1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. بازار ایران در انتظار وارداتی ها

بازار ایران در انتظار وارداتی ها

11 اردیبهشت 1402
  • 0

اولین گروه خودرو های وارداتی از بندر خشک آپرین به تهران وارد شدند. بخشی از خودروهای وارداتی حدود یک ماه پیش به بنادر کشور رسیده بودند، اما ترخیص آنها هنوز انجام نشده بود. وزارت صنعت، معدن و تجارت می گوید مسئله تأخیر در ترخیص کالاها را به دلیل قانونی که مربوط به واردات خودرو در سال‌های غیرتحریمی صنعت خودرو (قبل از سال ۹۷) بوده است.

بر اساس شنیده‌ها، واردات برخی از خودروهای هیوندای به خاطر مسائل گمرکی و استانداردها با مشکلاتی روبه‌رو است و بنا شده که شرکت واردکننده با همکاری شرکت خودروساز تغییرات جدید را اعمال کند. با توجه به اینکه سازمان ملی استاندارد، مهر تأیید بر واردات این مدل خودروها نزده واردات این برند با تأخیر همراه خواهد شد. سازمان ملی استاندارد در صدور گواهینامه EMark (استاندارد خودروسازی اتحادیه اروپا) این مدل خودروها عنوان کرده که کمربندی ایمنی، منطبق با استاندارد نیست. در این میان واردات سایر خودروها چون چانگان، زوتی، فیات، کیا و میتسوبیشی بدون هیچ مشکلی انجام خواهد شد.

تداوم افت بیشتر قیمت

محسن احمدی، کارشناس بازار خودروهای خارجی به «ایران»، گفت: با ترخیص اولین سری از خودروهای وارداتی، قیمت خودروهای خارجی بین 30 تا 55 میلیون تومان در بازار کاهش یافت؛ بدین جهت اگر روند واردات تسریع شود و حجم بیشتری از خودروهای وارداتی عرضه شود، تنزل قیمت‌ها تا 150 میلیون تومان هم خواهد بود. اکثر کسانی که در سامانه یکپارچه عرضه خودرو برای خودروهای وارداتی ثبت‌نام کردند، می‌خواهند خودروی خود را در بازار به فروش برسانند. از همین رو طی روزهای آینده تعداد زیادی خودروی خارجی در بازار خواهیم داشت و به طور قطع این افزایش عرضه منجر به کاهش قیمت‌ها خواهد شد.

این کارشناس بازار خودرو گفت: اگر روند واردات و ترخیص خودروهای وارداتی سرعت بیشتری پیدا کند، قیمت‌ها با سرعت بیشتری افت خواهد کرد.

عرضه در سامانه یکپارچه

مهدی ضیغمی، مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت، گفت: با تلاش وزارت صنعت، معدن و تجارت و دستگاه‌های مرتبط بعد از 5 سال وقفه، اولین سری از خودروهای وارداتی از گمرک ترخیص شد. از این‌رو طی روزهای آینده سری جدید خودروها وارد کشور خواهد شد و عملیات تخلیه آنها در بنادر انجام می‌شود.

مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت درباره قیمت خودروهای وارداتی گفت: در روزهای آینده قیمت نهایی خودروهای وارداتی از سوی سازمان حمایت نهایی خواهد شد و پس از آن عرضه خودروها بر اساس اولویت‌بندی‌ها انجام می‌شود.

او با اعلام اینکه واردات خودرو تا دو ماه آینده سرعت بیشتری خواهد گرفت چرا که با مصوبه‌ای که وزیر صمت داده است، مسیر واردات خودرو تسهیل می‌شود، تصریح کرد: هفته آتی با حل چالش‌های مربوط به گمرک و سازمان ملی استاندارد، عرضه خودروهای وارداتی به متقاضیان مشخص‌شده در سامانه یکپارچه عرضه خودرو آغاز می‌شود.

مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت از ورود 1500 خودروی خارجی دیگر به کشور خبر داد و گفت: این خودروها در فرایند دریافت مجوزهای ترخیص از گمرک هستند و پس از دریافت تأییدیه‌های استاندارد و همزمان با عرضه، قیمت این خودروها نیز اعلام خواهد شد؛ این تعداد خودرو از برندهای فیات، زوتی، چانگان، هیوندای، کیا و میتسوبیشی است که به مرور عرضه خواهند شد.



نظرات