1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. کسب و کار
  4. سوبا M4، شاسی بلندی لوکس یا یک قایق تفریحی مجلل!

سوبا M4، شاسی بلندی لوکس یا یک قایق تفریحی مجلل!

6 اسفند 1401
  • 2

شرکت فرداموتورز که با عرضه کراس‌اوورهای T5 و SX5 در بازار کشورمان خود را مطرح کرد، پا در عرصه جدیدی گذاشته است. این شرکت به‌تازگی برند جدیدی بنام سوبا را برای عرضه محصولات لوکس ایجاد کرده است. نام سوبا در پارسی کهن به معنای فردا بوده و قرار است بازوی لوکس این شرکت باشد. اولین محصول برند سوبا مدل لوکس و هفت‌نفره M4 است که از طراحی فوق‌العاده زیبا و کابین لوکسی بهره می‌برد. این خودرو در ایران برای اولین بار در نمایشگاه خودروی تهران در اردیبهشت 1401 رونمایی شد و هم‌اکنون آماده عرضه به بازار است.

سوبا M4 در واقع محصول برند فورتینگ متعلق به شرکت چینی بزرگ دانگ‌فنگ است یعنی شرکتی که سال‌ها است محصولات مختلف سبک و سنگین آن در کشورمان عرضه می‌شوند و خود را اثبات کرده‌اند. M4‌ اولین بار در نمایشگاه خودروی گوانگژو سال 2021 رونمایی شد و با طراحی چشمگیر خود، حاضران را شگفت‌زده کرد. در آن زمان، این ماشین با نام M4 معرفی شد اما بعداً به یات (Yacht) به معنای قایق‌های لوکس تفریحی تغییر نام داد و در اوایل سال 2022 راهی بازار شد. مقامات دانگ‌فنگ بی‌دلیل این نام را برای محصول لوکس خود انتخاب نکرده‌اند زیرا طراحی M4 با الهام از قایق‌های لوکس تفریحی صورت گرفته است.

به‌طورکلی، این خودرو ویژگی‌های منحصربه‌فرد زیادی دارد که مهم‌ترین آن‌ها طراحی جذاب است. این خودرو طبق زبان طراحی جدیدی بنام Front Dynamics شکل گرفته است که ویژگی اصلی آن جلوپنجره پاپیونی مشابه لکسوس است. البته علیرغم این موضوع، برخلاف بسیاری از خودروهای چینی که در طراحی مدل‌های مشهور جهانی را الگو قرار می‌دهند و به‌نوعی کپی می‌کنند، M4 ظاهر کاملاً منحصربه‌فردی دارد که اثری از کپی‌برداری در آن دیده نمی‌شود. این موضوع یعنی استفاده از یک زبان طراحی خاص و منحصربه‌فرد چیزی است که در مشهورترین برندهای لوکس جهان مثل مرسدس بنز، آئودی، کادیلاک و... هم دیده می‌شود.

Pic-1-Suba-M4-front.png

طرفین این جلوپنجره بزرگ چراغ‌های کوچکی با دی‌لایت‌های عمودی جای گرفته‌اند که دماغه خودرو را شبیه ماهی یا موجودات دریایی کرده‌اند. همچنین در اینجا برخلاف بسیاری از خودروهای لوکس چینی، طراحان در استفاده از کروم افراط نکرده‌اند تا از ایجاد نمایی شلوغ و بیش از حد پرزرق‌وبرق جلوگیری کنند. بااین‌حال، یک زه کرومی ظریف از بالای چراغ‌های جلو به سمت خط پنجره‌ها کشیده شده است که ارتباطی بصری بین جلوی خودرو و دیگر قسمت‌ها را فراهم می‌کند.

Pic-2-Suba-M4-side.png

در قسمت جانبی می‌توان دید که این زه کرومی در کل طول بدنه 4.85 متری خودرو کشیده شده است، دیگر ویژگی‌های جذاب در این قسمت طرح سقف شناور با ستون‌های C مشکی‌رنگ و حجم پردازی‌های ملایم روی درها و گلگیر عقب است. تنها مشکل جزئی در طراحی پروفیل جانبی M4 را شاید بتوان اوورهنگ کشیده جلو دانست اما برخلاف اکثر خودروهای چینی، رینگ‌ها با اندازه کلی M4 تناسب دارند. این ماشین در عقب هم با چراغ‌های بومرنگ شکلی با گرافیک چشمگیر که توسط یک نوار LED به هم متصل شده‌اند نمای جذابی را به نمایش می‌گذارد.

حال و هوای لوکس M4 به داخل آن‌هم کشیده شده است. در اینجا شاهد داشبوردی ساده و جذاب هستیم که دریچه‌های تهویه دایره‌ای و تریم دورنگ در آن جلب‌توجه می‌کند. این طرح دورنگ در صندلی‌ها هم ادامه پیدا کرده، فضای لوکسی به کابین خودرو بخشیده است. در بالای داشبورد، یک صفحه‌نمایش عریض جای گرفته که از دو نمایشگر تشکیل شده که یکی از آن‌ها لمسی است. این نمایشگر 10.25 اینچی از منوهای واضحی بهره می‌برد که کار با آن را آسان خواهد کرد. همچنین در سرتاسر کابین بلندگوهای متعددی تعبیه شده است که نوید تجربه صوتی جذابی را می‌دهد. کنسول مرکزی M4 تریم مشکی براقی دارد و روی آن شیفتر گیربکس، کنترل‌های فیزیکی سیستم تهویه، جا لیوانی و محفظه اشیا تعبیه شده است.

Pic 3 Suba M4 interior.jpg

استفاده سخاوتمندانه از تزئینات نقره‌ای روی غربیلک فرمان و دوخت لوزی شکل روی پانل درها نیز جذابیت بیشتری به کابین خودرو بخشیده‌اند. همان‌طور که اشاره شد، M4 خودرویی هفت‌نفره با سه ردیف صندلی است ولی دو ردیف صندلی عقب به‌صورت کاملاً تخت در کف خودرو جمع می‌شوند و فضای بار بزرگی را فراهم می‌کنند. در همین حال، آپشن‌های فراوانی مثل گرم‌کن و سردکن صندلی‌های ردیف اول و دوم، تنظیم برقی 10 جهته صندلی راننده و 4 جهته صندلی سرنشین جلو، ماساژور پنج حالته صندلی راننده، تودوزی چرمی و نورپردازی داخلی، حس و حالی کاملاً لوکس و همین‌طور بالاترین سطح رفاه و آسودگی را در سفرهای طولانی برای سرنشینان فراهم می‌کند.

زیر کاپوت سوبا M4 یک پیشرانه 1.5 لیتری چهار سیلندر قرار گرفته است که هرچند حجم پایینی دارد اما به لطف توربوشارژر و سیستم GDI یا تزریق مستقیم سوخت، 195 اسب بخار قدرت و 285 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که اعداد قابل‌توجهی هستند. انتقال نیروی این موتور به چرخ‌های جلو هم توسط یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه تر صورت می‌گیرد تا شاهد عملکرد معقولی باشیم. به‌طورکلی، سوبا M4 یک خودروی خانوادگی لوکس، مدرن، مجهز و باکیفیت است که می‌تواند جایگاه خاصی در بازار کشورمان داشته باشد. همچنین فرداموتورز قصد دارد خدمات پس از فروش ویژه‌ای را هم برای این ماشین در نظر بگیرد که متناسب با شخصیت لوکس و سطح بالای آن خواهد بود.



نظرات

  • فرزانه فرزانه (7 اسفند 1401 ساعت 00:51)

    سلام و وقت بخیر
    یه خبری پخش شده توی بازار که قراره سایپا و ایرانخودرو این چهارشنبه هر ماشینی رو میخوای ثبت نام کنیم و سه ماهه بدن لطفا صحت خبر رو تایید یا تکذیب کنید

    علیرضا میرهادی علیرضا میرهادی (7 اسفند 1401 ساعت 10:11)

    سلام
    این خبر از طرف وزارت صمت منتشر شده اما خودروسازی ها هنوزز جزئیاتی اعلام نکردن.