1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. نگاهی به کمپانی سانی ؛ سازنده مطرح خودروهای سنگین

نگاهی به کمپانی سانی ؛ سازنده مطرح خودروهای سنگین

14 دی 1401
  • 0

نشان سانی (Sany) یکی از مطرح ترین سازندگان خودروهای سنگین و ماشین آلات صنعتی در دنیا به حساب می آید که توانسته سهم بازار بالایی را در آسیا، اروپا، آمریکای جنوبی و شمالی به دست آورد.

کمپانی صنایع سنگین سانی (Sany) یکی از شرکت های چینی است که در زمینه ساخت ماشین آلات سنگین و صنعتی بسیار پرآوازه است. این شرکت سومین سازنده خودروهای کار و تجاری تجهیزات صنعتی سنگین در دنیا محسوب می شود. سانی اولین سنگین ساز چینی بود که توانست به فهرست گزارش های سالانه مؤسسه های رتبه بندی و اعتبارسنجی بزرگ ترین شرکت های دنیا راه پیدا کند. کمپانی سانی به طور خاص برای ساخت ماشین آلات مربوط به بتن شناخته می شود و در ساخت ماشین آلات مربوط به بتن رتبه 1 جهانی را دارد. این کمپانی همچنین در زمینه ساخت لودر، جرثقیل و کشنده ها در دنیا حرف هایی برای گفتن دارد.

کمپانی سانی مراکز صنعتی بسیاری در چین دارد و همچنین در کشورهای مختلفی از جمله استرالیا، بلاروس، برزیل، کانادا، آلمان، هند، اندونزی، قزاقستان، روسیه، اوکراین و آمریکا زیرساخت های تولیدی دارد. جالب است بدانید در این مجموعه صنعتی در سرتاسر دنیا حدود 90 هزار نفر مشغول به کار هستند. نام این کمپانی برگرفته از زبان چینی است و معنای سه یگانه را می دهد. این سه یگانه در واقع سه هدف کمپانی را تداعی می کند. سه هدف عبارت است از ایجاد یک شرکت درجه یک، پرورش کارمندان درجه یک و ارائه کمک های درجه یک به جامعه. این سه هدف را به صورت سه المان جهت دار در لوگوی سانی هم می بینیم.

کمپانی سانی توسط سرمایه دار، صنعتگر و سیاست‌مدار چینی به نام لیانگ ونگن تأسیس شد. در ابتدا نام Lianyuan Welding برای این کمپانی انتخاب شده بود و در سال 1991 این شرکت به سانی تغییر نام داد. از زمان تغییر نام، رشد بسیار خوبی برای سانی رقم خورد و البته اقتصاددانان این رشد را مدیون توسعه ساخت و ساز در چین می دانند. در سال 1994 شاخه سنگین سانی با نام Sany Heavy Industry Co تأسیس شد و همین زمان به بورس شانگهای ورود کرد و سهام این شرکت به سرعت رشد کرد و حالا یکی از مهم ترین و باارزش ترین نشان های چینی است.

قدرت کمپانی و نشان سانی محدود به سهام آن نیست و کافی است به پروژه های بزرگ ساخت و ساز، راه سازی و یا معدنی در سرتاسر دنیا نگاهی داشته باشید تا رد پای محصولات این نشان را در تمام پروژه های سنگین و مهم ببینید. همان طور که گفته شد کمپانی سانی به ساخت ماشین آلات مربوط به بتن شهرت دارد، اما در سبد محصولات این نشان انواع و اقسام ماشین آلات سنگین را می بینیم. کشنده های سانی از جمله محصولات باکیفیت و مشهور چینی هستند که قرار است به زودی با فردا دیزل به بازار ایران بیایند.

sany truck.webp

کشنده های سانی برای شرایط سخت

کشنده های سانی در نسخه های تک و جفت‌محور با خروجی های مختلف تولید می شوند و کلیه پروسه طراحی و توسعه این محصولات توسط مهندسان کمپانی سانی انجام شده است. این خودروها در بحث ابعاد و ظاهر، تیپ های متفاوتی دارند و به همین دلیل توانسته اند تا فروش بالایی را برای کشنده های سانی ثبت کنند.

در سبد کشنده های سانی نمونه های تک و جفت دیفرانسیل را با طراحی های سقف بلند و کوتاه می بینیم. نکته مهم در مورد کشنده های سانی این است که سیستم قوای محرکه و سیستم انتقال قدرت به طور کامل توسط سانی طراحی شده و توسعه فنی این خودروها به وسیله مهندسان سانی انجام گرفته است. کشنده های سانی در 7 نسخه مختلف خروجی های قدرتی 360 تا 517 اسب بخار را دارد و جعبه دنده در تمام نسخه ها از نوع دستی فست (FAST) است. کابین این کشنده ها هم نسبت به آن چه تابه‌حال در بازار ایران دیده ایم زیبا و مدرن ارزیابی می شود و امکانات خوبی نظیر رادار خطی، ترمز اضطراری، کروزکنترل، کولر درجا، کلاستر دیجیتال و... در این کشنده ها دیده می شود.

یکی از ویژگی های مهم سانی نسبت به سایر کشنده ها و خودروهای کار و تجاری چینی در بازار جهانی، مهندسی آن ها بر اساس شرایط آب و هوایی گرم است. ساختار شاسی، ضریب اطمینان قطعات خودرو، عملکرد قوای محرکه و... در کشنده های سانی بر اساس استاندارد خودروهای Hot Climate Version بوده و به صورت پایه، در تمام خودروهای کشنده سانی دیده می شود.

با توجه به شرایط جغرافیایی ایران، جای خالی خودروهای ویژه مناطق گرمسیری در جاده های کشور احساس می شود و شاید محصولات سانی بتوانند تا با حضور خود در ایران، جایگاهی جدید را به نام خود ثبت کنند.



نظرات