1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار خودرو
  4. وقتی مونتاژ خودرو، جذابتر و به صرفه تر از تولید می شود

وقتی مونتاژ خودرو، جذابتر و به صرفه تر از تولید می شود

4 مرداد 1401
  • 0

آمار به دست آمده از واردات قطعات خودرو، حاکی از ایجاد روندی صعودی در سه ماهه نخست سال جاری است. این می تواند به معنای افزایش تولید خودروهای مونتاژی در کشور  نسبت به گذشته باشد. مقایسه آمار سال جاری نشان می دهد که واردات خودرو از نظر میزان ارزش 316 درصد و از نظر میزان وزن، 198 درصد افزایش را تجربه کرده اند.

طبق این آمار، تنها می توان سهم یک درصدی را برای کالاهای تولید داخل در نظر گرفت. همچنین از نظر میزان افزایش، این نوع کالا در رده نخست قرار گرفته است. با اینکه اکثر قطعه های وارد شده، از کشور چین وارد شده اند؛ رشد صعودی واردات قطعه به کشور، رونق تولید خودروهای مونتاژی به حساب می آید. در واقع طی چند ماه گذشته، افزایش قطعات وارد شده که خود می تواند دلیلی برای افزایش تولید باشد، قیمت خودروهای مونتاژی را نیز بالا برده است. این گران شدن قیمت خودرو در یک هفته اخیر هم ادامه داشته و در آمار اداره گمرک، این روند در دو ماه اخیر قابل مشاهده است.

مطابق آمار مربوطه در سال جاری، طی دو ماه اخیر، واردات قطعات منفصله برای خودرو رتبه سیزدهم را در کالاهای وارداتی به دست آورده است که بیانگر رشد ۳۳۷ درصدی از نظر ارزش و ۲۳۹ درصدی در وزن است. در این بازه زمانی ۷‌ هزار تن معادل ۶۴‌ میلیون دلار قطعه برای تولید خودرو وارد شده است که سهم این دسته کالایی را از مجموع واردات دوماهه سال ۱۴۰۱ به ۸/ ۰ درصد می‌رساند. از این رو به نظر می رسد که مونتاژ، نسبت به گذشته رواج بیشتری در صنعت خودرو ایران یافته است. بنابراین علت این امر را باید در اقتصاد کلان کشور جستجو کرد که باعث می شود که واردات قطعه و مونتاژ آن در داخل و فروش این خودروها، با قیمتی چند برابر قیمت‌ جهانی، برای مصرف‌کنندگان به صرفه تر و جذاب تر از یک تولید بر پایه طراحی‌های جدید و تولید پلتفرم است.

از سوی دیگر شاید بتوان رشد ۱۹۸ درصدی واردات قطعات را ناشی از خفیف‌تر شدن وضعیت اپیدمی کرونا در سه‌ ماهه نخست سال جاری نسبت به سال قبل دانست. با این حال، بر اساس آمار گمرک، در لیست ۲۰ کالایی که بیشترین واردات را داشته اند، بسیاری از کالاها نه تنها افزایشی به این میزان را تجربه نکرده‌اند؛ بلکه با چندین درصد کاهش نیز مواجه بوده‌اند. بنابراین اصلی ترین عامل توجیه کننده این روند افزایشی که حدود ۲ برابر شدن واردات قطعه را نشان می‌دهد، افزایش مونتاژ در کشور است. با اینکه احتمال دارد که تکمیل خودروهای ناقص ‌نیز در این موضوع موثر بوده باشد.

 


نظرات