گفته می شود که دومین دور فروش بزرگ خودرو های داخلی در تاریخ ۱۶ اردیبهشتماه جاری آغاز میشود، اما این موضوع به نتیجه استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت گره خورده است. رضا فاطمی امین قرار است امروز به مجلس شورای اسلامی برود تا برای دومینبار استیضاح شود. به نظر میرسد محور اصلی استیضاح مسائل مربوط به خودروها باشد. بنابراین، امروز گمانهزنیها در مورد سرنوشت استیضاح وزیر صمت پایان میباید یافته شود و مشخص خواهد شد که آیا فاطمی امین همچنان در ساختمان معروف خیابان سمیه ساکن خواهد ماند یا باید آن را ترک کند.
استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت نقش مهمی در آینده سیاستهای خودرویی کشور خواهد داشت. اگر فاطمی امین بار دیگر اعتماد مجلسیها را جلب کند و در «سمیه» بماند، سیاستهای فعلی (حالا شاید با تغییراتی در شکل و شمایل و اجرا) احتمالا ادامه خواهد داشت. اما اگر بهارستانیها وی را بیندازند، ممکن است سکاندار بعدی صمت سیاستهای خودرویی جدیدی را در پیش بگیرد. علاوه بر مسائل کلان خودرو که سرنوشت آنها به ماندن و نماندن فاطمی امین گره خورده، برخی مسائل جزئیتر نیز ارتباط مستقیم با نتیجه استیضاح وی دارد. در این بین، مرحله دوم فروش بزرگ خودروهای داخلی که قرار است شانزدهم اردیبهشت امسال برگزار شود، یکی از مواردی است که امکان دارد در صورت رای مثبت به برکناری فاطمیامین، با تغییراتی در زمان و شکل اجرا و حتی ماهیت کلیاش مواجه شود.
در صورتی که وزیر صمت نتواند بار دیگر اعتماد مجلسیها را جلب کند، مرحله دوم فروش خودروهای داخلی ممکن است به تاخیر بیفتد یا حتی لغو شود و شرایط جدیدی برای عرضه خودروهای داخلی تعریف شود. در صورت عدم رای اعتماد دوباره به فاطمی امین، دولت باید برای وزارت صمت سرپرست تعیین کرده یا گزینهای قطعی را معرفی کند. بنابراین، احتمال اینکه حداقل اجرای طرحها و برنامههای کوتاهمدتی مانند مرحله دوم فروش خودروهای داخلی به تاخیر بیفتد زیاد است. همچنین، ممکن است سرپرست جدید وزارت صمت اصلا روش فعلی فروش خودروهای داخلی را نپسندد و از همان ابتدای حضور در این وزارتخانه قیدش را بزند.
در صورتی که فاطمی امین بتواند بار دیگر اعتماد مجلسیها را به دست بیاورد، مرحله دوم فروش خودروهای داخلی با همان شکل و شمایل قبلی و در تاریخ مقرر یا شاید با چند روز تاخیر، اجرا خواهد شد. در مرحله قبلی، بیش از ۹۳۰ هزار تقاضا به ثبت رسید که بیش از ۷۸۰ هزار تقاضای آن به محصولات ایرانخودرو مربوط بود. با توجه به اینکه ایرانخودرو تقریبا به اندازه تمام تولید امسال خود، تقاضا دریافت کرده و متعهد به اجابت آنهاست، به احتمال زیاد در مرحله دوم فروش تنها هایما را عرضه خواهد کرد و باقی خودروها را محصولات سایپا و شرکتهای بخش خصوصی تشکیل خواهند داد.