1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. چشم‌انداز جهانی خودروهای الکتریکی (EV) در سال ۲۰۲۲

چشم‌انداز جهانی خودروهای الکتریکی (EV) در سال ۲۰۲۲

9 مرداد 1401
  • 0

گزارش IEA نشان می دهد که 16.5 میلیون خودرو الکتریکی در پایان سال 2021 در جهان فعال بوده است و در حال حاضر در جهان، 450 مدل خودرو الکتریکی وجود دارد.

 

1.JPG

تعداد کمی از مناطق در دنیای انرژی های پاک، به اندازه بازار خودروهای الکتریکی پویا هستند. فروش خودروهای الکتریکی (EV) در سال 2021 نسبت به سال قبل دو برابر شد و به رکورد جدید 6.6 میلیون دستگاه رسید. در سال 2012، تنها 120 هزار خودروی الکتریکی در سراسر جهان فروخته شد. در سال 2021، هر هفته بیش از این تعداد فروخته می شود. نزدیک به 10 درصد از فروش جهانی خودرو در سال 2021 برقی بوده است، یعنی چهار برابر سهم بازار در سال 2019. این تعداد کل خودروهای الکتریکی در جاده های جهان را به حدود 16.5 میلیون خودرو رساند که سه برابر میزان در سال 2018 است. در سال 2022، با 2 میلیون فروش در سه ماهه اول، 75 درصد نسبت به مدت مشابه در سال 2021 افزایش داشته است.
موفقیت خودروهای الکتریکی به عوامل متعددی بستگی دارد. حمایت از سیاست های پایدار، رکن اصلی است. هزینه های عمومی برای یارانه ها و مشوق ها برای خودروهای الکتریکی در سال 2021 تقریباً دو برابر شد و به نزدیک به 30 میلیارد دلار رسید. تعداد فزاینده ای از کشورها متعهد شده اند که موتورهای احتراق داخلی را به تدریج کنار بگذارند یا اهداف بلندپروازانه ای برای برقی سازی وسایل نقلیه برای دهه های آینده داشته باشند. در همین حال، بسیاری از خودروسازان برنامه هایی برای برقی کردن ناوگان خود دارند که فراتر از اهداف سیاستی است. در نهایت، پنج برابر مدل‌های جدید EV در سال 2021 نسبت به سال 2015 در دسترس بوده و جذابیت را برای مصرف‌کنندگان افزایش داد. تعداد مدل های EV موجود در بازار حدود 450 دستگاه است.

افزایش فروش خودروهای الکتریکی در سال 2021 عمدتاً توسط چین انجام شد که نیمی از رشد را به خود اختصاص داد. در سال 2021 خودروهای بیشتری در چین فروخته شد (3.3 میلیون) نسبت به کل جهان در سال 2020. فروش در اروپا پس از رونق سال 2020، رشد قدرتمندی با افزایش 65٪ به 2.3 میلیون را نشان داده است و در ایالات متحده نیز، پس از دو سه سال کاهش، افزایش یافته است. سه ماهه اول سال 2022 روند مشابهی را نشان داد، به طوری که فروش در چین در مقایسه با سه ماهه اول سال 2021 بیش از دو برابر شد (که بیشترین رشد جهانی را به خود اختصاص داده است)، در ایالات متحده 60 درصد و در اروپا 25 درصد افزایش یافته است.

 

2.JPG

در چین، خودروهای الکتریکی معمولاً کوچکتر از سایر بازارها هستند. این امر در کنار هزینه های توسعه و ساخت کمتر، به کاهش شکاف قیمت با خودروهای معمولی کمک کرده است. در سال 2021، میانگین قیمت فروش خودروهای برقی در چین تنها 10 درصد بیشتر از قیمت عرضه‌های معمولی بود، در حالی که به طور متوسط در سایر بازارهای اصلی 45 تا 50 درصد بود. چین 95 درصد از ثبت نام جدید خودروهای برقی دو و سه چرخ و 90 درصد از ثبت نام اتوبوس ها و کامیون های برقی جدید در سراسر جهان را به خود اختصاص داده است. خودروهای برقی دو و سه چرخ در حال حاضر نیمی از فروش چین را تشکیل می دهند. سرعت راه‌اندازی زیرساخت‌های شارژ در چین سریع‌تر از بسیاری از مناطق دیگربوده  است.
در مقابل، فروش خودروهای برقی هنوز در سایر اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه عقب است، جایی که تعداد کمی از مدل‌های موجود برای مصرف‌کنندگان بازار انبوه غیرقابل‌قبول هستند. در برزیل، هند و اندونزی، کمتر از 0.5 درصد از فروش خودروهای الکتریکی است. با این حال، فروش خودروهای برقی در تعدادی از مناطق در سال 2021 دو برابر شد - از جمله در هند - که می‌تواند راه را برای جذب سریع‌تر بازار تا سال 2030 در صورت وجود سرمایه‌گذاری‌ها و سیاست‌های حمایتی هموار کند.

پیش‌بینی می‌شود که ارزش بازار جهانی برق برای شارژ EV بیش از 20 برابر شود و تا سال 2030 به حدود 190 میلیارد دلار برسد، که معادل حدود یک دهم ارزش امروزی دیزل و بنزین است. با این حال، میزان زیرساخت شارژ عمومی اعلام شده ممکن است برای تامین اندازه بازار خودروهای برقی مورد نظر کافی نباشد. تغییرات مهمی در بین کشورها از نظر سرعت و نیاز راه اندازی زیرساخت شارژ وجود دارد. تعداد مناسب شارژر در هر EV به ویژگی های محلی مانندمسافت سفر، تراکم جمعیت و اتکا به شارژ خانه بستگی دارد. شارژ در خانه و محل کار احتمالاً بخش عمده ای از تقاضا را تامین می کند، اما تعداد شارژرهای عمومی همچنان باید 9 برابر شود و در سال 2030 به بیش از 15 میلیون دستگاه برسد تا سطوح پیش بینی شده در APS را برآورده کند و پوشش مناسب و مناسبی را برای مصرف کنندگان فراهم کند.

3.JPG

برقی‌سازی همزمان حمل‌ونقل جاده‌ای و استقرار انرژی‌های تجدیدپذیر متغیر غیرمتمرکز مانند خورشیدی پشت بام، مدیریت توزیع شبکه برق را پیچیده‌تر می‌کند. شبیه‌سازی‌های شبکه نشان می‌دهند که از هم‌اکنون تا سال ۲۰۳۰، بارهای الکتریکی در بازارهای بزرگ خودرو نباید چالش‌های مهمی ایجاد کند. این به این دلیل است که خودروهای برقی احتمالاً کمتر از 20 درصد از کل موجودی خودرو در بیشتر کشورها را تشکیل می دهند.

حمل و نقل برقی مزایای متعددی دارد و سهم آن در کاهش آلودگی هوا، وابستگی به واردات نفت و تغییرات آب و هوایی بسیار قابل توجه است. تهاجم روسیه به اوکراین نقش خودروهای برقی را در کاهش تقاضای نفت به منصه ظهور رسانده است. این یکی از 10 اقدام پیشنهادی آژانس بین المللی انرژی برای کاهش مصرف نفت در کوتاه مدت است. 

خودروهای برقی به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای خالص نزدیک به 580 میلیون تن در مقایسه با استفاده معادل از وسایل نقلیه دیزلی و بنزینی ، کمک می کند. برق رسانی به حمل و نقل به طور طبیعی تقاضای برق را افزایش می دهد و پیش بینی می شود که خودروهای برقی تا سال 2030 حدود 4 درصد از کل تقاضای برق نهایی را به خود اختصاص دهند.

 
منبع IEA


نظرات