خودرو آدم نمی‌کشد، راننده را دریابید!

12 بهمن 13958:33
5 دقیقه


خودرو آدم نمی‌کشد، راننده را دریابید!

وزیر صنعت ، معدن و تجارت با تاکید بر لزوم حرکت همگام صنعت کشور با تکنولوژی روز دنیا گفت: «صنایعی که نتوانند در مسیر کسب تکنولوژی های جدید حرکت و خود را با دانش روز منطبق کنند، رو به فنا خواهند بود.»

محمدرضا نعمت‌زاده در مراسم جایگزینی ۴۰هزار تاکسی فرسوده با محصولات ایران‌خودرو اظهار کرد: «بزرگ‌ترین موفقیت پروژه جایگزینی تاکسی‌های فرسوده، همکاری و تلاش جمعی کلیه دستگاه‌های مرتبط در اجرای این پروژه بزرگ بوده است.»

او با اشاره به اقدامات اولیه دولت درخصوص نوسازی سایر ناوگان فرسوده در کشور گفت: «امید است در ادامه طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده، استارت طرح نوسازی وانت‌بارها ، کامیون‌ها و اتوبوس‌های فرسوده نیز در کشور زده شود.»

او با اشاره به سهم صنعت خودرو در آلایندگی شهرها اظهار کرد: «وزارت صنعت، معدن و تجارت آمادگی دارد تا در جهت بهبود کیفی تولیدات خودروسازان و رفع مشکلات ناشی از صنایع آلاینده اقدام کند.»

او در ادامه از تعهد نسبت به تولید خودروهایی با استاندارد آلایندگی یور ۵ در سال آتی خبر داد و گفت: «در راستای تولید موتورهای به‌روز و کم‌مصرف با ۲ موسسه تحقیقاتی برای طراحی موتورهای سه‌سیلندر و کم‌مصرف مذاکراتی صورت گرفته است، به‌طوری‌که در این جریان ایران‌خودرو با موسسه‌ای آلمانی و سایپا نیز با شرکتی اتریشی قراردادهایی را امضا کرده‌اند.»

خودرو آدم نمی‌کشد، راننده را دریابید!

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین اظهار کرد: « گاهی گفته می‌شود خودروهای داخلی، این تعداد آدم می‌کشد در حالی که راننده می‌کشد، چه ربطی به خودرو دارد؟ راننده باید حواسش به رانندگی باشد، اما اینگونه نیست.»

نعمت‌زاده ادامه داد: «در گذشته می‌گفتند خودروهای پژو آتش می‌گیرند، بررسی کردیم معلوم شد یک محموله شیلنگ بنزین از خارج وارد شده است که مقاومت لازم را ندارد، در نتیجه لوله باز می‌شود و بنزین آتش می‌گیرد.»

فراخوان باید به فرهنگ تبدیل شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین تاکید کرد: «خودروسازان ایرانی واقعا از انجام فراخوان برای حل رفع عیب خودرو خجالت می‌کشند، در حالی که این کار هنر است که خودروساز اعلام کند خودروهای تولیدی ما این مشکلات را دارند، آنها را بیاورید تا رفع عیب شود.»

واردات خودرو انحصاری نیست

از دیگر سو، در این برنامه معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت روند فعلی واردات خودر و را انحصاری ندانست. محسن صالحی‌نیا در حاشیه نوسازی ۴۰ هزار تاکسی فرسوده با اشاره به موضوع وزارت صنعت، معدن و تجارت درخصوص قوانین واردات خودرو بیان کرد: «وزارت صنعت، معدن و تجارت به دنبال انحصار در بازار خودروهای وارداتی نیست و قصد دارد در راستای قوانین، به این بازار آشفته نظم و انضباط بخشد.»

وی افزود: «این قوانین مربوط به یک یا دو برند خاص نیست و شامل تمام واردکنندگان خودرو می‌شود، لذا تمام واردکنندگانی که دارای نمایندگی خدمات پس از فروش هستند، می‌توانند جهت واردات خودرو اقدام کنند.»

صالحی‌نیا گفت: «هر خودرویی که در هر کشوری تولید می‌شود، واردکنندگان می‌توانند براساس قوانینی که توسط اصناف و امور بازرگانی تدوین شده است، واردات آن را انجام دهند و بعد از آن نیز ملزم به رعایت ضوابط زیست‌محیطی و استاندارد ایمنی و کیفیت نیز هستند.»

او درخصوص پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت به دولت درباره واردات منوط به سرمایه‌گذاری ادامه داد: «معمولا پیشنهادها پس از بررسی دولت به کمیسیون تخصصی ارجاع داده خواهد شد.

این موضوع نیز در کمیسیون تخصصی اقتصاد دولت مطرح و ادامه بررسی اجرایی مصوبه به کارگروهی در این زمینه سپرده می‌شود.» او در پاسخ به این پرسش که آیا مذاکره با فیات همچنان ادامه دارد، گفت: «این موضوع را باید از خود شرکت‌ها بپرسید اما هنوز وزارت صنعت، معدن و تجارت در این مورد اطلاعات دقیقی نمی‌تواند منتشر کند، زیرا تمام این قراردادها در مراحل پایانی و جهت اخذ مجوز به وزارت صنعت، معدن و تجارت خواهد آمد.»

۳ قرارداد بنز و ایران‌خودرو امضا شد

از سوی دیگر مدیرعامل ایران‌خودرو با بیان این که سه قرارداد بنز و ایران‌خودرو امضا شد، گفت: «اولین سری ۲۰۰۸ اسفندماه سال جاری وارد بازارخواهد شد.» هاشم یکه‌زارع در حاشیه مراسم نوسازی ناوگان تاکسیرانی کشور با محصولات ایران‌خودرو در پاسخ به این پرسش مبنی‌براینکه قرارداد ایران‌خودرو و بنز چه زمانی امضا خواهد شد، گفت: «تاکنون سه قرارداد همکاری با شرکت بنز امضا شده و دو قرارداد دیگر نیز در مرحله ارزیابی و نهایی شدن است.»

او با اشاره به اینکه اولین سری ۲۰۰۸ اسفندماه سال جاری وارد بازار خواهد شد، افزود: «رقم سرمایه‌گذاری برای تولید سه محصول ۳۰۸، ۲۰۰۸ و ۲۰۸ حدود ۵۰۰ میلیون یورو است. در حال حاضر ۱۰۰ میلیون یورو در این پروژه سرمایه‌گذاری شده که سهم شرکت پژو حدود ۵۰ میلیون یورو است.»

مدیرعامل ایران‌خودرو با اعلام اینکه گارانتی رانا از ۴۰ هزار به ۶۰ هزار افزایش یافته است، گفت: «میزان گارانتی سالانه این خودرو از دو سال به سه سال افزایش پیدا کرده است. البته این اتفاق برای دنا نیز در آینده خواهد افتاد.»

منبع:دنیای خودرو

نظرات کاربران
کاربر
کاربر
12 بهمن 1395
آقای وزیر محترم، بدانید که انسان جایزاخطا است و شاتباهات جزئی از هر عملکرد انسانی. خودروها باید ایمن باشند؛ فکری به حال تولیدات بنجل داخلی و در راس آنها پراید شود و با خودروهای مناسبی جایگزین گردد که حداقلِ استانداردهای روز دنیا را داشته باشد، نه به بهانه اینکه "هنوز مشتری دارد" تولید را ادامه دهیم. کارگر و کارمندجزء با سطح درآمد اندک و قیمت های بیش از حد بالای خودروها دستش به کدام خودرو به جز پراید میرسد (که آن هم اگر برسد) که خودروی دیگری انتخاب کند؟