1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. توضیحات شورای رقابت در مورد قیمت گذاری مونتاژی ها

توضیحات شورای رقابت در مورد قیمت گذاری مونتاژی ها

19 اردیبهشت 1402
  • 3

با تأکید بر اینکه راه‌حل رقابتی شدن بازار، واردات خودرو است، سخنگوی شورای رقابت اظهار داشت: زمانی که بازار به شکل غیرمعقولی محدود شده است، به سمت قیمت‌های بالاتر گرایش پیدا می‌کند. با اجازه دادن به ورود درصدی از خودروها، رفاه مصرف‌کنندگان بیشتر خواهد شد و خودروسازان نیز از قیمت‌ها رضایت خواهند داشت. به همین دلیل، ورود خودروهای وارداتی به بازار، به عنوان یک راهکار رقابتی، می‌تواند به بهبود شرایط بازار و افزایش رضایت مصرف‌کنندگان و خودروسازان کمک کند.

اسماعیل شجاعی با اشاره به تعیین قیمت کارخانه‌ای خودروهای داخلی و خودروهای مونتاژی، بیان کرد: این قیمت‌گذاری بر اساس حسابداری قیمت تمام‌شده در سال قبل انجام شده است و ممکن است در آینده، با توجه به محاسبات بعدی، در یک بازه زمانی سه تا شش‌ماهه، بازبینی شود. احتمال وجود اعتراضات از سوی خودروسازان و مصرف‌کنندگان نیز وجود دارد که می‌تواند باعث اختلال در بازار شود و هیچ یک از طرفین راضی نباشند. بنابراین، باید به یک قیمت معقول و منصفانه دست یافت که هر دو طرف، یعنی تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، راضی باشند و باعث بهبود شرایط بازار شود.

وی با تأکید بر اینکه واردات خودرو راه‌حل رقابتی شدن بازار است، اظهار داشت: زمانی که بازار به شکل غیرمعقولی محدود شده است، به سمت قیمت‌های بالاتر گرایش پیدا می‌کند. با اجازهن به ورود درصدی از خودروهای وارداتی، رفاه مصرف‌کنندگان بیشتر خواهد شد و خودروسازان نیز از قیمت‌ها رضایت خواهند داشت. با این حال، در شرایطی که تورم و محدودیت‌های مختلف ایجاد شود، خودروسازان قطعاً درخواست افزایش قیمت خواهند داشت. به همین دلیل، باید به یک قیمت منصفانه و متعادل دست یافت تا هر دو طرف، یعنی تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، راضی باشند و بازار بهبود یابد.

سخنگوی شورای رقابت با بیان اینکه ممکن است قیمت‌ها بعد از تجدیدنظر کاهش یابند، اظهار داشت: در صورتی که شرایط تورمی در آینده نیز ادامه داشته باشد، نمی‌توان قیمت خودرو را ثابت نگه داشت. باید اقداماتی انجام داد تا خودروسازان به شرایطی برسند که عرضه مازاد شود و مردم نیز نیاز خود را به خودروهای داخلی برطرف کنند، نه اینکه در صف‌های طولانی بایستند. برای این منظور، باید امکان واردات خودروهای خارجی فراهم شود و محدودیت‌های عرضه و طرح‌هایی مانند جوانی جمعیت و... برداشته شوند. وقتی عرضه مازاد شود، قیمت‌ها نیز به طور طبیعی کاهش خواهند یافت. به همین دلیل، باید به یک راهکار رقابتی و منصفانه دست یافت تا بازار خودرو بهبود یابد و رضایت مصرف‌کنندگان و خودروسازان به دست آید.

منبع Car.ir


نظرات

  • مهدی مهدی (22 اردیبهشت 1402 ساعت 20:45)

    شورای رقابت نباید اجازه بده که وزارت صمت و خودرو سازان تو کارش دخالت کنه همینطور که وزارت صمت کار خودش را انجام میدهد و نمی‌گذارد هیچ ارگانی در کارش دخالت کند

  • مهدی مهدی (22 اردیبهشت 1402 ساعت 20:41)

    شوارای رقابت نباید اجازه بده وزارت صمت یا خودرو سازان توی کارشون دخالت کند همینطور که وزارت صمت اجازه نمیده هیچ ارگانی توی کارش دخالت کنه همنطور که مردم قیمت‌های شورای رقابت را پذیرفتن و احترام گذاشتن

  • علی علی (20 اردیبهشت 1402 ساعت 07:15)

    شورای رقابت باید به پول پیش گرفتن خودروسازان هم ورود کنه. چرا خودروسازان 3 ماه زودتر پول بابت خودرو مونتاژی میگیرند؟ مگه مونتاژ یک خودرو چقدر زمان میبره؟ در طول سه ماه چند دوره میشه خودرو مونتاژ کرد؟ در اصل با پول مشتری سودهای نجومی میبرن و خودرو را چند برابر به مشتری تحویل میدن