1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروهای آتی بازار
  4. وعده ورود خودرو های وارداتی از هفته آینده

وعده ورود خودرو های وارداتی از هفته آینده

30 آذر 1401
  • 0

در روز های اخیر بحث زمان ورود خودرو های جدید وارداتی به ایران بسیار داغ بوده و تخمین های زیادی از اتفاقات پیش رو توسط دست اندر کاران زده می شد.

امروز نیز مدیر کل صنایع خودرویی وزارت صمت خبر از ورود اولین محموله خودرو های وارداتی به کشور از هفته آینده داد.

به گفته لاهیجانی، با توجه به فراهم شدن زمینه ها لازم برای فروش خودرو های وارداتی جدید در بورس کالا، اولین محموله از این خودرو در هفته اینده وارد کشور می شوند.

این سخنان در حالی زده شده اند که طی هفته جاری سخنگوی گمرک اظهار داشته بود هیچ خودرویی به گمرک ایران نرسیده است تا وارد پروسه ترخیص و ورود به بازار شود.

همچنین در هفته های گذشته نیز مسئولین وعده ورود خودرو های وارداتی از هفته آینده داده بودند، اما تاکنون وعده های آنان محقق نشده است.

لاهیجانی می گوید: برنامه داریم تا امکان پیش‌فروش و سایر فروش‌های متنوع خودروسازان در بورس انجام شود و به عبارتی همه عرضه خودروسازان به بورس بیاید. همه تلاش ما این بوده که ساز و کار حاکم در سامانه یکپارچه خرید خودرو را از طریق بورس کالا عملیاتی کنیم.

او گفت: انتظار می‌رود با عرضه خودرو در بورس و انجام شدن واردات، التهابات بازار به‌شدت کاهش یابد و دست سوداگران و واسطه‌ها کوتاه شود. پیرو مذاکرات متعدد با بورس کالا و برقراری تعامل مناسب، به دنبال عرضه نظام‌مند خودرو در بورس هستیم.

او بیان داشت: یکی از مواردی که در تعامل با بورس کالا مصوب شد، میزان عرضه خودرو در بورس است، به‌طوری که کف عرضه را برای خودروسازان بزرگ (ایران‌خودرو و سایپا) ۲ هزار دستگاه و برای خودروسازان کوچک۵۰۰ دستگاه در هر مرحله قرار دادیم؛ البته این فقط کف عرضه است و اصل بر آن است که همه تولیداتی که پذیرش و عرضه آن در بورس محقق شده است به صورت پرحجم در بورس انجام شود نکته دیگر تمرکز بر ایجاد قیودی نظیر محدودیت ثبت نام توسط کسانی که از سال ۹۸ تا کنون خریدی در بورس داشته اند است.

لاهیجانی گفت:همان گونه که اعلام گردید رکورد تولید خودروی سواری در ماه؛ در طی پنج سال گذشته در آبان شکسته شد و این روند افزایشی تولید تا پایان سال نیز ادامه دارد بنابراین افزایش قیمت‌های بازار ناشی از جو روانی ایجاد شده است و با توجه به تولید و عرضه بیشتر خودرو و همچنین عرضه قریب الوقوع خودرو‌های وارداتی به بازار انتظار رقابتی شدن بازار خودروی کشور را داریم.



نظرات