1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. وعده وزیر اقتصاد: افزایش کیفیت و تیراژ خودرو

وعده وزیر اقتصاد: افزایش کیفیت و تیراژ خودرو

22 فروردین 1402
  • 2

وزیر اقتصاد در گفتگویی وعده داد به خودروسازان کمک می کنند تا کیفیت محصولات خود را افزایش داده و از زیاندهی فاصله بگیرند.

سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد گفت: با توجه به اینکه مصوبه شورای رقابت مبتنی بر صورتهای مالی نیمه نخست 1401 است اگر شورای رقابت تصمیم به اصلاح بر اساس صورت مالی نیمه دوم سال ۱۴۰۱ بگیرد، اقدام خواهد کرد.

خاندوزی افزود: همزمان کمک می‌کنیم زیاندهی تولید کاهش یابد و انگیزه و تیراژ و کیفیت تولید افزایش پیدا کند.

وزیر اقتصاد ادامه داد: افزایش قیمت خودرو نیز از ۳۵ درصد به ۲۹ درصد کاهش یافته است و برنامه وزارت صمت این است که با به کارگیری سایر تدابیر نسبت به تیراژ بالاتر تولید اقدام کرده و آرامش و ثبات را به بازار خودرو برگردانیم.

خاندوزی گفت: وزارت صمت سعی کرد کمک کند عقب افتادگی‌های سال ۹۷، ۹۸ و ۹۹ جبران شو. بر همین اساس در سال ۱۴۰۱ معادل ۳۹ درصد رشد تولید خودرو داشتیم و بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید شد و برنامه امسال هم تولید ۱.۶ میلیون دستگاه است. این اقدام به جبران کمبودها و عرضه بیشتر منجر خواهد شد.

سخنگوی اقتصادی دولت تاکید کرد: تقاضای مازاد هم داریم که البته به دلیل جهش‌های ارزی، بخشی از این تقاضاها مربوط به تقاضاهای احتیاطی است که با تقاضای اصلی متفاوت است.

وی افزود: وزارت صمت هفته پیش برنامه دقیقی را با ملاحظه مؤلفه‌های قیمتی و مؤلفه‌های مقداری (تیراژ) در سال جاری به ریاست جمهوری ارسال کرد.

خاندوزی گفت: مذاکرات لازم با شورای رقابت صورت گرفته تا مجموع برنامه‌های وزارت صمت مکمل با شورای رقابت باشد تا هدف سال جاری وزارت صمت محقق شود.

علت نامه مخبر به شورای رقابت

وی در مورد نامه معاون اول رئیس جمهور به شورای رقابت برای تعدیل قیمت‌ها نیز تصریح کرد: نامه مخبر مبنی بر مخالفت با افزایش قیمت نبود بلکه مبنی بر بازنگری مصوبه شورای رقابت بود. پس از برگزاری جلسات نیز افزایش قیمت به صورت میانگین از ۳۵ درصد به ۲۹ درصد کاهش یافت.

وزیر اقتصاد اظهار داشت: امیدواریم سایر نهادهای عامل بر تولید و واردات در سال جاری حداکثر همکاری را انجام دهند تا بدون اتخاد سیاست‌های ناهماهنگ، کمک شود تولید و عرضه خودرو با قیمت قابل دسترس، افزایش یابد.

خاندوزی تاکید کرد: اگر جامعه مطمئن باشد که هر زمان بخواهد می‌تواند با قیمت منصفانه خودرو بخرد قطعاً التهابات سال ۱۴۰۱ را برای سال جاری نخواهیم داشت.



نظرات

  • خودتی خودتی (23 فروردین 1402 ساعت 20:29)

    کاهش قیمت و افزایش کیفیت واقعی.
    نه افزایش قیمت و تقلب در کیفیت!

    ما پول مفت دیگه نمیدیم. دیگه اون دوران تموم شد و رفت. جمع کنید برید. حالا هی جو توی بازار با دلالان تون بدین و چندتا صفر جلوی قیمت ها اضافه کنید بازم فایده نداره.

    تمامی ماشین های سدان تولید داخل حداکثر 30 میلیون تومن قیمت داره و تمامی ماشین های شاسی حداکثر 50 میلیون تومن!
    تمام.

  • علی علی (22 فروردین 1402 ساعت 13:28)

    جناب خاندوزی نکته اینجاست که مردم مطمئن هستند حالا حالاها نمی‌تونن خودرو رو با قیمت منصفانه هر زمان که میخوان بخرن!
    پس آش همون آش و کاسه هم همون کاسه هست!
    کما اینکه گاریسازان هم راهش رو بلد شدن و بعد از هر افزایش قیمتی که موجب افزایش قیمت بازار آزاد هم میشه، مقداری عرضه رو انجام میدن اما مجددا عرضه قطره‌چکانی میشه و قیمت بازار باز هم بالاتر میره و اینبار گاریساز میاد میگه من دارم ضرر میدم و ببینید دلال چقدر داره رانت میخوره! این رانت رو بدین به من که بیشتر تولید کنم و افزایش قیمت میخوام!
    و مجددا این چرخه هی تکرار میشه!
    شما سه سال پیش به یکی میگفتی نیسان آبی قیمت کارخونه میشه نیم میلیارد بهت انگ ضدانقلاب میزد! حالا هم اوضاع رو ببینید!
    البته که مقصر اصلی این ظلم واضح خود مردم هستن... وقتی میلیونی میرن تو صف خودروهای بی‌کیفیت اونم برای رانت، معلومه گاریساز هم سواری میگیره.
    به امید روزی که مردم سر عقل بیان و لااقل پولشون به خرید این گاری‌ها نرسه و این ارابه‌سازان مرگ رو تحریم کنن...