سبقت ربات های انسان نما از اتومبیل های خودران تسلا

9 مهر 140114:00
7 دقیقه


سبقت ربات های انسان نما از اتومبیل های خودران تسلا

ایلان ماسک، مدیر عامل تسلا، ربات انسان‌نمای محبوب خود به نام «اپتیموس» را در رویداد موسوم به «روز هوش مصنوعی» در روز جمعه به نمایش گذاشت.

نمونه اولیه ربات که ماسک گفته است سرانجام قیمتی کمتر از یک خودرو خواهد داشت، پیامدهای گسترده‌ای را برای همه ابعاد زندگی از تولید گرفته تا زندگی خانوادگی، صنعت، مراقبت‌های بهداشتی و غیره به همراه خواهد داشت.

ماسک در این رویداد در دفتر تسلا در پالو آلتو، کالیفرنیا گفت: «هدف ما ساختن یک ربات انسان نمای مفید در سریع ترین زمان ممکن است.» هنوز کارهای زیادی برای اصلاح اپتیموس و اثبات آن وجود دارد. وی روز جمعه، یک نمونه اولیه از ربات انسان‌نمای اپتیموس را به نمایش گذاشت و پیش‌بینی کرد که این سازنده خودروهای الکتریکی می‌تواند میلیون‌ها دستگاه از آن را تولید کند و به قیمت کمتر از ۲۰ هزار دلار بفروشد.

خودروسازان دیگر از جمله تویوتا موتور و هوندا موتور نیز نمونه‌های اولیه ربات انسان‌نما را توسعه داده‌اند که قادر به انجام دادن کارهای پیچیده هستند اما تسلا تنها خودروسازی بوده که بازاری برای تولید انبوه یک ربات که بتواند در کار کارخانه استفاده شود، ایجاد کرده است. 

در مقابل، او گفت که اپتیموس یک «ربات بسیار توانا» خواهد بود، که در حجم بسیار بالا - در نهایت میلیون ها واحد - ساخته می شود و انتظار می رود قیمت آن بسیار کمتر از یک خودرو، زیر 20 هزار دلار باشد.

همچنین انتظار می رفت که ماسک در مورد فناوری خودران تسلا که مدت هاست با تاخیر مواجه شده است صحبت کند.

در ماه مه، مدیرعامل گفت که باارزش‌ترین خودروساز جهان بدون دستیابی به قابلیت خودرانی کامل «ارزش اساساً صفر» خواهد داشت و با تحقیقات نظارتی رو به رشد و همچنین موانع فناوری مواجه است.

ماسک برنامه تسلا برای ربات‌های انسان‌نما را در روز هوش مصنوعی خود در آگوست سال گذشته اعلام کرد و رویداد امسال را از آگوست به تعویق انداخت تا بر نمونه اولیه ربات خود کار کند و برنامه‌ای برای شروع تولید احتمالاً در سال آینده وجود خواهد داشت.

تسلا رونمایی از ربات را در شبکه های اجتماعی با تصویری از دست های روباتیک فلزی که به شکل قلب ساخته اند، مژده داده بود. به گفته ماسک، در ابتدا، اپتیموس، کارهای خسته کننده یا خطرناکی از جمله جابجایی قطعات در اطراف کارخانه های تسلا یا اتصال پیچ و مهره به ماشین با آچار انجام می داد. اما اکنون گفته می شود که چیزهای زیادی در مورد کارهایی که مردم می توانند به طرز ماهرانه ای انجام دهند وجود دارد که برای روبات ها بسیار بسیار سخت است. 


ماسک گفته است که انتظار دارد تسلا امسال به رانندگی خودکار کامل دست یابد و تا سال 2024 یک رباتاکسی بدون فرمان یا پدال تولید انبوه کند. وی در یک رویداد "Autonomy" در سال 2019 وعده یک میلیون رباتاکسی تا سال 2020 را داد اما هنوز چنین خودرویی را تحویل نداده است.

ربات تسلا قرار است شامل رایانه خودکار مورد استفاده در خودروهای الکتریکی این شرکت باشد که به آن امکان می‌دهد تا اجسام را در دنیای واقعی بشناسد؛ اگرچه ربات حسگرها و محرک‌های سفارشی‌سازی‌ شده خود را خواهد داشت.

ماسک اخیرا اعلام کرد که گروه هوش مصنوعی تسلا تا پایان ماه جاری، مهلتی برای سیستم احضار و پارک خودکار کاملا هوشمند دارد که هر دو بخشی از سیستم خودران پیشرفته این شرکت فناوری هستند. قابلیت احضار یعنی توانایی این که تسلا بیاید و شما را در هر کجا که هستید، بیابد. قابلیت پارک خودکار طبق وب‌سایت شرکت، به پارک خودکار خودروی شما با یک لمس کمک می‌کند.

این شرکت، به‌روزرسانی عرضه نرم‌افزار "FSD Beta" را در آمریکای شمالی ارائه خواهد کرد که با هزینه اضافی پس از کسب امتیاز ایمنی بالا در دسترس است. همچنین تسلا، توسعه کلی فناوری رانندگی خودران و آن چه در نسخه بعدی انتظار می‌رود، در نظر خواهد داشت.

«دانیل ایوز»(Daniel Ives)، تحلیلگر شرکت «ودبوش»(Wedbush) طی یادداشتی در مورد پیش‌نمایش این رویداد گفت: نرم‌افزار FSD، بخش کلیدی داستان توسعه تسلا در دهه آینده است و یک رویداد محوری برای پیشرفت‌های فناوری در سال آینده به شمار می‌رود.

در رویداد هوش مصنوعی سال گذشته، ماسک از تراشه‌ی «ابررایانه‌ دوجو»(Dojo Supercomputer) رونمایی کرد که عملکرد محاسباتی پیش‌رونده‌ای را برای تامین انرژی خودروهای تسلا ارائه می‌دهد.

یکی از مهندسان تسلا در آن زمان گفت: این تراشه به طور کامل توسط گروه تسلا طراحی شده است. این تراشه مانند محاسبات در سطح GPU با انعطاف‌پذیری در سطح CPU و دو برابر پهنای باند IO سطح تراشه شبکه است.

تسلا در روز هوش مصنوعی سال ۲۰۲۱ اعلام کرد که ابررایانه دوجو از تراشه‌های D۱ قدرت می‌گیرد.

اکنون انتظار می‌رود که تسلا از سیستم دوجو برای آموزش شبکه‌های عصبی خود به منظور کامل کردن رانندگی خودکار استفاده کند و شاید حتی این فناوری را در آینده در دسترس سایر توسعه‌دهندگان قرار دهد.

ماسک روز پنجشنبه ادعا کرد که خودروی موسوم به «سایبرتراک»(Cybertruck) این شرکت که عرضه آن با تأخیر زیادی مواجه شده است، قابلیت‌هایی در آب و زمین خواهد داشت.

ماسک در توئیتی نوشت: سایبرتراک به اندازه کافی ضدآب خواهد بود که بتواند برای مدت کوتاهی به عنوان قایق عمل کند. بنابراین می‌تواند از رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و حتی دریاهایی که خیلی متلاطم نیستند، عبور کند.

ماسک توضیح داد: سایبرتراک باید بتواند از پایگاه فضایی «استاربیس»(Starbase) به «جزیره پادره جنوبی»(South Padre Island) برود که نیاز به عبور از کانال دارد.

ماسک، ادعای مشابهی را نیز در مورد این خودرو در سال ۲۰۲۰ مطرح کرد.

در اوایل سال جاری فاش شد که تسلا بدون سر و صدا، وعده تولید سال ۲۰۲۲ را از وب‌سایت خود حذف کرده است زیرا در ابتدا عرضه خودرو را از سال ۲۰۲۱ به عقب انداخته بود. با وجود این، به نظر می‌رسد که ماسک به این وسیله نقلیه آینده‌نگر در زندگی واقعی متعهد است.