1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار خودرو
  4. چگونه از بورس کالا خودرو بخریم؟

چگونه از بورس کالا خودرو بخریم؟

11 مرداد 1401
  • 1

رئیس اداره امور ناظران و تالارهای بورس ایران گفت: عرضه خودرو بالاخره در بورس کالا قطعی شد و اولین عرضه در تاریخ 26 مردادماه سال جاری، در روز چهارشنبه طی 6 عرضه از طرف گروه بهمن موتور انجام خواهد شد.

حمیدرضا براهنی در خصوص نحوه خرید خودرو در بورس کالا گفت: این عرضه ها در 6 ردیف به تعداد 600 خودروی فیدلیتی و دیگنیتی که خودروی دیگنیتی 250 دستگاه در دو رنگ سفید و مشکی و فیدلیتی 5 و 7 نفره هم به تعداد 350 دستگاه در رنگ های مشکی و سفید انجام می شود. 

وی تشریح کرد: خریدارانی که تمایل دارند این خودرو را از طریق بورس خریداری کنند، ابتدا باید نسبت به اخذ کد بورس کالا اقدام کنند. نحوه اخذ کد بورس به این صورت است که به یکی از کارگزاران مجاز ، به انتخاب خود مراجعه کنند و هم به صورت آنلاین و هم به صورت حضوری می توانند کد بورس کالا را دریافت کنند.

براهنی افزود: متقاضیان می بایست قبلا از شروع فرآیند خرید، در سامانه سجام ثبت نام کرده و احراز هویت کرده باشند. سپس می بایست نسبت به گشایش حساب وکالتی اقدام  کنند. حساب وکالتی، حسابی است که به بورس کالا وکالت می دهد که برداشت از آن حساب داشته باشند و بعد از آن که خریدار در فرآیند رقابت شرکت کرد و به نوعی کالا را خرید، بورس بتواند از آن حساب برداشت کرده و مراحل تصفیه انجام شود.

وی همچنین گفت: برای خرید این کالا باید 30 درصد قیمت پایه خودرو در حساب وکالتی خریدار موجود باشد و هنگامی که ثبت سفارش ثبت می کند، این مبلغ در آن حساب مسدود می شود، تا زمانی که فرآیند حراج تمام شود. 

رئیس اداره امور ناظران و تالارهای بورس ایران: در حال حاضر هر کد ملی صرفاً مجاز به ثبت سفارش در یکی از کدهای ملی عرضه شده و صرفاً یک دستگاه خودرو می تواند خرید کند. همچنین صدور سند و شماره گذاری خودرو فقط به اسم همان شخص خریدار خواهد بود و بعد از اینکه خریدار در فرآیند حراج شرکت کرد و خودرو رد شد، یک سری هزینه های ثابت از جمله عوارض و هوشمندسازی و ... که مبالغ در سایت اطلاع رسانی شده وجود خواهد داشت که آن هزینه ها باید انجام شود. فرآیند حراج هم به این صورت است که هر خریدار هم  بعد از اینکه ثبت سفارش انجام داد و روزی که فرآیند حراج انجام می شود، با توجه به قیمت پایه که فروشنده اعلام کرده، بر روی آن قیمت شروع به رقابت می کنند و براساس اولویت های دستورالعمل هایی که در بورس کالا وجود دارد، خریداران می توانند خودرو را خریداری کنند. گفتنی است که مالیات بر ارزش افزوده نیز بر اساس همان قیمت نهایی است که خریدار در سامانه ثبت کرده و خرید را نهایی کرده است. 

به گفته براهنی، سایر خودرو سازان هم اگر درخواست خود برای ورود به بورس قطعی کنند، امکان ورود آنها وجود خواهد داشت و در این صورت، اطلاعات لازم از طریق سایت بورس کالا اطلاع رسانی لازم انجام می شود.



نظرات

  • milad milad (11 مرداد 1401 ساعت 17:06)

    الان میشه به بورس اعتماد کرد؟!هیچوقت ریسک خرید از بورس رو نمیکنم