1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. تحویل خودروهای طرح یکپارچه با قیمت‌های جدید شورای رقابت

تحویل خودروهای طرح یکپارچه با قیمت‌های جدید شورای رقابت

16 فروردین 1402
  • 9

امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت همزمان با برگزاری جلسه نهایی شورای رقابت در خصوص قیمت فروش کارخانه‌ای خودروها ضمن تاکید مجدد بر تعیین قیمت و همینطور فرمول محاسبه قیمت کارخانه ای خودروها توسط شورای رقابت، اعلام کرد که خودروهای عرضه شده در طرح فروش یکپارچه نیز بر اساس قیمت روز اعلامی توسط شورا تحویل خواهند شد.

جلسه شورای رقابت عصر دیروز سه شنبه 15 فروردین ماه برگزار شد و قیمت فروش کارخانه‌ای خودروها در آن بررسی و در خصوص نتیجه و خروجی نهایی دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری تصمیم‌گیری شد؛

به گفته یکی از مسئولان شورای رقابت، طی جلسه اصلی شورا که دیروز برگزار شد، نتیجه‌گیری‌های کارگروه‌های مختلف در صحن شورا مطرح و رای‌گیری شده و پروسه ابلاغ آغاز شده است. در واقع شورای رقابت به دستگاه‌های متولی از جمله سازمان حمایت و وزارت صمت اعلام می‌کند که از منظر شورا قیمت‌های خودروی داخلی و وارداتی می‌تواند به تفکیک اعلام شود.

قیمت خودروهای طرح یکپارچه براساس قیمت‌های جدید خواهد بود

به دنبال برگزاری جلسه مذکور شورای رقابت، امید قالیباف- سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت۰ ضمن تاکید براینکه متولی و نهاد تصمیم‌گیر برای قیمت محصولات دو خودروساز بزرگ، شورای رقابت است، اظهار کرد: شورای رقابت امروز (سه‌شنبه) برای قیمت‌ جدید خودروهای مشمول قیمت‌گذاری شورای رقابت تصمیم‌گیری خواهد کرد و قیمت‌های جدید توسط این شورا پس از تصمیم‌گیری نهایی اعلام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: خودروهایی که در طرح یکپارچه فروش خودروهای داخلی عرضه شده و به فروش می‌رسند، بر اساس قیمتِ روز اعلامی توسط شورای رقابت خواهد بود.

گفتنی است که در ۱۶ بهمن ماه سال گذشته،  به دنبال اعتقاد بر انحصاری بودن بازار خودروهای سواری، دستورالعمل تنظیم بازار خودرو ابلاغ و منتشر شد. بر اساس دستورالعمل صادر شده توسط شورای رقابت برای تنظیم بازار خودرو،  فرمول قیمت‌گذاری خودروهای سواری و شیوه اعمال آن تعیین شد.

برای تعیین قیمت پایه، برای هر خودرویی که در داخل کشور تولید می‌شود، باید سه خودروی مشابه خارجی شناسایی و میانگین قیمت سه خودروی خارجی به دلار مشخص شود. سپس قیمت با نرخ ارز مرکز مبادله به ریال تبدیل و با قیمت سازمان حمایت مقایسه شود، این خودروها درجه‌بندی شده و از A تا F طبقه‌بندی می‌شوند. متناسب با این رتبه‌بندی یا قیمت سازمان حمایت انتخاب می‌شود یا متناسب با شرایطی که قیمت پایه رقابتی مشخص می‌شود، شورای رقابت تصمیم بگیرد قیمت دیگری را مبنا قرار دهد. این فرایند شامل همه خودروهای داخلی می‌شود.

همچنین یادآوری می‌شود که آخرین به‌روزرسانی قیمت خودروها درب کارخانه، مربوط به آذر ماه ۱۴۰۰ بوده و طی یکسال گذشته، قیمت "رسمی" محصولات دو خودروساز بزرگ ثابت ماند. این در حالیست که تا پیش از آن، سالانه دوبار قیمت محصولات خودروسازان بر اساس نرخ تورمی اعلامی از سوی بانک مرکزی افزایش پیدا می‌کرد؛ بر این اساس خودرو تنها کالایی بود که در سال ۱۴۰۱ افزایش قیمت به صورت رسمی و مصوب را به خود ندید.

اما با بازگشت شورای رقابت به عرصه قیمت‌گذاری خودروها، براساس مصوبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۱  شورای رقابت تصمیم بر این شد که قیمت محصولات خودروسازان بایستی اصلاح شود، البته این اصلاح و به‌روز شدن قیمت خودروها به عمر سال ۱۴۰۱ قد نداد و در نهایت مقرر شد که در نیمه دوم فروردین ماه ۱۴۰۲ قیمت محصولات ایران‌خودرو و سایپا براساس نرخ تورم و محاسبه سود معقول به‌ روز و اصلاح شود.

منبع ایسنا


نظرات

  • حمید حمید (19 فروردین 1402 ساعت 22:27)

    خدایا شر اینا رو از سر ما کم کن
    به خدا از دست اینا نمیدونیم ب کجا پناه ببریم باوا به جان اونی که می پرستین به فکر ما هم باشید که داریم وام با سود 23 درصد پرداخت می کنیم مگه ما چه گناهی کردیم که باید جور بی تدبیری شما رو بکشیم مگه ما مردم همین سرزمین نیستم ای داد ای بیداد به داد ما برسید لطفا ی کم به ما ترحم کنید

  • مهدی مهدی (19 فروردین 1402 ساعت 00:17)

    دلالها با قیمت پایئن خریدن و ۴ برابر دارن تو بازار میفروشن حالا که نوبت مصرف کننده واقعی رسیده که بخره قرار گرونش کنن عجب که دستتون با دلال تو یه کاسس

  • Abbas Abbas (18 فروردین 1402 ساعت 11:54)

    همش فیلمه تا پولهامون بخابونن بانکها نقدینگی داشته باشن مگه مریضید بگید قیمت واگه توان خرید نداریم انصراف بدیم .متما اینم بورس دوم هرسال یجور از مردم سواستفاده میکنن خدارحم کنه

  • انسان انسان (18 فروردین 1402 ساعت 10:54)

    سلام
    کل صنعت خودرو، افرادی که به طور مستقیم و غیر مستقیم به همراه خانواده‌اشان در آن در حال زندگی و امرار معاش هستند ۵۰۰ هزار نفر نمی‌شوند؛
    جالبه که این تعداد یه مملکت و یه ملت و یه تمدن رو گروگان گرفته‌اند
    این همه نارضایتی و تنفر رو واقعاً کم کسی هست بتونه ایجاد کنه،
    عجب تدبیر و عجب هوشمندی‌ای دارید
    یه خودرو مشابه در تولید کننده خارجی چند هستش که شما حتی با قیمت دروغین و بالای دلار بازار که به دست خودتان هست یعنی ۵۵ هزار تومان بعد از هزاران کیلومتر به مرز می‌رسه ۵۰۰ میلیون تومان هستش با این همه امکانات،
    خودتون رو فیلم کنید
    با امکانات ارتباطی جهانی و افزایش آگاهی هنوز ملت رو ابله فرض می‌کنید
    خیلی چلفتید
    به روزتر و دانایانه‌تر و دلسوزانه‌تر و انسانی‌تر به دور از هر مذهب و مسلکی فکر کنید

  • انسان انسان (18 فروردین 1402 ساعت 10:53)

    سلام
    کل صنعت خودرو، افرادی که به طور مستقیم و غیر مستقیم به همراه خانواده‌اشان در آن در حال زندگی و امرار معاش هستند ۵۰۰ هزار نفر نمی‌شوند؛
    جالبه که این تعداد یه مملکت و یه ملت و یه تمدن رو گروگان گرفته‌اند
    این همه نارضایتی و تنفر رو واقعاً کم کسی هست بتونه ایجاد کنه،
    عجب تدبیر و عجب هوشمندی‌ای دارید
    یه خودرو مشابه در تولید کننده خارجی چند هستش که شما حتی با قیمت دروغین و بالای دلار بازار که به دست خودتان هست یعنی ۵۵ هزار تومان بعد از هزاران کیلومتر به مرز می‌رسه ۵۰۰ میلیون تومان هستش با این همه امکانات،
    خودتون رو فیلم کنید
    با امکانات ارتباطی جهانی و افزایش آگاهی هنوز ملت رو ابله فرض می‌کنید
    خیلی چلفتید
    به روزتر و دانایانه‌تر و دلسوزانه‌تر و انسانی‌تر به دور از هر مذهب و مسلکی فکر کنید

  • حسین حسین (18 فروردین 1402 ساعت 08:47)

    مردم از کجا بیاورند با قیمت جدید خودرو تهیه کنند؟!!!!! مگه شما استعلام نکردید و دیدید اینها همان افراد ناتوان از خودرو و محتاج هستند، پس گرانی در مورد اینها چیه؟!!!!

  • غضنفر غضنفر (18 فروردین 1402 ساعت 00:20)

    شما فقط تو دنیا یه کشوری رو مثال بزنید که این طوری به مردمش خودرو میفروشه

  • غضنفر غضنفر (18 فروردین 1402 ساعت 00:17)

    شما فقط تو دنیا یه کشوری رو مثال بزنید که به مردم کشورش اینجوری خودرو میفروشه؟؟؟؟درد همینه که یه عده دکترای کاغذی با سلام و صلوات گرفتن شدن همه کاره مملکت

  • noog noog (16 فروردین 1402 ساعت 10:01)

    بسلامتی.مبارکی.جالبترین بخش اینه که میگن قیمت جدید رو براساس تورم و سود معقول خودرو ساز تنظیم میکنن.(اصلا کاری ندارم به اینکه تا الان خودروسازها چقدر بی ضابطه اما هدف مند برای خودشون قیمتها رو از طریق بهانه افزایش دلار یا بورس بردن بالا) ، چرا چرا چرا حقوق کارگر یا کارمند یا بطور کل درامد اکثریت مردم روطبق تورم و افزایش دلار بالا نمیبرن.اینکه مردمی که پول گذاشتن یک ماه به نیت گرفتن ماشین قیمت پایینتر و احتمالا فروشش بعدا تا یه سودی بکنن رو نمیشه ایراد گرفت اما یه این فکر کنیم اگه همه با هم نخریم یا پول نذاریم چی میشه. بذارید خودروساز منت مردم رو بکشه نه مردم منت خودروساز رو.