1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار خودرو
  4. 24 شرکت وارد کننده خودرو مشخص شدند

24 شرکت وارد کننده خودرو مشخص شدند

3 آبان 1401
  • 0

وزارت صمت روز گذشته در گفت و گویی اظهار کرد که پس از بررسی درخواست واردات خودرو از سوی شرکت های مختلف، در حال حاضر، درخواست ۲۴ شرکت متقاضی برای واردات خودرو پذیرفته شده است.

بر اساس اعلام وزیر صمت، این شرکت ها شرایط اصلی دستورالعمل اجرایی آیین‌نامه را دارا بوده اند و این شرکت ها با برندهایی از خودروسازان ژاپنی، چینی، کره‌ای و اروپایی مذاکره داشته و این برندها جزو خودروهای وارداتی خواهند بود. این وزارتخانه هنوز اسامی شرکت هایی که مجوز واردات خودرو را دریافت کرده اند، اعلام نکرده است.

در هفته های اخیر برخی شرکت ها، در پی آن بوده اند که با اخذ تاییدیه های لازم از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، مجوز ورود خودرو به کشور را دریافت کنند. از این رو به گفته وزارت صمت، پس از گذشت 4 سال از ممنوعیت ورود خودرو خارجی به کشور، در نخستین مرحله، روند آزادسازی واردات توسط 24 شرکت رقم خواهد خورد. 

اخیراً ایراداتی از سوی رئیس مجلس در رابطه با آیین نامه اجرایی واردات خودرو مطرح شده بود که آن را مغایر با « تعیین ساز و کار واردات خودرو» خوانده بود، پس از آن سخنگوی وزارت صمت اعلام کرد که این ایرادات را اصلاح و فرآیند واردات خودرو را به زودی آغاز خواهد کرد. 

در همین راستا، روز گذشته، 2 آبان ماه 1401 وزارت صمت اعلام کرد که ایرادات مطرح شده برطرف شده و آیین‌نامه واردات خودرو اصلاح و مورد تصویب هیئت وزیران قرار گرفته است. سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز از آغاز عملیات اجرایی واردات خودرو خبر داد و اعلام کرد که ثبت سفارش خودرو این هفته آغاز خواهد شد.

 قالیباف، سخنگوی صمت می گوید: روز یکشنبه، شرکت‌هایی که در مرحله اول بررسی‌ها، صلاحیت آن‌ها تایید شده بود، در جلسه‌ای با معاونت حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت متعهد شدند که به سرعت ثبت سفارش و سایر مراحل واردات خودرو را انجام دهند. واردکنندگان با برندهایی از خودروسازان ژاپنی، چینی، کره‌ای و اروپایی (در رده خودروهای اقتصادی) مذاکره داشته و این برندها جزو خودروهای وارداتی خواهند بود.

بااین حال، سیاستگذاران و مدیران خودرویی همچنان بر واردات خودروهای اقتصادی، یعنی خودروهایی که کمتر از ۱۰ هزار یورو قیمت داشته باشند، تأکید می کنند. همچنین وجود نمایندگی اصلی و ارائه خدمات پس از فروش گسترده نیز طبق تصمیم گیری نخست این وزارت خانه، الزامی است.

از زمان تصویب آیین نامه واردات خودرو، ۳۸۰ درخواست واردات خودرو ازسمت شرکت های مختلف دریافت شده است که در حال حاضر به گفته وزارت صمت، بعد از ارزیابی‌های اولیه، در مرحله اولیه، درخواست ۲۴ شرکت متقاضی که از شرایط لازم بهره مند بوده اند، مورد پذیرش قرار گرفته  جلسات حضوری با ایشان برگزار شده است. وزارت صمت، هنوز اسامی این شرکت ها را اعلام کرده است.

 

منبع car.ir


نظرات