کاهش سختگیری در مورد وارداتی ها؛ احتیاجی به رعایت استاندارد های اروپا نیست!

14 آذر 14017:00
3 دقیقه


کاهش سختگیری در مورد وارداتی ها؛ احتیاجی به رعایت استاندارد های اروپا نیست!

مطابق یک قانون قدیمی، تمام خودرو های وارداتی به ایران ملزم به رعایت کردن استاندارد آلایندگی روز اروپا بودند. استانداردی که در حال حاضر یورو 5 و یورو 6 است.

دلیل وضع این قانون، کاهش آلودگی هوا در کشور بود... قانونی که البته کارایی کافی را نداشت زیرا تعداد خودرو های وارداتی نسبت به خودرو های قدیمی ساخت داخل بسیار محدود است و وسایل نقلیه ای مانند اتوبوس ها و موتور سیکلت ها هستند که باعث حجم بیشتر آلودگی هوای کلانشهر ها به شمار می روند.

دیگر مشکل این قانون، ورود اجباری خودرو هایی بود که بنزین مناسبی برای آن ها در کشور وجود نداشت. در شرایطی که پالایشگاه های ما به تولید بنزین یورو 4 بسنده می کنند و عرضه محدود بنزین سوپر نیز کفاف رانندگان را نمی دهند، خودرو های مدرن با استاندارد های روز اروپا دچار مشکلات زیادی با مصرف بنزین بی کیفیت می شوند.

با این حال به نظر می رسد که مسئولین تصمیم به اصلاح این قانون گرفته اند، از آن جایی که بنزین با کیفیت تولید نمی شود و واردات محدود خودرو های یورو 5 و 6 نیز تاثیری رویی آلودگی هوا نگذاشته، مسئولین لغو این قانون را مد نظر خود دارند.

هیات وزیران با اصلاح آیین‌نامه فنی در زمینه کنترل و کاهش آلودگی‌ها، الزام خودروهای وارداتی با استاندارد یورو (6) یا یورو (5) EEV به رعایت استاندارد روز اروپا، از مفاد این آیین نامه را حذف کردند.

اصلاح تبصره ۳ ماده ۴ آیین‌نامه فنی در زمینه کنترل و کاهش آلودگی‌ها که به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت به منظور حذف الزام خودروهای وارداتی با استاندارد یورو (۶) یا یورو (۵) EEV به رعایت استاندارد روز اروپا به هیأت وزیران ارائه شده بود، در جلسه روز چهارشنبه ۹ آذرماه به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور به تصویب رسید.

بر اساس این مصوبه و با توجه به نوع سوخت توزیع شده در جایگاه های سوخت برای خودروهای سواری (یورو ۴) و زمانبر بودن و هزینه بر بودن عرضه سوخت یورو (۶) در جایگاه‌های سراسر کشور که سبب تحمیل هزینه غیرمنطقی به مشتری و خدمات پس از فروش بدون ایجاد ارزش افزوده شده و همچنین موجب اختلال در فرآیند واردات خودرو خواهد شد، هیات وزیران پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت درخصوص اصلاح آیین نامه فنی در زمینه کنترل و کاهش آلودگی‌ها را به تصویب رساند.

به موجب این اصلاحیه، تبصره (۳) ماده (۴) آیین نامه مذکور مبنی بر الزام خودروهای وارداتی با استاندارد یورو (۶) یا یورو (۵) EEV به رعایت استاندارد روز اروپا، از مفاد این آیین نامه حذف شد.