1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار خودرو
  4. یک نمایندگی خدمات پس از فروش؛ به ازای هر ۱۰۰۰ خودرو وارداتی

یک نمایندگی خدمات پس از فروش؛ به ازای هر ۱۰۰۰ خودرو وارداتی

5 شهریور 1401
  • 2

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت از لزوم ایجاد خدمات پس از فروش توسط واردکنندگان خودرو، به ازای هر ۱۰۰۰ دستگاه خودرو وارداتی خبر داد.
امید قالیباف همچنین افزود: شرکت های متقاضی واردات خودرو علاوه بر شرط فوق باید تامین قطعات یدکی ضروری (قبل از واردات)؛ تامین تجهیزات، اسناد و آموزش نفرات ذی ربط در خدمات پس از فروش و اعلام فهرست فناوری های انتقال یافته در خدمات پس از فروش را در درخواست خود اعلام کنند.

معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت، روز پنجشنبه در پاسخ به پرسش خبرنگار car.ir درخصوص اینکه مذاکره برای ورود خودرو از کشورهای خارجی با چه کشورهایی انجام شده است عنوان کرد: مذاکره بخش خصوصی با برندهای خارجی بدون محد.ودیت بوده و محصولاتی مدنظر قرار می گیرند که از کیفیت مطلوب برخوردار بوده، در رنج قیمتی مشخص شده قرار گرفته و بتوانند در کشور خدمات پس از فروش ایجاد کنند و در موارد عنوان شده بتوانند تأثیری بر سطح کیفیت محصولات داخلی داشته باشند.

وی همچنین در خصوص امکان ایجاد خدمات پس از فروش این شرکت ها در کشور افزود: در نظر داریم گروهی را ایجاد کنیم که در صورت اینکه شرکتی نتوانست خدمات پس از فروش را در کشور ما ایجاد کند، آن را به انجمن معرفی کرده و آنان خدمات پس از فروش را برعهده بگیرند.

در نشست خبری نمایشگاه تحول صنعت خودرو نیز منوچهر منطقی، معاون وزارت صمت بر لازمه فراهم سازی خدمات پس از فروش مناسب تأکید کرد و افزود: وارد شدن به بازار یک کشور با حضور در یک نمایشگاه محقق نمی شود و برای ورود به یک بازار باید سه تا 5 سال سرمایه گذاری و برنامه ریزی کرد. این اقدامات شامل شناخته شدن در بازارهای هدف بوده که ایران خودرو با عرضه سمند و حضور در نمایشگاه خودرو روسیه در سال گذشته سابقه به نسبت خوبی در بازار روسیه دارد و تا حدودی شناخته شده است. در ابتدای صادرات قطعا تیراژ محدود بوده که این تیراژ محدود به دلیل تست محصول در بازار هدف است. پس از استقبال مناسب که لازمه آن داشتن خدمات پس از فروش مناسب است، امکان بالابردن تیراژ صادرات به بازارهای هدف وجود دارد.

گفتنی است که پس از آغاز تحریم ها علیه ایران، تأمین قطعات خودروهای خارجی بسیار دشوار بوده و نمایندگی‌های خدمات پس از فروش در وضعیت بسیار سختی قرار دارند. با شروع تحریم ها علیه ایران و خروج آمریکا از برجام، بسیاری خودروسازان خارجی از ایران خارج شدند و  خودروسازان ایرانی نیز با مشکلات زیادی مواجه شدند. 

پس از ممنوعیت واردات خودرو بسیاری از نمایندگی‌های خدمات پس از فروش تعطیل و یا بسیاری از نیروهای خود را تعدیل کردند و وضعیت نمایندگی‌های خدمات پس از فروش خودروهای خارجی در شرایط مطلوبی قرار نداشته است. در واقع در شرایط تحریم، مسئله بسیار بزرگ نرخ خدمات پس از فروش در کشور مطرح شده است، این به معنای رقم چندبرابری نرخ خدمات خودرو و تأمین قطعات یدکی خودرو است. 

همچنین امروز، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت با انتشار اطلاعیه ای، شرایط ذیل را درخصوص ایجاد و یا استفاده از شبکه خدمات پس از فروش موجود به منظور اجرایی شدن آیین نامه واردات خودرو اعلام کرد:
- به ازای واردات هر یک‌هزار خودرو یک نمایندگی پس از فروش (برای واردات زیر هزار خودرو یک نمایندگی الزامی است.)
- تامین قطعات یدکی ضروری قبل از واردات که فهرست آن به تائید مراجع ذیصلاح می رسد.
- تامین تجهیزات، اسناد و آموزش نفرات خدمات پس از فروش
- اعلام فناوری های انتقال یافته در خدمات پس از فروش
- داشتن مجوز رسمی از تولیدکننده محصول جهت تضمین ارائه خدمات پس از فروش و یا انتقال فناوری
- داشتن تجربه در واردات خودرو و یا به کارگیری شرکت‌های دارای تجربه در این زمینه
- ارائه سطح انتقال فناوری در خودروهای اقتصادی برای تولید در کشور
- اعلام مشخصات فنی خودرو و قیمت آن
با توجه به اولویت داشتن واردات خودروی اقتصادی متقاضیان تا ۱۹/۰۶/۱۴۰۱ اسناد و مدارک بند ۳ را به مدیرکل خودرویی وزرات صمت تحویل و تا آخر شهریور ماه در کارگروه تخصصی اسناد بررسی و الویت ها جهت سیر مراحل اجرایی معرفی می شوند.
- جهت سرمایه گذاری در صنعت خودرو، سرمایه گذاران می توانند اقدام به واردات خودرو کرده و از محل فروش آن نحوه سرمایه گذاری در صنعت خودرو را مشخص کنند. پیشنهادهای در این بخش تا ۱۹/۰۶/۱۴۰۱ به مدیرکل خودرویی وزارت صمت داده می شود.

 

منبع car.ir


نظرات

  • علیرضا علیرضا (6 شهریور 1401 ساعت 00:06)

    ته تهش یعنی...
    هیچکی جز خود گاریسازها حق واردات نداره!
    اونا هم هرچی که دلشون بخواد وارد میکنن!
    بعد ماشین ۱۵ هزار دلاری رو هم میدن تو بورس کالا تا با توجه به شرایط بازار آزاد تا ۳ ۴ برابر قیمت جهانی رقابت بشه و گاریسازها سودشو بزنن به جیب و حالشو ببرن و یک میلیارد دلار بی‌زبون حیف و میل بشه!

  • Ali Ali (6 شهریور 1401 ساعت 00:03)

    خب لامصبا میخواید واردات رو به ۴ تا رانت‌خوار بدین دیگه اینهمه مسخره بازی نداره که!
    شمایی که وزیر صمت گاری‌های افتضاحی چون تارا و شاهین رو با اون قیمت‌های فضایی خودروهایی پیشرفته میدونه و براتون کف میزنه،
    دیگه‌ نیاز نداره وانمود کنید به فکر مردمید!
    خودتون باشید!
    مثل همیشه!
    رانت‌خوار
    دزد
    و
    بی‌شرف...!