سخنگوی وزارت صمت در روزهای گذشته، در واکنش به گلایه خودروسازان به دلیل زیان دهی آنان در فرآیند تولید و همچنین درخواست آنها برای افزایش قیمت خودرو گفت که ساختار خودروسازی ها نیاز به اصلاح دارد. همچنین اعلام کرد که خودروسازی ها مجوز دارند که درخواست خود را برای افزایش قیمت محصولاتشان به سازمان حمایت تنظیم کنند تا در ستاد تنظیم بازار مورد بررسی قرار دهند.
امید قالیباف لازمه کاهش زیان انباشته را اصلاح ساختار و به کارگیری مدیریت صحیح دانست، با این حال تاکید کرد که مسیر مجوز افزایش قیمتها نیز باز است و خودروسازان میتوانند به تناسب افزایش هزینههای تولید، درخواستهای خود را به سازمان حمایت ارسال کنند تا در ستاد تنظیم بازار مورد بررسی قرار گیرد. اما اصلاح ساختار نیز باید صورت گیرد.
در همین رابطه، مرکز ارتباطات وزارت صمت پیرو خبر منتشرشده در روزنامه اعتماد با عنوان « گرانی مجدد خودرو در راه است؟ »، جوابیهای منتشر کرد:
موضوع اصلاح قیمت در کشور به دلیل شرایط کلان اقتصادی امری ضروری به حساب می آید و باید در این بخش قیمت ها اصلاح شوند تا آسیبی به بخش تولید وارد نشود و تولید کننده نباید بیش از انداره هزینه پرداخت کند بنابراین قیمت ها نیازمند اصلاح هستند.
اما اصلاح قیمت ها به معنای افزایش قیمت خودرو در بازار نیست چرا که قیمت خودرو در بازار در حال حاضر با قیمت کارخانه متفاوت است که این موضوع باعث ایجاد واسطه کری در بازار شده است بنابراین وزارت صمت با افزایش عرضه با کمک افزایش تولید و همچنین اقدام برای واردات خودرو به دنبال حذف فاصله بین عرضه و تقاضا است، به این صورت می توان همزمان با اصلاح قیمت خودروها فاصله بین قیمت کارخانه و بازار اصلاح کرد.
به همین منظورکارگروه های تخصصی در وزارت صمت قیمت پیشنهادی تولیدکنندگان را بررسی خواهند کرد و این اصلاحات اینگونه نخواهد بود که کارخانه ای هر قیمتی که بخواهد ارائه کند بلکه باید قیمتی که ارائه می شود براساس هزینه های درست و سود عادلانه باشد و اینکه باید قیمت ارائه شده از سوی تولید کنندگان قیمت رقابتی باشد به این صورت که اگر محصول خارجی وارد شد و یا محصول داخلی صادر شد قابلیت رقابت داشته باشد.
بر این اساس آیین نامه ای برای قیمت گذاری خودرو در حال تدوین است که در آن آیین نامه شاخصی تحت عنوان شاخص رقابت پذیری ارائه می شود و خودرویی که براساس قیمت و آنالیز هزینه، خودروی رقابتی به حساب نیاید برای آن مدتی تعیین میشود تا به یک قیمت رقابتی تبدیل شود اگر دراین مدت نتواند به یک قیمت رقابتی تبدیل شود خودرو باید از خط تولید حذف شود بنابراین آیین نامه ای در حال تدوین و تصویب است که برای هر خودرو در کارخانه یک شاخص رقابت پذیری ارائه شود و مناسب با این شاخص ادامه و یا حذف تولید آن خودرو تعیین شود و قیمت خودروها براساس شاخص رقابت پذیری تعیین خواهد شد تا بتوانند در بازار جهانی وارد شوند.در پلتفرم های جدید وزارت صمت قیمت های خودروها اقتصادی خواهد بود.