1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. واردات خودرو برای هر شخص باید آزاد شود

واردات خودرو برای هر شخص باید آزاد شود

12 اردیبهشت 1402
  • 0

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان نشست علنی دیروز مجلس تقاضای دولت برای بررسی لایحه الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو را بررسی کرده و در نهایت با بررسی این لایحه به صورت دو فوریتی موافقت کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی تأکید کردند که اگر قرار است واردات خودرو در تنظیم بازار تأثیری بر جای بگذارد، باید امکان واردات به هر فردی داده شده و انحصار در واردات خودرو شکسته شود.

جواد نیک‌بین در مخالفت با بررسی این لایحه به صورت دو فوریتی بیان کرد: تاکنون، همه وزیرانی که در حوزه صنعت، معدن و تجارت در صحن مجلس شورای اسلامی استیضاح شده اند، به دلیل بحث خودرو به مشکل برخورده‌اند. به دلیل اینکه مافیای خودرو جلوی واردات خودرو را گرفته است، همیشه این وزرا بوده‌اند که مشکلات را تجربه کرده‌اند. من با اصل واردات هیچ مخالفتی ندارم، اما مساله آنجاست که آیین‌نامه‌ای که برای واردات خودرو نوشته می‌شود، به گونه‌ای است که می‌تواند منجر به اختلاس و فساد شود.

واردات خودرو می‌تواند دارویی برای صنعت خودرو باشد، اگر آیین‌نامه اجرایی آن سهل گرفته شده و همه مردم بتوانند خودرو وارد کنند. نباید باز هم به پای مافیایی که سالیان سال است صنعت خودرو را زمین‌گیر کرده است، در واردات به میدان بیاید. هر ایرانی باید مجاز باشد که یک خودرو وارد کند.

محمدرضا احمدی در موافقت با بررسی این لایحه به صورت دو فوریتی بیان کرد: همه ما می‌دانیم که وضعیت قیمت و کیفیت خودرو در بازار بسیار آشفته است و مناسب نیست. مردم حق دارند که از بهترین خودروها استفاده کنند. قیمت پراید از زمانی که پایین بود، امروز به شدت افزایش یافته است و می‌تواند در تنظیم بازار خودرو موثر باشد.

سید کاظم دلخوش در مخالفت با بررسی این لایحه به صورت دو فوریتی بیان کرد: ما در کمیسیون تلفیق نیز این موضوع را مطرح کردیم و مجلس شورای اسلامی آن را تصویب کرد. اما در مجمع تشخیص مصلحت نظام، این لایحه حذف شد. ما می‌دانیم که دولت این لایحه را به مجلس آورده است تا وزیر صنعت، معدن و تجارت حفظ شود. اما حرف اصلی این است که شأن ملت ما فراتر از این است. چرا اجازه نمی‌دهید همه خودرو وارد کنند؟ ما از خودروسازان حمایت کرده‌ایم و امروز نتیجه آن مشخص است.

در این لایحه، برای تنظیم بازار خودرو، امکان واردات خودروهای کارکرده فراهم شده است و حتی قید کمتر از پنج سال هم نیاورده‌اند، در حالی که در کشورهای خارجی، خودروهای پنج ساله عمر خود را کرده‌اند. نباید کشور را زباله‌دان ماشین‌های کارکرده خارجی کرد.

رسول فرخی‌میکال در موافقت با بررسی این لایحه به صورت دو فوریتی اظهار کرد: یکی از بحث‌هایی که امروز در کشور مورد نیاز است، توجه به کیفیت و قیمت خودرو است؛ کاری که خودروسازان داخلی توان انجام آن را ندارند. هم قیمت خودرو نجومی شده است و هم کیفیت آن نامناسب است. واردات خودرو می‌تواند این انحصار را بشکند و دست مافیای خودرو را کوتاه کند. ان‌شاءالله با تصویب این لایحه، بتوانیم انحصار را از بین ببریم. همچنین، دولت باید بحث واردات خودروهای نو را نیز در اولویت قرار دهد.

منبع Car.ir


نظرات