وزارت صنعت معدن و تجارت چندی پیش دستور ساخت خودرویی اقتصادی را به ایران خودرو و سایپا داد و این دو شرکت نیز بعد از چندماه کار بر روی این خودرو سرانجام آنرا در نمایشگاه های دستاوردهای صنعت خودرو رونمایی کردند.
بر همین اساس پروژه k112 را که می توان ارزان ترین خودروی داخلی و جایگزین مناسب پراید دانست در قالب یک پرتوتایپ در این نمایشگاه به معرض نمایش گذاشته شد.
این خودرو قرار است به یک پیشرانه 1 لیتری 3 سیلندر مجهز شود که این پیشرانه فقط مناسب استفاده از این خودرو در داخل شهر است. نیروی تولیدی این پیشرانه معادل 75 اسب بخار می باشد که توسط ایران خودرو تولید شده است و مصرف سوخت آن در هر 100 کیلومتر کمتر از 5 لیتر است.
خودروی اقتصادی ایران خودرو و سایپا بر پایه میکرو کراس اور رنو کوئید ساخته شده است. قابل ذکر است که رنو کوئید محصول جایگزین خودروی سوزوکی آلتو در بازار هند می باشد که ر سال ۲۰۱۶ در آزمونهای ایمنی NCAP بریتانیا هیچ ستارهای نتوانست کسب کند.
امید است ایران خودرو و سایپا این خودروی اقتصادی ناامن را بهبود داده و با افزایش ایمنی آن داستان پراید را مجددا تکرار نکنند. چندی پیش سارا فلاحی نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی به شدت از این محصول جدید انتقاد کرده و انرا بیشتر شبیه به نکبت ملی تشبیه کرد.
سارا فلاحی، نماینده ایلام در مجلس گفت: یک عده به سفره انقلاب خیانت کردند. افرادی هستند که نظارتی بر آنها نبوده و پشت مقدسات پنهان شدهاند و در همه حوزههای سیاسی هم بودهاند. هزاران وزیر هم عوض کنید باز هم باید پشت صحنه را پاکسازی کنید؛ خودروی ملی بیشتر شبیه نکبت ملی است.