قوی ترین پیشرانه ساخت داخل در آستانه رونمایی

26 دی 14018:00
4 دقیقه


قوی ترین پیشرانه ساخت داخل در آستانه رونمایی

نسل جدید پیشرانه محبوب خانواده EF با نام EFP به زودی طی مراسمی رونمایی و به تولید انبوه می‌رسد و به عنوان قدرتمندترین قوای محرکه ای که در حال حاضر در صنعت خودرو ایران تولید می‌شود، قرار است برای اولین بار بر روی دناپلاس توربو جدید که امکانات ایمنی و رفاهی بیش‌تری نسبت به نسخه پیشین دارد نصب شود.

عادل پیرمحمدی قائم مقام توسعه محصول، کیفیت و پروژه های ایران خودرو در خصوص پیشرانه جدید EFP اظهار کرد: این موتور روی خودرو دناپلاس توربوشارژ جدید نصب خواهد شد که تولید انبوه این خودرو هم‌زمان با تارای سال در دهه مبارک فجر امسال آغاز می‌شود. 

وی در ادامه بیان کرد: پیشرانه EFP با هدف بهبود کیفیت محصولات ایران خودرو در زمینه قوای محرکه، تولید محصولاتی رقابت‌پذیر با استاندارد روز، کاهش مصرف سوخت، کاهش آلایندگی و دست‌یابی به استانداردهای آلایندگی بالاتر از جمله یورو شش بوده که خوش‌بختانه گروه صنعتی ایران خودرو با توسعه خانواده پیشرانه EFP به این اهداف دست یافته است.

پیرمحمدی با اشاره به وجود اشتراک نامی که بین پیشرانه EFP و پیشرانه نسل قبلی EF۷ تصریح کرد: هیچ اشتراکی در بحث قطعات میان این دو پیشرانه وجود ندارد و اکثر قطعات EF۷P کاملا از لحاظ طراحی با پیشرانه EF۷ قدیمی متفاوت است. 

قائم مقام توسعه محصول، کیفیت و پروژه‌های ایران خودرو در ادامه اظهار کرد: با وجود این تفاوت، پیشرانه EFP به نحوی طراحی شده که سرسیلندر و بلوک سیلندر آن روی خط تولید EF۷ امکان تولید داشته باشد. 

 پیرمحمدی با بیان این‌که در نخستین گام، نسخه توربوشارژ پیشرانه EFP روی خط تولید می‌رود، خاطرنشان کرد: قرار است این قوای محرکه روی خودرو دناپلاس توربوشارژ جدید با امکانات رفاهی و ایمنی بیش‌تر نصب شود. 

وی در ادامه گفت: بهینه سازی های صورت گرفته روی این پیشرانه موجب افزایش توان و گشتاور تولیدی موتور EFP نسبت به موتور EF۷ توربو قدیمی شده است.

پیرمحمدی در خصوص تفاوت های موتورهای EFP با موتور EF۷ قدیمی گفت: قطعات اصلی این قوای محرکه شامل میل لنگ، یاتاقان‌ها، شاتون، پیستون، میل بادامک، سرسیلندر، منیفولد هوای ورودی، منیفولد دود خروجی، سیستم EMS، توربوشارژ، سیستم خنک کننده و ... آن کاملا متفاوت بوده که این قطعات با هدف کاهش مصرف سوخت و آلایندگی و افزایش راندمان در مرکز تحقیقات ایران خودرو و مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو (ایپکو) طراحی شده و با همکاری خوب زنجیره تامین، تولید انبوه آن آغاز شده است. 

وی تصریح کرد: پیشرانه EFP توربو دارای سیستم پیشرفته زمان‌بندی متغیر سوپاپ ها CVVT بوده و طراحی و تولید آن یک دستاورد بسیار بزرگ برای گروه صنعتی ایران خودرو و همچنین صنعت خودرو کشور آن هم در زمان تحریم ها محسوب می شود.

پیرمحمدی عنوان کرد: موتور EFP در حال حاضر قدرتمندترین قوای محرکه‌ای بوده که روی خودروهای تولید داخل نصب شده و محصولات ایران خودرو با بهره گیری از این پیشرانه به روز، پربازده و قدرتمند راه ساده‌تری را برای ورود به بازارهای صادراتی و همچنین رقابت با خودروهای وارداتی هم رده خواهند داشت. 

به گفته وی، پس از نصب پیشرانه EFP روی خودرو دنا پلاس توربو جدید، ایران خودرو قصد دارد تا این پیشرانه قدرتمند و به روز را روی کراس اوور ری‌را نیز که سال آینده تولید انبوه آن آغاز می شود نصب کند.

گفتنی است، پیشرانه EFP توربوشارژ دارای چهار سیلندر و ۱۶ سوپاپ و قادر به تولید قدرتی بین ۱۶۰ تا ۱۷۰ اسب بخار است و ماکزیمم گشتاور آن نیز ۲۴۰ نیوتن متر اعلام شده است. پیشرانه EF۷ توربو قدیمی قدرتی معادل ۱۵۰ اسب بخار و گشتاوری معادل ۲۱۵ نیوتن متر را تولید می کند. بدین ترتیب موتور EF۷ پلاس توربو حدود ۱۰ تا ۲۰ اسب بخار قدرت بالاتر و ۲۵ نیوتن متر گشتاور بیش‌تری تولید می کند و همه این دستاوردها در شرایطی حاصل شده که مصرف سوخت و آلایندگی آن نیز کاهش و دوام پیشرانه نیز افزایش یافته است.

منبع: آیکوپرس
نظرات کاربران
safir1362
safir1362
26 دی 1401
سلام. پیشرانه محبوب خانواده EF ؟ از کجاتون درآوردین ؟ محبوب ترین پیشرانه در ایران نه EF هست و نه XU بلکه TU هست (tu5 بیشتر). حتی M13 و M15 هم به اندازه TU5 محبوب نیست. مصرف سوخت کم ، شتاب خوب، قدرت خوب، استهلاک پائین، دوام بالا ، از همه مهمتر آلایندگی کم !!! همه اینها باعث شده این موتور بر روی هر خودرویی که قرار بگیره پرفروش بشه (صبای از قیمت گزافی که به مصرف کننده تحمیل میکنه) اما نکته اصلی اینه که از زمان ساخت اولین سری این موتور در سال 1986 و ورود به بازار ایران که فکر کنم حدودای سال 1380 باشه تا به الان شما نتونستین موتوری به خوبی این موتور بسازید. تحمیل توربوشارژ با هزینه نگهداری و استهلاک بالا با کیفیت پائین قطعات مونتاژی یا تولیدی در ایران به مشتری فقط لفاظی هست. حیف بیت المالی که شما حرومش میکنید.
safir1362
safir1362
27 دی 1401
آقا اصلا یه چیزه دیگه !!! الان مصرف بنزین این موتور به اصطلاح یورو 6 تون چنده ؟ صد کیلومتری 10 لیتر ؟ یا اصلا 7 لیتر ؟ آقایان مسئول خیلی باسواد و لایق چه اسراری دارید موتور خودروی بنزین سوز بزنید ؟ پژو که پدر همه ماشین های ایران خودرو هست الان داره مدل ۴۰۸ و هیبرید میزنه ولی شما هنوز گیر بنزین سوز هستین ؟ بعد میان میگید مردم بنزین زیاد مصرف میکنن !! انگار مردم صبح به صبح یه باک بنزین میخورن و سر سفره ها و مهمونی هاشون دعوت نوشیدن بنزین هستن !!! یعنی خاک تو سرتون
safir1362
safir1362
27 دی 1401
آقا اصلا یه چیزه دیگه !!! الان مصرف بنزین این موتور به اصطلاح یورو 6 تون چنده ؟ صد کیلومتری 10 لیتر ؟ یا اصلا 7 لیتر ؟ آقایان مسئول خیلی باسواد و لایق چه اسراری دارید موتور خودروی بنزین سوز بزنید ؟ پژو که پدر همه ماشین های ایران خودرو هست الان داره مدل ۴۰۸ و هیبرید میزنه ولی شما هنوز گیر بنزین سوز هستین ؟ بعد میان میگید مردم بنزین زیاد مصرف میکنن !! انگار مردم صبح به صبح یه باک بنزین میخورن و سر سفره ها و مهمونی هاشون دعوت نوشیدن بنزین هستن !!! یعنی خاک تو سرتون