1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. موج گرانی در ایستگاه لوازم یدکی

موج گرانی در ایستگاه لوازم یدکی

20 دی 1401
  • 0

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو هشدار داد که با ادامه روند فعلی تا دوماه آینده، وضعیت کمبود لوازم یدکی بحرانی‌تر هم خواهد شد!

در حالی که طی روزهای اخیر برخی شهروندان و تعمیرکاران از کمبود شدید روغن موتور در بازار گلایه می کنند، بررسی‌ها نشان می‌دهد این کمبود، در بازار لوازم یدکی به‌مراتب نگران‌کننده‌تر هم است.

اخیراً سلمان اسماعیلی، دبیر انجمن پالایش‌های روغن‌سازی ایران، از قاچاق روغن موتور به دلیل اختلاف قیمت بازار داخلی و خارجی خبر داده بود که موجب التهاب در بازار این کالا شده است!

آن‌طور که اسماعیلی توضیح داده، قاچاقچیان، روغن موتور را با قیمت‌ مصوب از بازار جمع‌آوری می‌کنند و پس از دریافت اظهارنامه از گمرک تحت نشان‌ها و برندهای مختلف به صورت قاچاق آن را به کشورهای همسایه می‌رسانند.

بدین ترتیب کمبود روغن موتور در بازار ناشی از کاهش تولید نیست. طبق اعلام انجمن پالایشگاه‌های روغن‌سازی میانگین تولید روغن موتور در فصل پاییز امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل حتی ۱۰ درصد رشد داشته است.

در این کمبود لوازم مورد نیاز خودرو محدود به روغن موتور نمی‌شود. در حال حاضر بازار بشدت از کمبود لوازم یدکی رنج می‌برد؛ طوری‌که حتی گفته می‌شود تعداد زیادی از خودروها در نمایندگی‌های خدمات پس از فروش به دلیل نبود قطعه زمین‌گیر شده‌اند.

کمبود شدید لوازم یدکی در بازار

سید عبدالهادی خسروفرد، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی اتومبیل، از کمبود شدید لوازم یدکی در بازار خبر داد و عنوان کرد: حدود یک‌ سال است که هیچ یک از واردکنندگان قطعه امکان ثبت سفارش نداشته‌اند.

او ادامه داد: واردنشدن قطعه منجر به این شد که در حال حاضر با کمبود قطعات لوازم یدکی در بازار مواجه شویم. بدین ترتیب، هم‌اکنون خودروهای بسیار زیادی در نمایندگی‌ها به دلیل نبود قطعه زمین‌گیر شده‌اند.

خسروفرد در پاسخ به این سوال که آیا لوازم یدکی قاچاق در بازار همچنان وجود دارد، توضیح داد: در حال حاضر حتی قاچاق قطعات اتومبیل نیز به‌صرفه نیست و با توجه به شناسه‌دار بودن قطعات کسی اقدام به خرید لوازم قاچاق نمی‌کند.

وی هشدار داد که با ادامه این روند، وضعیت کمبود لوازم یدکی تا دو ماه آینده بحرانی‌تر شود. اکنون نیز شرایط بحرانی است. طوری‌که به دلیل نبود قطعه بسیاری از واحدهای صنفی اقدام به تعطیلی مغازه‌های خود را تعطیل کرده‌اند.

این فعال صنفی به موضوع واردات خودرو اشاره داشت و گفت: زمانی که می‌خواهند خودرویی وارد کنند باید به فکر قطعات آن هم باشند. در حال حاضر تعمیر موتور یک خودرو چینی بیش از 70 میلیون تومان آب می‌خورد.

حال با توجه به شرایط بحرانی بازار لوازم یدکی و نبود قطعات تولیدی و وارداتی بسیاری از واحدها تصمیم به افزایش قیمت گرفته‌اند تا این بار موج گرانی به این بازار برسد.



نظرات