1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. سود اندک خودروسازان چینی با وجود افزایش میزان فروش

سود اندک خودروسازان چینی با وجود افزایش میزان فروش

14 مهر 1401
  • 0

اگر به آمار فروش خودروسازان چینی به ویژه در زمینه محصولات الکتریکی نگاه کنید شاید با خود فکر کنید با وجود چنین آمار فروش رو به رشدی چینی‌ها کاملاً روی ریل هستند اما به جز شرکت بی وای دی هیچ‌یک از برندهای تولید کننده خودروهای الکتریکی در چین سودده نیستند.

از شرکت‌های ژیپنگ، لی اتو و نیو به عنوان پیشتازان تولید این خودروها در چین نام برده می‌شود. این شرکت‌ها نه تنها در چین بلکه در سایر بازارهای جهانی نیز جای پای خود را باز کرده‌اند. به عنوان مثال فروش ژیپنگ در سه‌ماهه دوم امسال با رشد ۹۸ درصدی به ۳۴۴۲۲ دستگاه رسیده درحالی‌که این میزان رشد برای لی اتو برابر با ۶۳ درصد بوده و این شرکت نیز ۲۸۶۸۷ دستگاه خودرو را در مدت یاد شده فروخته است. نیو نیز رشد فروش ۱۴ درصدی و تحویل خودرو به ۲۵۰۵۹ نفر را گزارش کرده است.

ظاهراً که اخبار خوبی است نه؟ به گزارش پدال و به نقل از carscoops، آمار مالی منتشر شده توسط این سه خودروساز چینی نشان می‌دهد ضرر خالص ژیپنگ با افزایش ۱۲۶ درصدی در سه‌ماهه دوم امسال به ۳۷۶ میلیون دلار رسیده درحالی‌که این رقم برای نیو برابر با ۳۷۰ درصد افزایش و ۳۹۳ میلیون دلار بوده است. به‌طور مشابه لی اتو هم با رشد ضرر ۱۷۲ درصدی مواجه بوده و ۹۰ میلیون دلار را از دست داده است.

همین داستان درباره دیگر خودروسازان چینی یعنی چانگان و گک موتور هم صدق می‌کند. چانگان می‌گوید در نیمه اول امسال ۲۱۰ میلیون دلار ضرر خالص داشته و زیر برند الکتریکی این شرکت یعنی آواتر ضرر ۳۵ میلیون دلاری را تجربه کرده است. گک و زیر برند الکتریکی آن یعنی آیون ضرر ۱۹۶ میلیون دلاری داشته‌اند و این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که فروش گک رو به رشد است. اما بی وای دی وضعیت متفاوتی دارد. این خودروساز چینی که از حمایت وارن بافت برخوردار است بزرگ‌ترین سازنده خودروهای الکتریکی شده در چین به شمار می‌رود و در نیمه اول امسال ۶۴۱۳۵۰ دستگاه خودرو به فروش رسانده است. بی وای دی همچنین دومین سازنده بزرگ باتری خودروهای الکتریکی بوده و سود آن در نیمه اول امسال رشد ۲۰۶ درصدی داشته و به ۵۰۵ میلیون دلار رسیده است.

منبع carscoops


نظرات