1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار خودرو
  4. درآمد ۵۰۸ میلیارد تومانی دولت از خودروهای لوکس

درآمد ۵۰۸ میلیارد تومانی دولت از خودروهای لوکس

27 مهر 1401
  • 0

براساس پیگیری‌های انجام شده و با توجه به قانون بودجه سال ۱۴۰۱، تاکنون ۵۴ هزار خودرو لوکس، با ارزشی بیش از یک میلیارد تومان در کشور تشخیص و مالیات متعلق به آنها ۵۰۸ میلیارد تومان تعیین شده است.

مالیاتی که برای این تعداد خودرو در نظر گرفته شده است، 508 میلیارد تومان بوده و آن طور که آمارهای سازمان امورمالیاتی نشان می دهد، تعداد خودروهای گرانقیمت و لوکسی که مشمول مالیات می شوند، 54 هزار خودرو است. بنابراین در صورتی که سازمان امور مالیاتی بخواهد رقم اعلامی از سوی رییس سازمان امور مالیاتی را به حساب خزانه واریز کند، 508 میلیارد تومان از این محل کسب درآمد خواهد کرد.

در این میان آنچه که دریافت مالیات از خودروهای لوکس را نسبت به سال گذشته متفاوت می کند آن است که قبلاً چنانچه ارزش خودروهای متعلق به یک فرد، بیش از یک میلیارد تومان می شد، باید مالیات می پرداخت، اما طبق قانون بودجه سال 1401، مالیات تنها به خودروهایی تعلق می گیرد که بیش از یک میلیارد تومان باشند.

در اجرای تکلیف مقرر در بند ف قانون بودجه سال 1401 کل کشور پس از پایش آمار و اطلاعات دریافتی از نیروی انتظامی، خودروهای گران قیمت ارزشی بیش از 10 میلیارد ریال دارند و میزان مالیات متعلق به آنها بر اساس نرخ های مندرج در حکم قانون مذکور برای عملکرد سال 1401، 508 میلیارد تومان خواهد بود.

دریافت مالیات از خودروهای لوکس در دولت دوازدهم مطرح شد و در ردیف درآمدی لایحه بودجه قرار گرفت. با این حال، دولت قبل اقدام عملی در جهت وصول این مالیات انجام نداد تا اینکه با شروع کار دولت جدید، بحث اجرایی سازی این طرح از سر گرفته شد. هیئت دولت سال گذشته، آیین نامه اجرایی مربوط به ساز و کار شمول مالیاتی برای مالکان انواع خودروهای سواری و وانت دوکابین به ارزش بیش از ۱۰ میلیارد ریال را مصوب کرد.

منبع car.ir


نظرات