گرانی بیشتر، تنها نتیجه فروش خودرو در بورس

18 دی 14018:20
4 دقیقه


گرانی بیشتر، تنها نتیجه فروش خودرو در بورس

لطف الله سیاهکلی یکی از اعضای کممیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی: من به عنوان نماینده مردم از رئیس جمهور تقاضا دارم مطابق با قانون با فاطمی امین برخورد کرده و به جرمی که وزیرش مرتکب می‌شود رسیدگی کند!

لطف‌الله سیاهکلی در گفت‌وگویی، فروش خودرو در بورس را اقدامی بی‌معنا دانست و اضافه کرد: با فروش خودرو در بورس کدام مشکلات صنعت را حل می کنیم؟ آیا این اتفاق بازار را رقابتی می‌کند؟ آیا کیفیت نازل خودروها را افزایش می‌دهد؟ آیا می‌تواند قیمت‌ها را کاهش بدهد؟ پاسخ همه این پرسش هامنفی است و عرضه خودرو در بورس نتیجه‌ای جز گران‌تر شدن خودروها نداشته و نخواهد داشت!

وی بااشاره به اینکه بین عرضه و تقاضای خودرو تعادلی وجود ندارد، گفت: پرسش اصلی این است که وزیر صمت با کدام مجوز پول را از جیب مردم خارج و به خودروساز، دولت یا واردکننده می‌دهد؟

نماینده مردم قزوین فاطمی امین را مجرم دانست و افزود: دستگاه‌های قضایی باید وزیر صمت را بابت تخلفاتی که در حوزه خودرو انجام می‌دهد محاکمه کند. در چنین شرایطی واردکنندگان خودرو بیش از 80 درصد سود عایدش می‌شود چرا باید با اقدامات دیگر سود آنها را افزایش بدهیم؟ چرا باید خودروهای وارداتی که 800 میلیون تومان ارزش دارند در ایران بیش از 2 میلیارد تومان فروخته شوند؟

سیاهکلی ادامه داد: من به عنوان نماینده مردم از رئیس جمهور تقاضا دارم مطابق با قانون با فاطمی امین برخورد کند و به جرمی که وزیرش مرتکب می‌شود رسیدگی کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن با بیان اینکه اگر این روند مدیریتی دنبال شود تردید نکنید که قیمت پژو بالاتر از 500 میلیون تومان خواهد شد، تاکید کرد: اگر فاصله قیمت کارخانه و بازار زیاد شود کارخانه باید قیمت‌ها‌ را افزایش بدهد؟ اگر عرضه هر محصولی کم شود قیمت آن افزایش پیدا می‌کند و کاهش عرضه قیمت خودرو را اینگونه در بازار افزایش داده است. بنا به چه منطقی با محتکران پیاز و سیب‌زمینی برخورد می‌کنیم اما برخوردی در برابر دپوکنندگان خودرو نداریم؟ چرا با واردکننده و خودروسازان برخورد نمی‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا با محتکران خودرو برخورد نمی‌شود؟ گفت: مافیا خودرو در ایران صاحب قدرت و نفوذ هستند. تعدادی از دست‌اندرکاران با این مافیا همراه‌اند پس طبیعی است که همه با هم جیب‌هایشان را پر می‌کنند و در این میان این مردم عادی‌اند که هر روز جیب‌هایشان خالی‌تر می‌شود.

سیاهکلی افزود: وظیفه من دفاع از حقوق مردم است، این شرایط پذیرفتنی نیست آیا قیمت خودرو در بورس قیمت واقعی است یا بیشتر از قیمت واقعی است؟ اگر بیشتر است چرا وزیر اجازه می‌دهد که خودروساز داخلی و واردکننده خودرو را بورس عرضه کند و پول عاید از فروش خودرو در بورس هم در جیب آنها برود؟

عضو کمیسیون صنایع و معادن در پاسخ به این پرسش که تعدادی از صنایع از کمبود گاز و مازوت گلایه دارند آیا برنامه‌ای برای تامین سوخت صنایع در دستور کار قرار گرفته است؟ گفت: اگر بیش از این مازوت مصرف شود تنفس در ایران دشوار خواهد شد و همان‌گونه که آب را در شیشه کردیم، باید هوا را نیز در شیشه کنیم و به مردم برای تنفس کردن بدهیم. مسئله باید به‌گونه‌ای دیگر حل شود، ایران گاز دارد اما در واقع گاز ندارد و مسئولان باید بگویند چرا زیرساخت‌ها را برای استخراج گاز را فراهم نکردند.

وی در پایان تمام مشکلات موجود در کشور را به مدیریت‌های نادرست نسبت داد و افزود: آقای رئیس جمهور چه قبول کند چه قبول نکند وزیر صمت دولت‌اش ضعیف بوده و این وزیر هم اکنون مرتکب جرم شده است.

نظرات کاربران
Ali
Ali
18 دی 1401
تا قبل از رشد نرخ ارز و هجوم مردم برای حفظ سرمایه به بازار خودرو عرضه در بورس در حدی موفق بود که برخی محصولات مثل تارا و شاهین با همون قیمت کارخونه در بورس به فروش می‌رسیدن. اما با رشد نرخ ارز و از طرفی کاهش شدید عرضه توسط گاریسازان به گرانی بیشتر در بازار آزاد و به تبع آن گرانی در بورس دامن زده شد. بورس راه حل خوبی است به شرطی که نهادهای ناظر با فشار به گاریسازان اجازه دپوی خودرو ندهند و دو تا سه مرتبه در هفته و هربار ۲ تا ۳ هزار خودرو در بورس عرضه شود. آنوقت خواهید دید همین بورس می‌تواند بازار را از دست دلالان بزرگ و عمده‌ی بازار خودرو نجات دهد. البته که سود مازاد خودروسازان باید به حساب ویژه‌ای جهت هزینه برای واردات یا توسعه حمل و نقل عمومی یا از رده خارج کردن خودروهای فرسوده خرج شود.