1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. آغاز فروش فیدلیتی و دیگنیتی در بورس کالا + راهنمای گام به گام خرید

آغاز فروش فیدلیتی و دیگنیتی در بورس کالا + راهنمای گام به گام خرید

25 مرداد 1401
  • 0

مطابق اعلام سازمان بورس کالای ایران، مقرر شده است که از فردا مورخ 26 مرداد 1401، عرضه فیزیکی خودرو در بازار فیزیکی بورس کالا آغاز شود. بر این اساس، هرکد ملی مجاز به ثبت سفارش بر روی یکی از کدهای عرضه شده در تاریخ عرضه و تنها برای یک دستگاه خودرو خواهد بود.

در ۲۶ مرداد ماه ۳۵۰ دستگاه فیدلیتی و ۲۵۰ دستگاه دیگنیتی متعلق به گروه بهمن موتور به تالار صنعتی بورس می روند. براساس اطلاعیه عرضه، ۸۵ دستگاه از این خودروها فیدلیتی ۷ نفره تیپ ۲ مشکی و ۹۰ دستگاه فیدلیتی پرایم ۷ نفره تیپ ۲ سفید است که با قیمت‌های ۷۷۲ میلیون تومان عرضه خواهند شد. ۸۵  دستگاه فیدلیتی پنج نفره تیپ یک مشکی و ۹۰ دستگاه فیدلیتی ۵ نفره تیپ یک سفید نیز به قیمت ۷۵۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و همچنین ۱۲۵ دستگاه دیگنیتی پرایم مشکی و ۱۲۵ دستگاه دیگنیتی پرایم سفید هر یک به قیمت ۸۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عرضه می شوند.

بر این اساس، اشخاص حقیقی فاقد کد معاملاتی می‌توانند به صورت غیر حضوری از طریق کارگزاری‌ها نسبت به اخذ کد اقدام کنند و بعد از فعال شدن کد، باید یک حساب وکالتی نیز در یکی از بانک‌های طرف قرارداد بورس کالا افتتاح کنند.

گفتنی است تا قبل از آغاز معاملات نیز باید پیش پرداخت اعلام شده به آن حساب واریز شود؛ این کته حائز اهمیت است که آن حساب به نام شخص صاحب کد است، اما در اختیار بورس کالا خواهد بود و بورس کالا اجازه برداشت از آن حساب را خواهد داشت.

در مرحله خرید، مشتری دسترسی آنلاین برای خرید خودرو ندارد و باید سفارش را به کارگزار اعلام کند. این اعلام سفارش به 2 صورت الکترونیکی و حضوری امکان‌پذیر است و در همان سفارش، فرد باید سقف قیمتی خودش را هم اعلام کند و کارگزار متناسب با سقف قیمتی مشتری وارد رینگ معاملاتی می‌شود.

درصورتی که تقاضا بیشتر از عرضه باشد، کسانی در این رقابت صاحب خودرو می‌شوند که قیمت بیشتری را به ثبت رسانده باشند و درصورتی که مقدار تقاضا کمتر از عرضه باشد، معامله با قیمت پایه انجام می‌شود.

لازم به ذکر است که بعد از پایان معاملات کسانی که موفق به خرید شده اند مدارک مورد نیاز را ارسال می‌کنند و طی زمانی که از قبل اعلام شده خودرو تحویل داده می‌شود، هزینه‌های جانبی هم در اطلاعیه عرضه اعلام می‌شود. 

در جلسه هیئت پذیرش بورس‌کالای ایران، خودروهای هایما در دو مدل S۷ و S۵ از گروه ایران‌خودرو، لاماری ایما از گروه آرین‌پارس‌موتور، دایون y۵ از گروه خودروسازی ایلیا، وانت دوکابین کاپرا از گروه بهمن‌موتور، کامیونت ۶تن فاو تایگر (Tiger V) و کشنده تک‌محور CA۴۱۸۰ از گروه سیباموتور و کامیون امپاور از گروه بهمن دیزل، هشت‌محصول خودرویی جدید هستند که در بورس کالای ایران پذیرش شده‌اند. پیش‌تر بورس‌کالای ایران در اطلاعیه‌های جداگانه از پذیرش سه‌محصول شرکت کرمان‌موتور (خودروهای سواری J۴-JAC، JAC-S۵ و وانت KMC-T۸)، سه محصول شرکت بهمن‌موتور (وانت کارا تک‌کابین و دوکابین، فیدلیتی و دیگنیتی) و یک محصول گروه سایپا (شاهین) خبر داده بود.

گفتنی است که متقاضیان علاوه بر هزینه خودرو، ملزم به واریز ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده بر مبنای قیمت نهایی فروش هستند. همچنین برای فیدلیتی هزینه ۱۷ میلیون و ۳۹۱ هزار و ۹۰۲ تومان ریال شامل مالیات و عوارض شماره گذاری، هوشمندسازی کارت خودرو، خدمات پست، تولید پلاک و شماره گذاری، هزینه بیمه شخص ثالث را پرداخت کنند.

برای دیگنیتی نیز هزینه ۳۵ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان شامل هوشمندسازی کارت خودرو، خدمات پست، تولید پلاک و شماره گذاری و بیمه شخص ثالث باید توسط خریداران به نام شرکت بهمن موتور واریز شود.

در 21 تیرماه سال جاری، عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس از تصویب عرضه خودرو در بورس کالا توسط این شورا و از سرگیری مجدد عرضه خودرو در بورس کالا خبر داده بود. پس از اعلام گروه خودرویی سایپا و گروه خودرویی بهمن درباره عرضه خودروها در هفته پایانی مرداد، گروه محصول های خودرویی ایران خودرو هم از فروش محصول هایش در بورس کالا خبر داد و در روزهای گذشته، بالاخره رقم خودروهای پذیرش شده در بورس به عدد 15 رسید.

منبع car.ir


نظرات