1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. خداحافظی دائمی با بنزین سوپر؟ تداوم اظهارات ضد و نقیض مسئولین!

خداحافظی دائمی با بنزین سوپر؟ تداوم اظهارات ضد و نقیض مسئولین!

13 آذر 1401
  • 0

بیش از یک ماه است که بنزین سوپر در سطح کشور نایاب شده و این موضوع سبب ایجاد مشکلات فراوانی برای رانندگان شده است. مالکان خودرو های توربوشارژ و خودرو هایی که از استاندارد آلایندگی یورو 4 و بالاتر بهره می برند در نبود بنزین سوپر اکنون دچار مشکلات فنی مانند ناک زدن موتور، ریپ زدن و حتی افزایش مصرف سوخت شده اند و در حال تجربه کردن ضررهای اقتصادی فراوانی هستند.

اما موضوع فقط به کمبود بنزین سوپر ختم نمی شود؛ بر اساس مشاهدات میدانی ما و گزارشات بدست آمده از مخاطبین سایت Car.ir، حتی بنزین معمولی هم کاهش کیفیت محسوسی داشته است.

در گذشته نیز پیش می آمد که بنزین سوپر کمیاب شود، در چنین شرایطی، مالکین خودرو های با تکنولوژی جدید با استفاده از بنزین یورو 4 در کنار رانندگی آرام و پرهیز از فشار آوردن به خودرو می توانستند کژدار و مریز تا زمانی که بنزین سوپر به جایگاه ها بازگردد از خودروی خود استفاده کنند. اما اکنون، حتی بنزین یورو 4 نیز کمیاب شده و بنزین های موجود در جایگاه ها کیفیت بسیار نازلی دارند.

سوخت با کیفیت، خداحافظ! بنزین سوپر، خداحافظ!

در چنین شرایطی و در حالی که از دولت انتظار می رفت تا مشکل سوخت را حل کند، سخنان نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران آب پاکی روی دستان منتظران بنزین سوپر ریخت؛ استراتژی ما تولید سوخت باکیفیت نیست!

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران گفت: 
فرآوری بنزین سوپر نیاز به مواد افزودنی دارد که موجود نیست، بحث دیگر هم قیمت است، به صرفه نیست که این بنزین گران را تولید کنند چون قیمت تمام‌شده چندین برابر آن چیزی است که در جایگاه‌ها عرضه می‌شود. 
بخشی از مشکل آلایندگی در کشور ما مربوط به سوخت و بخشی نیز به خودروها ربط دارد
وقتی بنزین را با قیمت پایین می‌فروشیم، مجبوریم کالای بی‌کیفیت تولید کنیم. رقابتی هم بین شرکت‌ها برای تولید کالای باکیفیت وجود ندارد، پایشی هم که روی بنزین صورت می‌گیرد، بسیاری از آنالایزرهایی که در پالایشگاه‌ها موجود هستند قدیمی‌اند و بسیاری با مواد اولیه‌ای کالیبره شده‌اند که استاندارد نیستند، ما به دلیل تحریم مجبور شدیم مواد اولیه بی‌کیفیت استفاده کنیم و همین باعث مشکلات بسیاری می‌شود.

200.webp

این سخنان ناامید کننده از این مقام مسئول نشان می دهد که برنامه و اراده ای برای تولید بنزین سوپر وجود ندارد و دولت دیگر نمی خواهد زیر بار هزینه اضافه تولید بنزین سوپر برود. تصمیمی که عواقب سنگینی برای مالکان خودرو های توربو و خودرو های یورو 4 به بالا خواهد داشت.

اما در این میان اخبار ضد و نقیض زیادی شنیده می شوند؛ با وجود این که نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران گفته بود خبری از تولید سوخت با کیفیت نیست، امروز مدیرعامل پالایشگاه امام خمینی شازند گفت که حداکثر تا 3 روز دیگر تعمیرات پالایشگاه شازند به پایان رسیده و عرضه بنزین سوپر به تهران و چند شهر دیگر از سر گرفته می شود.

مجید رجبی، مدیرعامل پالایشگاه شازند در مورد کمبود بنزین سوپر گفت:

 در پالایشگاه شازند اراک، هم بنزین سوپر و هم بنزین یورو تولید می‌شود و البته بخش عمده‌ای از بنزین سوپر تهران را ما تولید می‌کنیم.

وی درباره علت کمبود بنزین سوپر در چند روز گذشته گفت: یکی از واحدهای عملیاتی بنزین سوپر در پالایشگاه شازند نیازمند تعمیرات اضطراری بود و ما مجبور شدیم این واحد را از سرویس خارج کنیم. الان چند روزی است که کار تعمیرات اضطراری این واحد آغاز شده است و ما به صورت شبانه‌روزی و بدون یک ساعت وقفه در کار در حال انجام کارهای تعمیراتی هستیم.

رجبی افزود: حداکثر تا ۳ روز آینده این تعمیرات به اتمام می‌رسد و دوباره بنزین سوپر پالایشگاه شازند به تهران و چند شهر دیگر می‌رسد. تولید بنزین سوپر پالایشگاه شازند تقریبا نیاز استان‌های تهران، مرکزی و قم را پوشش می‌دهد و روزانه بین ۱.۵ تا ۲ میلیون لیتر بنزین سوپر در این پالایشگاه تولید می‌شود.

البته اگر اظهارات آقای رجبی را درست در نظر بگیریم، باید به این نکته توجه داشت که از زمان پایان تعمیرات تا زمان بازگشت پالایشگاه به حداکثر ظرفیت تولید مدتی طول خواهد کشید و بنابراین حداقل تا 2 هفته آینده عرضه بنزین سوپر به حالت قبل بازنخواهد گشت... البته اگر بنزین سوپر واقعا تولید شود!

اما چاره کار چیست؟ در مدتی که بنزین با کیفیت در سطح کشور یافت نمی شود، استفاده از اکتان بوستر ها در کنار بنزین معمولی قویا توصیه می شود. هرچند این سوخت بی کیفیتی که اکنون در حال عرضه به جایگاه ها است را با هیچ اکتان بوستری نمی توان به سطح بنزین سوپر مرغوب رساند، اما باز هم یک اکتان بوستر معتبر می تواند با افزایش عدد اکتان بنزین تا حد بسیار زیادی از ناک زدن و ریپ زدن خودروی شما جلوگیری کند و مصرف سوخت را کاهش دهد.

اما اکتان بوستر با کیفیت از کجا بخریم؟

در وهله اول باید گفت که به هیچ وجه از پمپ بنزین ها اکتان تهیه نکنید. تقریبا می توان گفت تمامی اکتان هایی که در پمپ بنزین ها به فروش می رسند در بهترین حالت همان بنزین است که با چند برابر قیمت به فروش می رسد، در حالت های بدتر نیز احتمالا پول گزافی برای خرید تینر و آسیب زدن به خودرو خود پرداخت می کنید!

توصیه ما خرید اکتان بوستر با برند معتبر از فروشگاه های نامدار و دارای اعتبار است. اما از آن جایی که پیدا کردن فروشنده معتمد برای بسیاری از رانندگان کار آسانی نیست، ما در فروشگاه Car.ir برخی از اکتان بوستر های ارجینال و با کیفیت را عرضه می کنیم تا مالکان خودروهای توربوشارژ، با آسایش بیشتری از خودروی خود استفاده کنند.
برای خرید اکتان بوستر می توانید روی مشاوره کارشناسان ما حساب کنید، همچنین در صورت انتخاب محصول در صفحه فروشگاه Car.ir، امکان ثبت سفارش از طریق تماس تلفنی یا چت واتساپ فراهم است.

منبع Car.ir


نظرات