1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. آغاز گشت مشترک بازرسی در بازار لوازم یدکی خودرو از امروز

آغاز گشت مشترک بازرسی در بازار لوازم یدکی خودرو از امروز

19 مرداد 1401
  • 0

به گفته معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت، برای مقابله با توزیع کالای تقلبی و قاچاق در حوزه لوازم یدکی و مصرفی خودرو، گشت مشترک بازرسی با حضور دستگاه‌های نظارتی از امروز در استان تهران آغاز به کار می کند.

 سعید محمدی پور، معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر اینکه اجرای کامل پروژه رصد کالاها و ثبت تعاملات در سامانه جامع تجارت آغاز شده، گفت: با توجه به اهمیت موضوع ثبت اطلاعات بنگاه‌های اقتصادی فعال در زمینه لوازم یدکی و مصرفی خودرو در سامانه جامع تجارت برای جلوگیری از قاچاق کالا، این بنگاه‌ها وظیفه دارند که به واحدهای تحت پوشش خود اعلام کنند تا برای جلوگیری از تبعات قانونی، از خرید کالای بدون کد رهگیری از شرکت‌های تولیدکننده و واردکننده خودداری کنند.

این مقام مسئول اضافه کرد: تولید و واردات لوازم یدکی خودرو در ماه‌های گذشته ملزم به دریافت شناسه کالا شده و عرضه این اقلام از ۱۵ مرداد مستلزم دریافت شناسه کالا شده است. از این رو توزیع و تولید این کالاها بدون ثبت در سامانه جامع تجارت و دریافت کد رهگیری، قاچاق محسوب شده و به شدت با آن برخورد می‌شود.

طرح جمع‌آوری باتری و کمک فنر قاچاق و تقلبی از روز ۱۵ فروردین‌ ماه در چند استان آغاز شد و به تدریج به استان‌ها و اقلام دیگر رسید. طبق گفته‌های مسئولان ستاد مقابله با قاچاق و ارز و وزارت صمت، برآورد شده که حدود ۳۰ تا ۶۰ درصد کل بازار لوازم یدکی خودرو سهم فعالیت‌های قاچاق و کالاهای تقلبی است.

همچنین بر اساس گزارش وزارت صمت در مورد سهم تخلف در قطعات مختلف خودرویی، بیشترین تخلف با سهمی معادل ۷۲ درصد، مربوط به سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو است، سهم لاستیک و موتور یا قوای محرکه و گیربکس هر کدام به تفکیک پنج درصد تعیین شده و یک درصد هم مربوط به باتری خودرو برآورد شده و مابقی یعنی سهم ۱۶ درصدی در اختیار سایر قطعات مرتبط با خودرو است.

منبع ایسنا


نظرات