1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. نقض قانون دسترسی به اطلاعات آزاد توسط شورای رقابت

نقض قانون دسترسی به اطلاعات آزاد توسط شورای رقابت

19 فروردین 1402
  • 1

در روز های اخیر شورای رقابت با قیمت گذاری خودرو ها و عدم اعلام آن ها باعث ایجاد حواشی بسیاری در بازار ایران شده بود. در همین راستا مدیر سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات گفت: شورای رقابت با منتشر نکردن قیمت جدید خودرو‌ها قانون انتشار و دسترسی آزاد به‌ اطلاعات را نقض کرده است.

حسن صمیم نیک‌پی گفت: بر اساس قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، قانون انتشار دارای 2 رکن انتشار و دیگری دسترسی است.

وی ادامه داد: بر اساس ماده 5 این قانون، مؤسسات مشمول مکلفند در سریعترین زمان ممکن اطلاعات را در اختیار مردم قرار دهند، در همین ماده یک تبصره وجود دارد که اطلاعاتی که متضمن حق و تأیید برای مردم است باید علاوه بر موارد قانونی موجود، از طریق انتشار و اعلان عمومی رسانه‌های همگانی به اطلاع مردم برسد.

مدیر سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات افزود: از طرفی هر دستگاهی که ابلاغ و نگهداری از سند را اجرا و نظارت می‌کند موظف است که چه به‌صورت درخواست متقاضی و چه به‌صورت انتشار عمومی این وظیفه را انجام دهد و اطلاعات متضمن از تکلیف عمومی بر اساس این قانون قابل طبقه‌بندی نیست.

وی گفت: دستگاه‌های تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیرنده از جمله شورای رقابت و شورا‌های دیگری که برای مردم تصمیم می‌گیرند و وظایفی را نسبت به آن‌ها تعیین می‌کنند موظفند اطلاعات را منتشر کنند.

مدیر سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در پاسخ به سؤالی درخصوص عدم انتشار اطلاعات گفت: مقرراتی به‌جهت عدم اجرای مقررات قانون و عدم رعایت مهلت‌های قانونی در فصل ششم تعیین شده است که ضمن جرم‌انگاری مادی، جرم‌انگاری کیفری و مدنی چه از سوی متقاضی و چه از سوی مدعی العموم تحت پیگیری قرار گیرد.

وی اضافه کرد: سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات بستری است برای دستگاه‌های مشمول قانون تا از طریق اتصال به این سامانه، اطلاعات را نظارت‌پذیرتر در اختیار بگذارند و، اما دستگاه‌هایی هم که مشمول قانون هستند و به این سامانه متصل نیستند هم موظف به رعایت مقررات قانونی هستند.

به‌گفته نیک‌پی عدم اتصال به سامانه دسترسی به اطلاعات آزاد این وظایف را نقض نمی‌کند و کلیه مؤسسات عمومی مشمول قانون، موظف به رعایت مقررات قانونی هستند، یعنی حتی اگر دستگاهی در این سامانه مشمول است، ولی متصل نیست متقاضی اطلاعات می‌تواند برحسب مقررات آیین‌نامه اجرایی درخواست اطلاعات کند و طی 10 روز موظف به پاسخ به آن متقاضی هستند.

گفتنی است شورای رقابت قرار بود روز سه‌شنبه 15 فروردین قیمت‌های جدید خودرو را اعلام کند، اما تاکنون اعلام نکرده است و پاسکاری اعلام قیمت بین وزارت صمت و شورای رقابت بدون توجه به قانون ادامه دارد.

بر اساس ماده 5 قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، مؤسسات عمومی مکلفند اطلاعات موضوع این قانون را در حداقل زمان ممکن و بدون تبعیض در دسترس مردم قرار دهند، اما شورای رقابت بدون درنظر گرفتن قانون همچنان قیمت‌های جدید را منتشر و اعلام عمومی نکرده است.

منبع تسنیم


نظرات

  • کاربر سایت کاربر سایت (20 فروردین 1402 ساعت 11:51)

    انشالاکه گرون نمی‌شود