1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. 3 هزار میلیارد تومان، درآمد دولت از مزایده خودروهای خارجی گمرک!

3 هزار میلیارد تومان، درآمد دولت از مزایده خودروهای خارجی گمرک!

24 آبان 1401
  • 2

پس از 5 سال بلاتکلیفی، بالاخره دولت تصمیم گرفت خودرو‌های خارجی که ۵ سال در گمرکات و انبار‌های اموال تملیکی مانده بودن را از طریق مزایده به فروش برساند.

بر این اساس سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی با مشخص کردن تکلیف خودرو‌های خارجی توقیف‌شده در بنادر و گمرکات کشور پس از 5 سال، با برگزاری دو مزایده بزرگ، خودرو‌های توقیفی را تعیین تکلیف کرد تا درامدی 3 هزار میلیارد تومانی نصیب دولت کند. در نخستین مزایده 1062 دستگاه خودرو با دستور مقام قضائی عرضه شدند که گمرک اعلام کرد 22 دستگاه از آنها در سال 96 ترخیص شده است. همچنین تا قبل از 16 مهر ماه که روز رمزگشایی از پیشنهادات و اعلام نتایج مزایده بود نیز برای 58 دستگاه از این خودروها مغایرت اسنادی اعلام شد، از این تعداد 10 دستگاه در استان بوشهر، 21 خودرو در خوزستان و 27 دستگاه نیز مربوط به مازندران بود تا نهایتا 982 دستگاه خودرو خارجی در اینم کزایده عرضه شوند.


جزئیات نتایج مرحله اول خودرو‌های خارجی


از 982 خودرو عرضه شده در این مزایده 9 دستگاه خودرو فاقد پیشنهاد و 4 دستگاه خودرو پیشنهادات نامتعارف داشتند و در عمل 71 خودرو نیز به فروش نرسید. در مزایده جدید، خودرو‌های عرضه نشده از قبل، قرار گرفتند. در جریان برگزاری این دو مزایده بعضی اخبار غیردقیق نیز از سوی بعضی رسانه‌ها منتشر شد از جمله اینکه در برخی رسانه‌ها گفته شد 281 خودرو به یک فرد حقیقی فروخته شد، در حالی که این فرد برای این تعداد خودرو پیشنهاد داده بود، اما حدود 22 خودرو را برنده شد.

فرد حقوقی دیگری 272 خودرو پیشنهاد داد، اما هیچ یک را برنده نشد. افراد دیگری هم بودند که در این مزایده برنده نشدند. محدودیتی برای حضور آحاد مردم در مزایده وجود نداشت و هر فردی می‌توانست با پرداخت 15 درصد مبلغ کارشناسی و رعایت ضوابط، در مزایده شرکت کند.


شروع دور دوم مزایده خودرو‌ها از 24 مهر


همچنین مزایده فوفق‌العاده 566 نیز از 24 مهر ماه آغاز شد، این کار توسط سامانه ستاد الکترونیک دولت برگزار شد و از ساعت 8 صبح متقاضیان می‌توانستند پیشنهادات خود را تا ساعت 24 روز اول آبان ثبت کنند.

روز سوم آبان در حضور نمایندگان دستگاه‌های نظارتی، قضائی و اجرایی از پیشنهادات رمزگشایی شد. داشتن امضای الکترونیک و ارائه 15 درصد ضمانت نیز ضروری بود. در مزایده گذشته حدود هزار نفر مشکل ضمانتنامه پیدا کردند. ضمانتنامه باید معتبر و سه ماه مهلت داشته باشد. نزدیک به 1200 میلیارد تومان ودایعی که به‌صورت الکترونیکی از طریق سامانه ستاد به خزانه واریز شده بود زودتر از موعد قانونی به شرکت کنندگان در مزایده عودت داده شد.


تعیین تکلیف خودرو‌های خارجی باقی مانده از مزایده اول


سازمان اموال تملیکی همچنین در این مزایده سعی کرد تا خودرو‌های باقی مانده خارجی در گمرکات کشور را به فروش برساند. این سازمان در دومین مزایده خود 76 خودرو خارجی را به فروش رساند. با توجه به اطلاعات بازگشایی مربوط به فروش 76 خودرو خارجی که در مزایده فوق‌العاده شماره 566 اموال تملیکی قرار گرفته بودند، در مجموع این تعداد خودرو 393 میلیارد تومان به فروش رسیدند.

گفتنی است، ارزش کارشناسی این 76 خودرو، 301 میلیارد تومان تعیین شده بود. با توجه به این موضوع شاهد رشد حدود 42 درصدی ارزش فروش نسبت به قیمت پایه بودیم. میانگین قیمت فروش هر خودرو نیز 5 میلیارد و 800 میلیون تومان بوده است.

بالاترین قیمت پیشنهادی در این مزایده مربوط به پورشه ماکان به ارزش بیش از 10 میلیارد تومان و کمترین قیمت برنده نیز مربوط به خودرو سراتو با قیمت یک میلیارد و 370 میلیون بود. در این مزایده دو خودرو قیمت نامتعارف داشتند که براساس قانون ودیعه آن‌ها ضبط شد و این دو خودرو به همراه سایر خودرو‌هایی که برندگان مبلغ مربوط به آن‌ها را تکمیل نکنند در مزایده بعدی قرار خواهند گرفت.

بلاتکلیفی این خودرو‌ها در شرایطی 5 سال طول کشید که مسئولان اجرایی و قضایی هیچ تصمیمی برای آن‌ها در این سال‌ها نگرفته بودند، اما در دولت سیزدهم بالاخره تعیین تکلیف آن‌ها مجدانه پیگیری شد و در نهایت مزایده آن‌ها در دو نوبت برگزار شد.

در مزایده‌های فوق العاده خودرویی 565 و 566 آمار‌های کمی وجود دارد که قابل بررسی و تحلیل است. تعداد بازدید از سایت سازمان اموال تملیکی تا پیش از برگزاری مزایده کمتر از هزار بازدید در روز بود؛ اما تعداد بازدید از سایت سازمان همزمان با برگزاری مزایده به 50 هزار بازدید رسید. همزمان با برگزاری مزایده، تعداد بازدیدکنندگان از سایت سامانه تدارکات الکترونیک دولت 3 میلیون نفر بود و تعداد تماس و پاسخگویی اپراتور‌های سازمان و سامانه تدارکات الکترونیک دولت، 10 هزار تماس بوده است، همچنین تعداد تضامین دریافتی از متقاضیان 4 هزار نفر و تعداد متقاضیان دارای پیشنهاد در مزایده‌ها هزار و 700 نفر بوده است.

10 جلسه نیز با دستگاه‌های قضائی، نظارتی و اجرایی برگزار شد؛ 9 استان مرتبط با این مزایده بودند و تعداد عوامل اجرایی استانی و ستادی که در برگزاری این مزایده دخیل بودند، 350 نفر بود.

*نگاهی به آمار مزایده نخس تدر مزایده فوق العاده نخست خودرویی؛  تعداد خودرو‌های ارسالی از سوی مرجع قضائی 1062 دستگاه، تعداد خودرو‌های ترخیص شده توسط گمرک در سال 1396، تعداد 22 دستگاه، تعداد کل خودرو‌های قابل طرح در مزایده 1040 دستگاه، تعداد خودرو‌های دارای مغایرت اطلاعات فنی 58 دستگاه، تعداد خودرو‌های قرار گرفته در مزایده 982 دستگاه، تعداد خودرو‌های فاقد پیشنهاد در مزایده 9 دستگاه، تعداد خودرو‌های دارای پیشنهاد در مزایده 973 دستگاه، ارزش پایه کارشناسی فروش 17 هزار و 594 میلیارد ریال، ارزش فروش در مزایده 40 هزار و 187 میلیارد ریال، تعداد خودرو‌های دارای پیشنهاد نامتعارف 4 دستگاه، ارزش قیمتی خودرو‌های دارای پیشنهاد نامتعارف برای یک خودرو 12 هزار و 520 میلیارد ریال، تعداد خودرو‌های انصرافی پس از اعلام برنده در مزایده 5 دستگاه، ارزش نهایی فروش در مزایده 27 هزار و 666 میلیارد ریال و میانگین رشد قیمت نسبت به قیمت پایه کارشناسی 58 درصد بود.


31 درصد رشد قیمت نسبت به قیمت پایه کارشناسی در مزایده دوم


در مزایده فوق العاده دوم خودرویی، تعداد خودرو‌های باقیمانده از مزایده اول 76 دستگاه، تعداد خودرو‌های مطرح شده در مزایده 566، تعداد 76 دستگاه، ارزش پایه کارشناسی فروش 301 میلیارد ریال، ارزش فروش در مزایده 431 میلیارد ریال، تعداد خودرو‌های دارای پیشنهاد نامتعارف 2 دستگاه، ارزش قیمتی خودرو‌های دارای پیشنهاد نامتعارف برای یک خودرو 37.6 میلیارد ریال، ارزش نهایی فروش در مزایده 393 میلیارد ریال و میانگین رشد قیمت نسبت به قیمت پایه کارشناسی 31 درصد بود.



نظرات

  • milad milad (24 آبان 1401 ساعت 19:07)

    گفتن مهلت واردات تمومه و سایتو بستن.ماشینای وارد شده رو نگه داشتن تا الان .الانم خودرو 150میلیونی اون موقع رو فروختن 3میلیارد یه قلوپ ابم رووش

  • موسوی موسوی (24 آبان 1401 ساعت 11:51)

    تمام طرح هایی که دولت برای فروش خودرو اجرا میکنه با مبالغ بالا به نفع خودش و نمایشگاه دارها و تموم میشه...
    _دربورس خودرو به دست مصرف کننده واقعی نمی رسه باز هم خودرو با پیشنهادات بالاتر خرید که واسطه ها و نمایشگاه دارها هستند تعلق میگیره.
    _ در طرح خودرو فرسوده هم باز افرادی با خرید خودرو فرسوده تر صاحب قرعه کشی میشوند مثلا فیدیلتی بهمن در آبان ماه 1401 به اتومبیل مدل85 تعلق نمیگیره بلکه به مدل های قدیمی تر میرسه و آیا شخصی با پراید خیلی داغون مدل 80 قدرت خرید فیدیلیتی داره؟؟؟؟؟؟ یا اینجا هم به افراد واسطه بازار آزاد میرسه.......