1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار خودرو
  4. تخلفات پلاک موتور شوخی‌بردار نیست/ با تخلفات حادثه ساز برخورد جدی می‌کنیم

تخلفات پلاک موتور شوخی‌بردار نیست/ با تخلفات حادثه ساز برخورد جدی می‌کنیم

15 مرداد 1401
  • 0

رییس پلیس راهور تهران بزرگ با اعلام طرح‌های پلیس برای مدیریت ترافیک در ایام سوگواری امام حسین(ع) از برخورد با تخلفات اضافه‌بار و تخلفات حادثه‌ساز نظیر سرعت غیرمجاز گفت و تاکید کرد: پلیس با تخلفات پلاک موتورسیکلت برخورد جدی می‌کند و این تخلفات مشمول طرح موتوریار نخواهد شد.

سردار محمدحسین حمیدی درباره اقدامات پلیس در ایام سوگواری محرم اظهارکرد: اقدامات ما از ابتدای ماه محرم در سطح شهر شروع شد و همکاران بنده حدود ۵۰۰۰ تکیه و هیئت را در سطح معابر پایتخت از لحاظ ترافیکی کنترل و مدیریت کردند. پارک منظم خودروها و موتورسیکلت‌ها توسط تیم‌های پلیس راهور تهران بزرگ در این ایام در اطراف و محل برگزاری عزاداری‌ها مدیریت و چینش منظم آن‌ها سبب ایجاد نظم و انضباط خاصی در معابر شد همچنین هدایت جریان ترافیک در مقاطعی که محدودیت وجود داشت، انجام شد.

وی گفت : در این مدت همکارانم محدودیت تردد خودروهای سنگین در ورودی شهر تهران را اعمال کردند.

حمیدی اضافه کرد: از امشب مراسم به اوج خود خواهد رسید، مردم این فرصت را مغتنم می‌شمارند و در این مراسم حضور خواهند داشت. طبیعی  است که اکثر  معابر شهر تهران درگیر مراسم عزاداری  خواهد بود .همکاران من با هماهنگی‌ با مسئولان و مدیران هیئات مذهبی و با استفاده از ظرفیت‌هایی که در این مجموعه ها به صورت مردم‌یاری وجود دارد، استقرار مناسب را پیش از شروع مراسم تا انتهای آن در دستور کار قرار دادند و به روان‌سازی هر چه بیشتر و بهتر ترافیک سرعت می‌بخشند. پلیس راهور سعی کرده تا مراسم کاملا ایمن و بدون حاشیه‌ ترافیکی برگزار شود.

وی  ادامه داد: برای فردا و پس  فردا نیز همین برنامه‌ریزی انجام شده است. دغدغه ما این است که مراسم در سطح شهر به نحو احسن اجرا شود و از نظر ترافیکی و امنیت عبور و مرور مشکلی نداشته باشیم و بتوانیم ترافیک عبوری را به مسیرهای جایگزین هدایت کنیم. این اقدامات وظیفه سنگینی بر دوش  همکاران ما در پلیس راهور است که انجام آن توسط ماموران با میل و رغبت انجام می‌شود و جزو وظایف ماست.

حمیدی افزود: قطعا بخش زیادی  از تقاطع‌ها، میادین و معابر مملو از  جمعیت خواهد شد. تردد عابران پیاده با لباس تیره در شب می‌تواند برای  رانندگانی که توجه به جلو ندارند یا عجله و شتاب دارند، مخاطره آمیز باشد. لذا توصیه می‌کنیم که حتما عابران از  فضاهایی عبور کنند که دیده شوند. رانندگان نیز در مسیرهای عبور خود ملاحظه تردد عابرین پیاده را داشته باشند چرا که عابرین با لباس تیره تردد می‌کنند.

با تخلف اضافه‌بار برخورد می‌شود

وی درباره تخلف اضافه‌بار  نیز گفت: یکی از مواردی که پلیس راهور با آن برخورد می‌کند، تخلف اضافه بار است که هم به خودرو آسیب می‌زند و هم ایمنی آن را در حرکت پایین می‌آورد. پلیس راهور از برخورد با این تخلف چشم‌پوشی نخواهد کرد. عموما این تخلفات در حومه شهرها اتفاق می‌افتد و همکاران ما با این تخلف برخورد می‌کنند.

حمیدی افزود: در این زمینه دو نکته وجود دارد. مورد اول تخلف خود راننده است که نمره منفی برای او در پی خواهد داشت. مورد بعدی مربوط به شرکتی است که راننده برای آن کار می‌کند. این شرکت‌ها زیر مجموعه شهرداری‌ها و شهرداری‌ها بر اساس قانون مکلف به ساماندهی بار و مسافر هستند. لذا عملکرد شرکت‌هایی که چنین تخلفاتی در آن‌ها شایع است، نشاندهنده مدیریت ضعیف شرکت است.

وی در ادامه اظهار کرد: ما عملکرد خودروها و راننده‌های آنان را جمع آوری و در کمیسیونی که بین ما، شهرداری و صنف مربوطه تشکیل می‌شود، بررسی می‌کنیم و به آن زمان می‌دهیم تا رفتار خود را اصلاح کنند. اگر این اتفاق نیفتد تعلیق  فعالیت آن شرکت در دستور  کار قرار خواهد گرفت. در سال گذشته با تخلف برخی شرکت‌ها برخورد شد و حتی به صورت دو ماهه فعالیت آن‌ها در حالت تعلیق قرار گرفت.

رییس پلیس راهور تهران بزرگ از رانندگان خواست از قانون تمکین کنند و به مدیر خود درباره تخلف اضافه بار تذکر دهند و مطمئن باشند که پلیس از برخورد با این تخلفات چشم‌پوشی نخواهد کرد.

برخورد جدی پلیس با متخلفان حادثه‌ساز

حمیدی درباره تخلفات سرعت گفت:‌ طی چند ماه گذشته توقیف ساعتی هزاران دستگاه خودرو را که تخلفات مربوط به سرعت و حادثه ساز در بیشتر حوزه‌های بزرگراهی داشتند، انجام شد همچنین علاوه بر اعمال قانون، جریمه و ثبت نمرات منفی  در دستور کار همکاران من قرار گرفت.  

وی افزود: انجام این تخلفات موجب بروز حادثه هم برای  شخص  و هم برای سرنشینان و خودروهایی که هم‌مسیر این خودرو هستند، می‌شود. همکاران ما پس از توقیف ساعتی این خودروها آن‌ها را با نصب بنر متوقف می‌کنندو با این اقدام به دیگران نیز اخطار داده می‌شود که پلیس هیچ گونه اغماضی در برخورد با تخلفات سرعت نخواهد داشت.

حمیدی ادامه داد: بازخوردی که از این گونه توقیف‌ها داشتیم و اعزام به پارکینگ را به حداقل رساندیم، باعث افزایش بازدارندگی شده و بازخورد خوبی داشته است.

وی گفت: در مدت اجرای  این طرح تصادفات نیز در حوزه بزرگراهی کنترل شده بود و حوادث ما به حداقل رسید. این طرح همچنان نیز در دستور  کار خواهد بود تا بتوانیم با اجرای هرچه بهتر ضوابط  و مقررات و برخورد با رانندگانی که مرتکب تخلفات حادثه‌ساز می‌شوند و برای خود و دیگران ایجاد ناامنی می‌کنند، حوزه ترافیک را با مشکلات کمتری مدیریت کنیم.

حمیدی افزود: خود رانندگانی که در این حوزه مشمول این برخوردها شده اند، رضایت داشته و متنبه شده اند.

تخلفات پلاک موتورسیکلت شوخی‌بردار نیست

وی در ادامه با اشاره به طرح موتوریار گفت: از ابتدای اجرای طرح موتوریار، اگر راننده ای  اصرار بر تخلف خود داشت، ما با استفاده از کفی موتورسیکلت وی را به سمت پارکینگ هدایت می‌کردیم و اگر از قانون تمکین می‌کرد، به پیشنهاد پلیس در طرح موتوریار شرکت داده می‌شد و ما اصراری بر جابجایی موتور وی به سمت کفی و پارکینگ‌ها نداشتیم.

حمیدی ادامه داد: یک تخلف که ما نمی‌توانیم از آن بگذریم و به عنوان تخلف ساعتی با آن کنار بیاییم، فقدان، مخدوشی و پوشش پلاک است. این مورد از حالت تخلف خارج و وارد حوزه جرائم می‌شود. متاسفانه بخشی از جرائم امنیتی و انتظامی به همین تخلفات مخدوشی و پوشش پلاک باز می‌گردد.

وی افزود: این  تخلف از حوزه موتوریار خارج می‌شود و با استفاده از  کفی موتورسیکلت ها به پارکینگ منتقل می‌شوند. در مدتی هم که این طرح با شدت بیشتری  اجرا شد موتورسیکلت‌های زیادی  به پارکینگ منتقل شدند که برخی از این موتورها به لحاظ ظاهری دیگر از پارکینگ خارج نخواهند شد چراکه به نظر  می‌رسد فاقد اصالت باشند، اسناد و مدارک مالکیتی نیز نداشته باشند و رسما از چرخه ترافیک خارج خواهند شد.

حمیدی تاکید کرد: تخلف پلاک شوخی‌بردار نیست و تخلفی است که پلیس در برخورد با آن اغماض نخواهد کرد. خواسته آحاد جامعه این است که مسائل امنیتی و انتظامی را جدی‌تر بگیریم؛ لذا از افرادی که از این وسیله استفاده می‌کنند، خواهش می‌کنیم که این مسائل را رعایت کنند و خود را ملزم به رعایت قانون بدانند.

رییس پلیس راهور تهران بزرگ که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، گفت: ما در گذشته در برخورد با تخلفات موتورسیکلت‌ها آن‌ها را به پارکینگ منتقل می‌کردیم و این موتورها در پارکینگ‌ها رسوب می‌کردند و باقی می‌ماندند. مزاحمت‌های  زیادی برای مالکان ایجاد می‌شد که باعث شد برخورد ما با این تخلفات تغییر کند و با مجوز از مراجع قضایی و هماهنگی‌هایی لازم راکبی  که در محل تخلف می‌کند، متوقف و با وی برخورد شود سپس او را در محل مورد آموزش قرار داده و راکتی در اختیار وی می‌گذاریم تا هم از  ظرفیت این راکب در سطح سواره‌رو استفاده شود و هم این حجم موتورسیکلت‌ها که به پارکینگ هدایت می‌شود به حداقل خود برسد. ما از این طرح بازخورد خوبی گرفتیم و نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر  که در این طرح شرکت کرده اند تحت آموزش میدانی قرار گرفتند.

منبع ایسنا


نظرات