1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. ممنوعیت صادرات تایر لغو شد

ممنوعیت صادرات تایر لغو شد

4 مهر 1401
  • 0

در ۳۰ شهریور ماه، گمرک جمهوری اسلامی ایران، به کلیه واحدهای گمرکات اجرایی، آزادسازی صادرات تایر را ابلاغ کرد .

درشهریور ماه سال گذشته، تایرسازان داخلی مجاز به صادرات تنها بخشی از تولید خود شده بودند؛ یعنی به میزان ۱۰ درصد تایر سواری تولیدی و ۳۰ درصد تایرهای کشاورزی و راه‌سازی و صنعتی. حالا بعد از یکسال موضوع ممنوعیت صادرات این محصول، به طور کامل لغو شد.

موضوع درخواست آزادسازی صادرات مازاد تولید تایرها از سوی فعالان این صنعت از سال گذشته مطرح شده بود؛ آنها معتقد بودند در شرایطی که میزان تولید بعضی از انواع تایر از میزان مصرف کشور بیشتر است، در صورتی که صادرات، حتی به میزان محدود، آزاد نشود، توجیه درستی ندارد.

تولید بیشتر از نیاز بازار و عدم وجود تقاضای متناسب با این حجم از تولید، باعث انباشت برخی تایرها شد؛ بنابراین فعالان این صنعت، مجوز صادرات تایرهای اضافی را به عنوان راه‌حل موجود برای مسئله تایرهای انبار شده دانستند.

در نهایت سال گذشته، با تصمیم ستاد تنظیم بازار و پیگیری‌های انجام شده، شرکت‌های تولیدکننده تایر مجاز شدند ۱۰ درصد تایر سواری و همچنین ۳۰ درصد تایرهای کشاورزی، راه‌سازی و صنعتی تولیدی  خود را صادر کنند. اکنون با گذشت نزدیک به یکسال از این مجوز درصدی، ممنوعیت صادرات تایر خودروها به صورت کامل لغو شده است.

در نامه مربوط به آزاد شدن صادرات این کالای صنعتی آمده است:

حسب دستور معاون محترم وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران به پیوست تصویر نامه شماره  ۶۰/۱۴۵۴۱۹ مورخ ۱۴۰۱/۰۶/۰۳ معاون محترم معادن و فرآوری مواد وزارت متبوع منضم به نامه شماره ۴۰۱/۶۰۰۸ مورخ ۱۴۰۱/۰۵/۲۴ انجمن صنفی صنعت تایر در خصوص « آزاد سازی صادرات تایر» ارسال و به اطلاع می‌رساند؛ صادرات تایر با رعایت سایر مقررات و ضوابط مربوطه بلامانع است.

 

سرانجام علی اکبر شادمانی مدیرکل دفتر صادرات گمرک ایران در بخشنامه‌ای به گمرکات اجرایی کشور اعلام کرد که صادرات تایر آزاد شده است.

منبع ایلنا


نظرات