههای مدنظر خواهند بود.
هوندا نیز همانند رقیب هموطن خود یعنی تویوتا به تولید خودروهای باکیفیت، بادوام و با استهلاک پایین شهره بوده و در کشورمان نیز به خوبی شناخته شده است. این برند ژاپنی علاوه بر خودروسازی در بخش موتورسیکلتسازی نیز جزو بهترینها بوده و از رکورد تولید ۴۰۰ میلیون دستگاه نیز عبور کرده است. جدای از محصولات مشهور و معتبری همچون سیویک، آکورد، CR-V و…، این برند نیز محصولات مناسبی برای بازارهای نوظهور تولید میکند که از جمله آنها میتوان به هوندا سیتی، جاز و WR-V اشاره کرد.
طراحی ظاهری مناسب به همراه کیفیت ساخت خوب، استهلاک پایین و برندی ژاپنی میتواند جزو برگهای برنده این خودروساز در صورت ورود به کشورمان باشد.
یکی دیگر از خودروسازان مشهور و معتبر ژاپنی نیسان است که با رنو اتحاد بزرگی را تشکیل دادهاند. نیسان ۸۸ سال پیش تأسیس شد و مقرش در نیشی کو یوکوهاما قرار دارد. این برند تولید ۴,۷۵۷,۰۰۰ دستگاهی و درآمد ۶.۱۷۳ میلیارد دلاری در سال ۲۰۲۰ داشته است. نیسان نیز در کشور ما برندی شناخته شده است و از جمله محصولات مشهورش در ایران میتوان به نیسان آبی (!)، ماکسیما، پاترول، جوک و… اشاره کرد. همچون هر خودروساز ژاپنی دیگر ساختههای نیسان نیز به کیفیت، دوام بالا و استهلاک پایین مشهور هستند.
جدای از محصولات روز و مدرنی همچون قشقایی، ایکس تریل، آریا میتوان محصولاتی را برای واردات به کشور انتخاب کرد که قیمت مناسبی دارند. از جمله این خودروها میتوان به نیسان ورسا، کیکس و مگنیت اشاره کرد.
یکی از دوستداشتنیترین برندهای ژاپنی در کشور ما بیتردید مزداست که به خاطر محصولات جذاب و زیبای خود شناخته میشود. مزدا از دیرباز در کشور ما حضور دارد و محصولاتی همچون مزدا وانت، ۳۲۳، مزدا ۲ و ۳ و… خاطرات زیادی را در ذهنها به یادگار گذاشتهاند.
این برند ژاپنی قدمتی بیش از یک قرن داشته و مقر آن در فوچو هیروشیما ژاپن قرار دارد. فروش این خودروساز در سال گذشته میلادی با افزایش ۳.۶ درصدی به ۱,۲۸۷,۵۴۸ دستگاه رسید. از جمله محصولات محبوب این برند میتوان به کراس اوور CX-5 و سدان و هاچبک مزدا ۳ اشاره داشت. در صورتی که محصولات این خودروساز با قیمت معقولی وارد شوند قطعاً به خاطر طراحی زیبا و کیفیت ساخت مناسب مورد استقبال مصرفکنندگان قرار خواهند گرفت.
این برند ژاپنی که علاوه بر خودروسازی حضور پررنگی هم در صنعت موتورسیکلتسازی دارد ۱۱۲ سال پیش تأسیس شد. اگرچه سوزوکی به اندازه دیگر برندهای ژاپنی ذکر شده در کشور ما حضور نداشته اما به واسطه خودروی گرند ویتارا برای ایرانیها شناخته شده هرچند در مقطع کوتاهی نیز شاهد عرضه ناموفق سدان کیزاشی بودهایم.
این خودروساز در سال ۲۰۲۰ آمار فروش ۲,۹۶۶,۶۵۹ دستگاهی را بر جای گذاشته است و محصولاتش در بیش از ۱۹۰ کشور توزیع میشوند. محصولات این خودروساز نیز دوام مناسب، استهلاک پایین و قیمت مناسبی دارند. از جمله گزینههای مناسب سوزوکی برای کشور ما میتوان به جیمنی دوستداشتنی، S کراس و برزا اشاره کرد که در کشور هند از طریق شرکت ماروتی سوزوکی عرضه میشوند و قیمت نسبتاً نازلی دارند.
به لیست بالا میتوان برندهای دیگر از جمله برخی خودروسازان چینی شامل جیلی، چری و… را نیز اضافه کرد که اگرچه از نظر کیفیت و دوام به پای برندهای یاد شده نمیرسند اما با قیمت پایینتر میتوانند طرفداران زیادی را دستوپا کنند. قطعاً خودروهای ارزانقیمت زیادی در دنیا وجود دارند که اما صرف قیمت پایین نمیتواند دلیلی بر واردات آنها باشد چراکه بعضی از این خودروها فاقد حداقل استانداردهای لازم هستند و خریداران ایرانی نیز بیشتر دنبال محصولاتی جادار و باکیفیت میگردند. امیدواریم در نهایت شاهد ورود خودروهایی مناسب و در شان مصرفکننده ایرانی باشیم. واضح است که ورود خودروهای متنوع و با قیمت مناسب به کشور باعث ایجاد انگیزه در خودروسازان داخلی جهت رقابت و تولید محصولات بهروزتر و باکیفیتتر خواهد شد.