واردات خودرو؛ راه رقابتی شدن بازار

18 اردیبهشت 140217:45
2 دقیقه


واردات خودرو؛ راه رقابتی شدن بازار

سخنگوی شورای رقابت با تأکید بر اینکه راه‌حل رقابتی شدن بازار واردات خودرو است، بیان کرد: زمانی که بازار به شکل غیرمعقولی محدود شده است، به سمت قیمت‌های بالاتر گرایش دارد. اگر اجازه دهیم درصدی از خودروها وارد شوند، رفاه مصرف‌کننده بیشتر خواهد شد و خودروسازها نیز از قیمت‌ها رضایت خواهند داشت.

اسماعیل شجاعی با اشاره به تعیین قیمت کارخانه‌ای خودروهای داخلی و خودروهای مونتاژی، بیان کرد: این قیمت‌گذاری بر اساس حسابداری قیمت تمام شده در سال قبل انجام شده است و ممکن است در مورد قیمت‌ها با توجه به محاسبات بعدی در یک بازه زمانی سه تا شش ماهه تجدید نظر شود. هم خودروسازها و هم مردم ممکن است به قیمت‌ها اعتراض داشته باشند و این اختلالی در بازار است که نه تولیدکننده رضایت داشته باشد و نه مصرف‌کننده. بنابراین، باید به یک قیمت معقول برسیم که امکان رضایت هر دو طرف وجود داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه راه‌حل رقابتی شدن بازار واردات خودرو است، بیان کرد: زمانی که بازار به شکل غیرمعقولی محدود شده است، به سمت قیمت‌های بالاتر گرایش دارد. اگر اجازه دهیم درصدی از خودروها وارد شوند، رفاه مصرف‌کننده بیشتر خواهد شد و خودروسازها نیز از قیمت‌ها رضایت خواهند داشت. اما در شرایط تورمی و محدودیت‌های مختلف، خودروسازها قطعاً درخواست افزایش قیمت خواهند داشت.

سخنگوی شورای رقابت با بیان اینکه ممکن است قیمت‌ها بعد از تجدید نظر کاهشی باشند، عنوان کرد: اگر شش ماه دیگر شرایط تورمی باشد، نمی‌توان قیمت خودرو را ثابت نگه داشت. باید اقدامی انجام دهیم که خودروسازها به شرایطی برسند که عرضه مازاد شود، نه اینکه مردم در صف بایستند. باید امکان واردات خودروهای خارجی فراهم شود و محدودیت‌های عرضه و طرح‌هایی مانند جوانی جمعیت و ... برداشته شوند. وقتی عرضه مازاد شود، قیمت‌ها نیز کاهش خواهند یافت.

منبع: Car.ir