1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. نگاهی دقیق بر اجرای طرح مالیات از خودرو های لاکچری

نگاهی دقیق بر اجرای طرح مالیات از خودرو های لاکچری

20 بهمن 1401
  • 0

این روز ها افزایش قیمت روزانه و حتی ساعتی کالا های مختلف از جمله اساسی و غیر اساسی تبدیل به یک روال عادی شدی و اوضاع به گونه ای است که خریداران و فروشندگان تنها پس از جستجوی اینترنتی قیمت ها اقدام به معامله کالا های خود می کنند تا دچار ضرر و زیان نشوند. با این روند، کلمه لاکچری که تا چندی پیش تنها به تعدادی محدودی از خدمات و کالا ها اطلاق می شد، اکنون وسعت بیشتری یافته است.

از طرف ديگر ماليات بر خودرو و مسکن لاکچري نيز به گفته بسياري از کارشناسان در اين حوزه قابل بررسي بيشتري است، چراکه افزايش قيمت برخي از خودروها که تا چندي پيش در رده‌بندي معمولي قرار داشتند با افزايش روزمره تورم دولتي در گروه لاکچري قرار گرفته‌اند و مستلزم پرداخت ماليات بر اساس مصوبه‌هاي جديد شده‌اند اين درحالي است که تا چند سال قبل با پرداخت مبلغ 500 تا 700 ميليون تومان امکان خريد بهترين و به روزترين خودرو خارجي وجود داشت و هم اکنون با اين مبلغ مي‌توان خودروي ساده داخلي را خريداري کرد که به گمان اين افراد پرداخت کننده اصلي ماليات بر لاکچري‌ها بايد خود دولت باشد که کنترلي بر افزايش قيمت‌ها ندارد.

بي‌عدالتي در پرداخت‌هاي موازي خودروهاي وارداتي

بابک صدرايي کارشناس خودرو در اين خصوص گفت: اجري طرح ماليات بر خودروهاي لاکچري که خودروهاي خارجي هستند درحالي که همزمان با واردات آن به کشور با پرداخت عوارض، گمرکي بسيار بيشتر از هزينه برآورد شده مالياتي، پرداختي صورت گرفته است که بي‌عدالتي محض است و به نوعي نابساماني در نظام مالياتي است که به پرداخت‌هاي موازي و در نهايت نارضايتي کاربران منتهي مي‌شود. او افزود: خودروهاي گران شده که هم اکنون از سوي دولت لاکچري اطلاق مي‌شوند توسط سياست‌گذاري‌هاي اشتباه و برنامه‌ريزي‌هاي نادرست دولت افزايش قيمت داشته است و تقسيم بندي خودروها و ارزش‌گذاري آنها بر چه اساسي صورت مي‌گيرد همچنين مشخص نيست برآورد ميزان ماليات آن در راستاي افزايش مستمر نرخ تورم سالانه چگونه انجام مي‌شود و اينکه آيا استهلاک اين خودروها در فرآيند تعيين ميزان ماليات لحاظ مي‌شود يا خير.

عملکرد غيرشفاف دولت‌ها در هزينه‌کردهاي مالياتي

صدرایی ادامه داد: مشخص نیست دولت‌ها مالیات‌های دریافت شده را در چه بخشی هزینه می‌کنند و آیا قصد این را دارد که اقدامی مناسب مثلاً برای جمع‌آوری خودروهای فرسوده، کاهش آلودگی هوا، بهبود وضعیت حمل و نقل، کاهش قیمت خودرو انجام دهد یا خیر که این رویکرد نیازمند اطلاع‌رسانی شفاف و عملکرد مثبت دولت دراین خصوص است تا مالیات ستانی در تعاملی دوجانبه با سیاست برد – برد اجرایی شود. این کارشناس بیان کرد: دریافت مالیات در حوزه‌های مختلف در اکثر کشورهای جهان با نظام مالیاتی قوی در حال اجراست و این امر شامل خودرو نیز می‌شود اما قیمت خودرو در این کشورها در مقایسه با ایران بسیار کمتر است و از سوی دیگر میزان دریافت عوارض، گمرکی یا وجود ندارد یا این رقم هم بسیار کمتر از آنچه در ایران است می باشد، از سویی دیگر امکان دسترسی کاربران به چگونگی نحوه هزینه کرد مالیات‌های پرداخت شده توسط مودیان برای همگان وجود دارد تا در آینده با طِیبِ خاطر بیشتری نسبت به پرداخت مالیات اقدام کنند. او معتقد است: اعلام برنامه‌های دولت و نهادهای مسئول در راستای مالیات ستانی از خودروهای به واقع لاکچری و بیان چگونگی هزینه کرد آن بهترین راهکار برای اجرای این طرح در کشور است تا به صورت مطلوب شاهد اجرای آن باشیم.

ماليات خودرو‌هاي يک ميلياردي

بر اساس اين گزارش دارنده‌هاي خودرو‌هاي بالاي يک ميليارد، بايد ماليات پرداخت کنند و اين موضوع شفاف است. همچنين مجلس شوراي اسلامي ‌اين قانون را در سال 1400 تعيين کرده و در همين سال هم قابل اجرا است. نکته مهمي ‌که مي‌توان گفت اين است که خودروهايي که ارزش قيمتي آنها کمتر از يک ميليارد باشد، شامل قانون پرداخت ماليات ‌خودرو لوکس ميلياردي نيستند و نبايد مبلغي را پرداخت کنند، اما خودرو‌هاي بالاي يک ميليارد بايد به موقع و تا زمان مشخص، ماليات خودرو‌هاي لوکس خود را پرداخت کنند و اگر مالک خودرويي، ارزش ريالي خودرو آن بالاي يک ميليارد و 200 تومان باشد بايد سالانه 1 درصد از مبلغ 200 ميليون تومان را به عنوان ماليات پرداخت کند همچنين اگر ارزش ريالي خودرو وي مبلغ يک ميليارد و 500 ميليون باشد، بايد سالانه 1 درصد از 500 ميليون را به عنوان ماليات بپردازد که معادل 5 ميليون تومان مي‌شود. مدارک مورد نياز براي صدور اظهارنامه مالياتي نقل و انتقال خودرو‌هايي که مشمول ماليات هستند، ممنوع است. دقت کنيد که قبل از خريد و پرداخت پول، اظهارنامه مالياتي از فروشنده دريافت کنيد. براي صدور اظهارنامه مالياتي بايد مدارکي تحويل دهيد که عبارتند از: کارت ملي و شناسنامه، مدرک شناسايي مالکيت خودرو(مدرک شناسايي مالکيت خودرو: سند کمپاني خودرو، سند قطعي يا بنچاق، قرارداد اجاره به شرط تمليک، برگ ترخيص از گمرک، وکالت نامه و نامه مزايده)، برگ سبز

چگونه مي‌توان از مبلغ دقيق ماليات خودرو لوکس اطلاع داشت؟

اين گزارش مي‌افزايد: با توجه به قانون تصويب شده در مجلس شوراي اسلامي، ماليات ‌خودرو لوکس بايد اجرا شود و تمام افراد حقيقي و حقوقي بايد از اين قانون پيروي کنند و براي پرداخت ماليات خود بايد از يک مشاوره مالياتي ماهر استفاده کنند تا در زمان نقل و انتقال خودرو خود مشکلات مالياتي راه شما را سد نکنند علاوه بر ماليات، خريد بيمه بدنه يکي ديگر از دغدغه‌هاي لوکس سوار است، چراکه هزينه‌هاي تعمير و تعويض قطعات اين خودروها بسيار بالا است، چراکه اغلب مالکان خودروهاي گران قيمت براي آسودگي خاطر خود، بيمه بدنه خريداري مي‌کنند از طرفي تحريم‌ها، برخي از ساختار حاکميتي ايران را تغيير داده‌است و اين بار پرداخت ماليات به افراد ثروتمند و داراي خودرو لوکس مي‌رسد و ديگر بودجه سالانه فروش نفت نمي‌تواند به تنهايي پاسخگو باشد که در اين شرايط که درآمد از طريق فروش نفت و متعلقات آن کاهش يافته، قانون پايه مالياتي افزايش داشته‌است و دولت تصميم دارد از افراد ثروتمند در قالب قانون ماليات ‌خودرو ميلياردي به صورت ماهانه يا سالانه دريافت کند تا فشار اقتصادي از دوش دهک کم درآمد کاهش پيدا کند.



نظرات